Fågelskådning iFokus

Fågelskådning

Etikettfågelidentifiering
Läst 4290 ggr
Hanna
0

Vad för fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade denna fågel i höstas här i Värmland och undrar vad det är för något. Större än en gräsand och annorlunda utseende. Den simmade ensam en bit från gräsandsflocken.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

• Redigerat 2021-06-30 13:06 av [Göstage]
Monky
0

Det skulle ändå kunna vara en gräsand, alt snatterand. Årsungar och vuxna i ruggning kan vara lite knepiga. Har du fler bilder på samma fågel så lägg gärna upp dem.

🙂

Hanna
0

Fast den var ganska mycket större än en gräsand. Får leta upp mer bilder när jag kommit hem. :)

[peter54]
0

Knipunge skulle jag gissa, främst pga ögat.

Monky
0

#2 Ser fram emot lite fler bilder, gärna bilder där man ser vingen bättre utan plask och om du har en bild där fågeln är tillsammans med de andra änderna också, så att man kan se hur mycket större den är.

#3 Knipunge får du gärna utveckla lite mer.

[peter54]
0

#4 Inte mycket att utveckla, jag tänker på ögat som liknar en knipas lite overkliga öga och tänker att om fågeln på bilden i #0 är en unge, så kanske både ögat och dräkten färgar ut när den blir äldre.

Lägger med en dålig bild på en kniphona i Gysingeforsarna för att visa likheten i ögat.

Hanna
0

Kom nyss hem, så inte hunnit ladda upp bild. Tyvärr var den aldrig med själva änderna, utan höll sig lite utanför. Så tror inte jag har bild på den med dem :/
Ska se vad jag hittar. Den satt och tvättade sig och plaskade mest hela tiden, så osäkert om jag har så mycket bättre bilder. Ska genast kolla. :)

TinaNordberg
0

Peter det är en hane du visar.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

TinaNordberg
0

Jag vill nog kalla den gräsandhona. Knipa tror jag inte på de har liten näbb utan gul teckning. Tycker det är en typisk gräsandshonenäbb.

Tror att ljuset spelar ett spratt så att huvudet ser mörkare ut än vad det är.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hanna
0

Jag tycker verkligen inte att det känns gräsand.. Men det kanske bara är en välmatad lady.
Storskrake i bakgrunden på ena bilden.

[peter54]
0

#7 Det kan tyckas så, men den är faktiskt brun. Hanen var intill, han ser ut så här.

[peter54]
0

Jag tycker att fågeln i #0 0ch #9 har för "toppig" hjässa för att vara en gräsand. Hittade en bild på en ung knipa som jag tycker är ganska lik den här;

http://migrated.ifokus.se/uploads/a94/a944281905181234de439dc97be5b77b/knipa-sundange.jpg

Hanna
0

Kan olika fåglar korsa sig? Haha 😮

Monky
0

Tack för bilderna, något tydligare blev det. Bra med skraken i bakgrunden! Gräsand och storskrake är väldigt lika i måtten om man bortser från att skraken har längre näbb.

Gräsand känns fortfarande mest troligt. Knipan är avsevärt mindre och tillhör dykänder. Den är kort och kompakt i både kropp-, huvud- och näbbform, samt saknar vingspegel, något man kan skymta i din första bild.

Ungfåglar och vuxna gräsänder som ruggar kan se väldigt annorlunda ut än man är van vid. Även ljusa och mörka fåglar kan ge en illusion av att vara mindre resp större.

Instämmer i #7, bilden i #5 är en hane, honan saknar den vita fläcken i ansiktet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Bucephala_clangula_ja_01.jpg

Hanna
0

Okej, tack så mycket för svaret! Tycker fortfarande inte att det känns som en gräsand och den var aningen större. Men jag tror på det du säger. :)

Monky
0

Din känsla kan ju så klart va helt korrekt! Det uppstår ju en del hybrider ibland men då är det svårt att arta korrekt. Helt 100 är jag inte heller på gräsand, ser inte vingspegeln så tydligt, men det känns mest troligt.

[peter54]
0

#15 Ja just det, det visste jag nog egentligen när du påpekar det. Det innebär att det var två hanar som dök tillsammans i Gysingeforsarna den där dagen, men den ena var brunaktig på huvudet och den andra grön.

Inlägget är låst för nya kommentarer