Annons:
Etikettobservationer
Läst 3305 ggr
Anna17
6/19/17, 12:22 AM

Fågelungar som lämnat boet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på vad som händer när talgoxungar lämnat boet!? Jag har följt 11 ungar som idag lämnade fågelholken 20 dagar gamla. Alla flög fint och såg pigga ut😀, Blir de fortsatt matade av föräldrarna några dagar till? Håller ungarna ihop? Var sover de på natten? Hur håller föräldrarna koll på 11 ungar i skogen!!? Många frågor?! Någon som vet svaren?? Mvh Anna

Annons:
kamera0710
6/19/17, 6:09 AM
#1

Föräldrarna fortsätter att mata dem. Här en filmsnutt med utflugna ungar från förra året och föräldrar som matar dem.

Anna17
6/20/17, 7:09 AM
#2

Tack för ditt svar och den fina videon😊! följer ungarna efter föräldrarna, eller måste föräldrarna söka upp alla 11 ungar?

kamera0710
6/20/17, 3:24 PM
#3

#2 Har inte koll på detaljerna om detta.

kamera0710
6/21/17, 12:18 PM
#4

Annat intressant om talgoxen: De är väldigt välanpassade och lägger en optimal äggkull. När försök gjorts med att minska eller utöka antalet ägg har det gått mindre bra, ungarna har varit för undernärda eller för överviktiga. 

Källa: Fågelliv av Staffan Ulfstrand. Den kan varmt rekommenderas, men verkar tyvärr vara slutsåld i handeln.

http://www.naturbokhandeln.se/sv/articles/2.110.1480/fagelliv-ulfstrand-rea

[Carpinus]1
6/21/17, 1:28 PM
#5

#4 Den finns på Bokbörsen såg jag.

Martin
6/23/17, 9:50 AM
#6

Fåglarna gör som de flesta andra djuren. De ropar på sina ungar. Ungarna försvinner sällan långt bort. Förra året hade jag ett koltrastbo i häcken och en dag satt 4 ungar på gräsmattan intill häcken. Dagen efter var de på baksidan av huset. 

Några gånger ropade ungarna på föräldrarna, men oftast tvärtom. Naturens lag säger så också. Ungarna är oskyddade på marken och skall inte skrika och dra på sig uppmärksamhet i onödan. 

Sen blir ungar i djurvärlden snabbt självständiga, i vart fall fåglar. Koltrastarna matades väl på marken av sina föräldrar i en knapp vecka, sedan var de borta.

mvh Martin

Annons:
[Blue_Lugia]
6/29/17, 5:37 AM
#7

Jag matar fåglarna vid fönstret. Där är ett talgoxpar stamgäster samt en och annan gråsparv. Nu har talgoxarnas ungar börjat följa med föräldrarna fram till mataren! Väldigt trevligt, och dom är väldans söta! :)

Upp till toppen
Annons: