Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 2598 ggr
louhak
7/23/17, 4:19 PM

Albino, leucism...eller annat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gick förbi den här knölsvansfamiljen igår, och noterade två grå ungar och två vita. Är det någon som kan ge ett bestämt svar på om ungarna är albino, leucism eller om det finns en helt annan förklaring? Tycker mig kunna ana ljusa ögon på de vita när jag zoomar in.

Annons:
Taggeman
7/24/17, 3:44 PM
#1

Kul att du får se något ovanligt.
Men jag är fundersam över näbbform o färg på ungarna. Om det nu är svanungar?
Det förekommer sällsynt en recessiv genetisk mutation som gör att knölsvanens pulli blir vita och de adulta fåglarnas fötter grå eller rosa. Dessa svanar kallas ibland för polsk svan. Knölsvan – Wikipedia

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

louhak
7/24/17, 8:53 PM
#2

Den tanken slog mig också! Men tänkte att annat nääästan var att utesluta..? Väldigt spännande det här. Har läst på om polsk svan, och är inte helt övertygad om det faktiskt.. Tycker mig kunna (både läsa mig till och se) på bilder om jag googlar just polsk svan, att näbben och ögon allt som oftast ändå har pigment - vilket dessa ungar är helt utan. Men där kan jag mycket väl vara helt fel ute! Tycker att halsen och även huvudet på den vita ungen är lite kraftigare, men bara ytterst lite och det är ju visserligen inte fullt ovanligt att det blir så heller :-)

Taggeman
7/24/17, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ja dom här 2 ungarna verkar knepiga.
Får du svar på annat håll så är jag nyfiken på om du får något svar på gåtan.
Har du mer bilder?
Eller så får det bli en fotorunda till med lite bröd så du får närbild på dom. 😉
Har en egen bild på vit svanunge men där är näbben mörk men den har ljusa ben som inte den större kompisen har.
Det som är mysko är storleksskillnaden på dom. 🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

louhak
7/30/17, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Var tillbaka på platsen idag och fick mig ett par närbilder! Svanar är det definitivt! Ögonen tydligt bruna. Svar från annat håll lyder Polsk svan. Min egna slutsats får nog ändå vara att det verkar vara ovanligt med så pass "rena" vita svanungar 😊 Hudtonen dessa ungarna har - har jag inte sett på några andra bilder på nätet vad gäller denna genetiska mutation. Spännande fynd! Jag nöjer mig med det 😊

Taggeman
7/30/17, 9:42 PM
#5

Fin bild på den vita svanungen.
Ser att det är inrapporterat på artportalen 3 vita ungar från Hässleholm, Magle våtmark i år.
Men inga mer ledtrådar än så.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

louhak
7/30/17, 9:47 PM
#6

När är den observationen registrerad? Då gäller det samma vita ungar :-)

Annons:
Taggeman
7/30/17, 10:03 PM
#7

Här han som rapportera in svanarna i år.  https://www.artportalen.se/Sighting/66286350
Här mer bilder på  polsk svan unge men där är näbben svart.  https://www.artportalen.se/Image/1669747
En äldre vuxen svan med rosa fötter.  https://www.artportalen.se/Image/1228293

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

louhak
7/30/17, 10:12 PM
#8

Tack ska du ha!

Upp till toppen
Annons: