Annons:
Etikettnyheter
Läst 1085 ggr
[VSK]
2017-03-10 11:47

Nu är det bevisat – fåglar gör dig lycklig!

På önskan så lägger jag tråd här med.

"Kan du inte skilja på blåmesar och talgoxar? Det är inte så viktigt. Fåglar gör dig glad ändå, visar ny forskning.

Blir du glad av att se och höra fåglar? Du reagerar helt som en människa ska. En studie från England visar att människor som bor i områden med mycket fåglar drabbas mindre av depressioner, ångest och stress.

Studien gjordes på nästan 300 människor i olika åldrar och med olika boende, alltså både stad och landsbygd, och det spelade ingen roll vilka fågelarter det gällde. Enligt tidigare studier kan de flesta människor ändå inte identifiera särskilt många arter.

Ju fler desto bättre".

Läs klart här >>> http://land.se/halsa/faglar-gor-dig-lycklig/

Annons:
JMW
2017-03-10 12:07
#1

Det stämmer nog helt säkert. Inte mycket får mig så lugn och avslappnad som när jag står i fönstret och tittar på fåglarna vid fågelbordet. Det kan jag göra hur länge som helst.

[Carpinus]1
2017-03-10 13:30
#2

I yngre dagar var jag en ganska inbiten fågelskådare, och det blev nog en del stressande på vissa fågellokaler för att inte försaka något. Så blev det rätt många års uppehåll i skådandet, och när jag till slut "hittade tillbaka" till naturen igen så märkte jag att en ny ro hade infunnit sig. Att sätta sig på en stubbe och kolla en trast som rumsterade runt i lövhögarna eller lyssna på en sjungande rödhake kändes lika angeläget som att en gång hinna se baken på den ovanliga snäppan som just lättade vid fågelsjön. Vet inte om man kan gradera lyckan, men jag tror inte att den var mindre i den mer rogivande varianten… 

#0 👍

Upp till toppen
Annons: