Helsvart tjockis
Hej igår siktade jag en okänd figur vid två tillfällen. Den var helsvart, ca 45-55 cm, rovfågelnäbb och "rund"/bred. Ingen korp för den hade inte korpnäbb och var mkt större och tyngre. Den flög nära mig vid huset och när jag var ute vid ett "träsk" på en löptur. Ganska orädd alltså. Jag har slagit i mina böcker och googlat men hittar inget som liknar den. Någon som har en aning vad det kan vara?

Det där låter lite skumt, är du säker på att den var helsvart?
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Orre, tjäder? Dom är svarta eller i varje fall mörka.
Om man snackar helsvart så finns det ingen annan fågel än korp i Sverige. Övriga svarta fåglar har endera ljus näbb, vita vingtäckare, gula ben, röda ögonbryn eller andra karakteristika som gör fågeln icke helsvart.
Om det rådde motljus vid observationen, kan det ha varit en mörkbrun fågel, exempelvis en mycket mörk individ av ormvråk

Min tanke är just så som Peter skrivit.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Jo, detta känner jag till. Men man kanske inte hinner iakttaga fågeln så noga. Då kan den upplevas helsvart. Det är bara ett inlägg för att få ngt att grunna på.
#5 Nu låter du lite grinig, vi försöker ju hjälpa.
Om du har lite mer info att dela med dig av skulle det nog kunna leda till någon form av konklusion. Du har redan sagt att den hade rovfågelnäbb, men kanske såg du hur stjärten var formad till exempel.
Kluven stjärt betyder glada, rundad stjärt sannolikt ormvråk. Om det var ryggtavlan du såg mot en ljus bakgrund skulle kanske en duvhök kunna se svart ut.
Eeehhh??? Syftar du på mej nu?
Jag har inte sett fågeln och inte givit ngn beskrivning.
Bara funderat om det kunde var Orre lr tjäder.
Ursäkta att jag inte har svarat på era kommentarer tidigare (har varit utomlands). Jag är väldigt tacksam för alla svar. Nej ingen orre eller tjäder. Stjärten var ganska kort och rundad. Den flög rakt över mig från vårt hustak första gången så det var bara någon meter ifrån. Den såg helsvart ut. Den flög ganska lätt trots sin rondör (jämfört med en orre t.ex).
Och trots att den ser brun ut på teckningen så var den som sagt helsvart.

Avser måtten kroppslängd eller vingspann?
Kroppslängd. Den var ganska stor.
#12 Någon av dina angivna parametrar måste vara missuppfattad, det finns ingen fågelart i Sverige som stämmer in på alla dina identifikationsuppgifter.
Korpen är oftast större än det längdmått du angivit. En mycket mörk ormvråk är den bästa gissningen jag kan komma upp med. Korp och ormvråk har ungefär samma vingspann.

Hmm… Den korta stjärten och krökta näbben får en ju att tänka hönsfågel men du verkade säker på att det inte var det.
Det där med färger är ju klurigt och kan spela en ett spratt. Även en ljus fågel kan bli mörk beroende på ljusförhållanden.
Hur flög den? Ner mot marken eller tog den höjd? Vingslagen, var de spänstiga, snabba och grunda som hos en andfågel eller ett djupt flappande som hos en kråka?
När såg du den här lilla varelsen? I slutet av juli? I vilken miljö? Nån typ av vattensamling fanns det i närheten med vilken typ av skog och var i landet?
Mycket svårt att identifiera utifrån vad som skrivit, men jag tycker Peter har ett bra förslag när han säger mörk fas av ormvråk.
mvh Martin
Den kan ha varit längre (stjärten inräknad). En ormvråk seglar med raka vingar. Den här flaxade mer. Den flög upp och iväg, från mitt hustak ca en meter över mig. Det är precis vid Östersjön och jag såg den vid två tillfällen någon dag före inlägget i slutet av juli. Hönsfågel passar kroppsformen mer. Den hade inte en rak korpnäbb utan en böjd och var betydligt större än en korp. Såvitt jag kunde se var hela fågeln svart, näbb och allt. Jag har googlat och inte hittat något som liknar den. Jag bor på Värmdö, kan det vara en tamfågel som har smitit? Det var lite papegoja över den fast utan lång stjärt.