Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikett: observationer
Läst 7036 ggr
texasmamma
0

Vilken sorts rovfågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bara sett den flygande tidigare men lyckades äntligen få den på bild. Vet att bilden inte är bra men går det att se vad det är för sort?

Varför hänger den så med vingarna? Den landade och satt så i ett par minuter innan den flög vidare.

Faweye
0

Ormvråk/bivråk? Hur ser den ut på undersidan av vingarna? Glad

Ingen aning om varför de hänger så

Monky
1

Ung duvhök.

texasmamma
2

#1 Har inte sett hur vingarna ser ut på undersidan.

#2 Ja det stämmer nog, visste inte att juvenilerna är bruna

En jämförelse med en vuxen som jag fotade på Järvzoo i våras…

Martin
1

Absolut en duvhök, inte vråk.

#3 Den högra, som du fotograferat på Järvzoo är den lite mindre sparvhöken. Sparvhöken har tvärbandat bröst medan duvhöken har lodräta sträck vilket syns tydligt på din bild.

Att den hänger med vingarna har jag inget bra svar på än att jag tycker det brukar se ut så innan rovfåglarna lyfter eller när de precis satt sig. Lite som att de är i beredskap :o)

mvh Martin

texasmamma
0

Det fanns skyltar vid alla voljärer som talade om vilka fåglar som fanns där + information. Om duvhökarna stod att läsa

Randningen visar åldern
De gamla duvhökarna är tydligt tecknade med mörkgrå ryggsida och en gråvit buksida. Buken är tvärstrimmig med täta strimmor, och stjärten tydligt tvärbandad. Hos de unga duvhökarna (juvenilerna) är däremot buksidan längsstreckad med brunaktiga streck, och ryggsidan är brunaktig. Det tydliga, vita ögonbrynsstrecket som äldre fåglar har syns inte heller särskilt väl.

Jag tog alltid en bild av skyltarna först, innan fåglarna, för att ha koll på det sen när jag kom hem.

davveh2000
0

den till vänster är lätt en duvhök. jag är en rovfågelsexpert och jobbar i stockholm. man ser att det är en duvhök eftersom vingarna har ett specielt mönster som då duvhökar har.

Martin
0

#6 Vad säger du om högra bilder i #3 då? Jag är inte expert men för mig är det en sparvhök, trodde att tvärstreckat bröst kontra längsstreckat var en bra markering men tydligen inte enligt infon i #5 som är tagen från hägnet? Förvisso ser väl benen rätt kraftiga ut men jag har inte sett många ben bra på sparvhök kontra duvhök för att egentligen kunna jämföra.

mvh Martin

texasmamma
1

Så spännande, väntar ivrigt på att få se vad det är för en hök. Det var ett par på Järvzoo. Lägger upp ett par bilder till om de kan vara till någon hjälp

texasmamma
1

och den andra

Monky
1

De vuxna hökarna du fotat är också duvhökar. Grova tarser, kratigt ögonbrynstreck och orangegula ögon är tydliga karaktärer för ad duvhök.

(Dessutom är det ju troligtvis ett par och skulle det då varit sparvhökar så har hanen rostbrunt bröst.)

Martin
0

Orange ögat hade jag ju hört innan, och även de grova benen - man ser det tydligare på dessa bilder tycker jag. Dock trodde jag att duvhöken även i vuxen ålder hade längsstrecket bröst - så som sagt - där lärde jag mig något.

mvh Martin

Monky
1

Jo bortsett från de detaljerna och storleken är de i princip identiska. Sen kan det uppstå problem i fält när man ska skilja på en duvhökshane (som är mindre än honan) och en sparvhökshona. Man kan då titta på höfterna som är betydligt bredare hos duvhöken. Det brukar finnas bra bilder i välillusterade fågelböcker där man kan jämföra.

Simmarkille
0

Bra fotat "Texasmamma" ! Det finns nog inget som förbryllar fågelkännare så mycket som sittande rovfågel :-) I luften är dom betydligt lättare.

Får tacka "Monky" för lektionen om duvhökarna i buren. När du förklarar är det ju självklart vilken art det är frågan om.

Men tillbaka till bild 1. Att jämföra den fågeln med de 2 Duvhökarna i buren säger ju bara en sak. Det finns inget som är likt varken i färg eller form. Kolla bild nr 2. Bra jämförelsebild förresten. ;-)

Simmarkille
0

Ja just ja, Ansluter till "Faweye" Vad gäller fågeln på bild nr 1. En klassisk Ormvråk ungfågel.

Just vråkar/örnar brukar sitta och hänga så med vingarna när det är regn eller fuktigt i luften. Dom torkar vingarna helt enkelt.

Har dock aldrig sett hökar göra så. Men någon annan kanske?

JontaK
0

#14 Har flera gånger sett duvhöken sitta med hängande vingar. Särskilt större exemplar av arten, vad det nu kan bero på.

Jag har även observerat brun kärrhök med hängande vingar. Skulle vilja påstå att här i mina trakter ser jag oftare denna kroppshållning hos den bruna kärrhöken än hos ormvråken.

TinaNordberg
0

Det kan kanske också vara så att den är trött efter en misslyckad jakt.

Såg nyligen en duvhök bli sittandes så el lång stund efter att ha jagat en skata kors och tvärs i trädgården.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus