Annons:
Etikettobservationer
Läst 1657 ggr
[Carpinus]1
2/6/17, 1:50 PM

Fåglarna jag aldrig såg

Jag började intressera mig för fåglar för mer än 55 år sedan. Under en del år var jag ute mycket i fågelmarkerna, och även om tiden så småningom inte riktigt ville räcka till så har jag aldrig släppt mitt intresse helt.  Sedan jag blev pensionär har en gammal fågelskådarkompis börjat släpa med mig ut på exkursioner igen, och därigenom har jag fått se några rariteter som jag aldrig skulle ha mött annars.

Min krysslista ser rätt skaplig ut om jag får säga det själv, men det finns några inte helt sällsynta arter jag aldrig fått se, och aldrig lär få se heller. Ringtrast, blåhake och berguv (vild) är tre sådana arter.

Har du någon lucka i listan eller har du rent allmänt någon art du drömmer om att få se någon gång?

Annons:
Taggeman
2/6/17, 2:11 PM
#1

Jo jag håller koll efter fåglar som kommit fel i stormarna som är här ute i skärgården.
Även ovanliga fåglar som i sina förflyttningar rastar här ute.
Så det är ganska många arter man skulle kunna få se.
Sist var det en varfågel som gästa oss här, det var ca 35 år sen jag såg den sist.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]1
2/6/17, 2:19 PM
#2

#1 Apropå kusten så är en av de mest oväntade fynden jag haft en kungsfiskare på hällarna vid Tjolöholm i Kungsbacka. Inte precis vad man hade förväntat sig där, och det är nog en art som jag inte hade fått sett alls  annars.

Har varit ute vid kusten de senaste åren vid hård vind och fått se lite havsfågel från Atlanten, dock inte den svartbrynade albatross som dykt upp längs västkusten vid flera tillfällen.

Taggeman
2/6/17, 2:23 PM
#3

Jo kusterna är bra ställen att skåda fåglar på.
Här kommer det in många ovanliga fynd.
Gäller att ha korpgluggarna upp så man inte missar nåt ovanligt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Monky
2/7/17, 8:32 AM
#4

Instämmer med att nån läcker havsfågel skulle va kul att få se. Jobbar på båt i Stockholms skärgård och det är vardagsmat att ha en havsörn som glider in framför båten men visst skulle det va häftigt om det va en havssula nån gång. 

Jag tror jag för egen del tappat det där med rariteter. I höstas när det var kraftiga ostliga vindar som förde över en hel del ostliga arter blev det sån hysteri. Jag var vid ett tillfälle på en plats (inte i syfte att skåda) där det upptäckts en sibirisk järnsparv, alla va så glada att de kunde komma så nära och fota osv. Anledningen att man kom nära den va ju för att den va otroligt trött och utmattad. Folk stod nära och tittade/fotade tills det blev mörkt. Dagen efter syntes den inte till. Så jag tycker det har fått en aning tragisk klang att jaga rariteter.

Sen är det ju alltid kul att få se en ny art, även om den inte är en superraritet! :)

Stockholms södra skärgård bjuder på sträckande ringtrast (april) och blåhake (maj) samt häckande berguv mitt i city! Inga omöjliga arter alls! Hoppas du får möjligheten att uppleva dem!

[Carpinus]1
2/7/17, 9:33 AM
#5

#4 Kan berätta att jag för rätt många år sedan var på kurs i Stockholms skärgård. På väg ut till kursön såg vi havsörn - den var betydligt ovanligare då än idag. Under kursen lånade vi en båt och åkte över till en liten kuperad grannö. Medan jag gjorde fast båten var det några som hann sprinta uppför berget, och när jag kom dit stod mina kurskamrater och pekade på måsfjädrar över hela bergknallen.

"Det satt en jätteuggla och åt på en mås när vi kom upp", förklarade dom. Så nära en berguvsobs. har jag säkert aldrig varit… 😕 

Berguven finns här i närheten annars. Under några år var det ett par som höll till på Ullevi, men det blev aldrig någon häckning. Och ringtrast brukar kunna ses här under våren - min syster som är totalt fågelrudis såg en på sin gräsmatta. Det gäller väl "bara" att råka vara på rätt plats vid rätt tillfälle…

Håller med dig - jag är inte mycket för raritetshetsen heller, även om jag blivit medbjuden på några utflykter för att se något sällsynt. Hade en ovanlig sparv här två busshållplatser bort för några år sedan. Det åkte artjägare från långt håll för att se den, men jag kom aldrig iväg.

kamera0710
2/7/17, 11:44 AM
#6

Lite frustrerad att jag inte har "Sverigekryssat" berguven. (Har annars sett den i Bulgarien.)

Flera andra arter som jag sett utomlands har jag eller inte som Sverigekryss. Några exempel är småtärna, kentsk tärna, halsbandsflugsnappare, sommargylling med flera.

Annons:
kamera0710
2/7/17, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den här arten, myrsnäppan, frustrerade mig länge och jag undrade i över 20 år när i h-e jag ska få se den. När jag bodde i Jämtland vistades jag en hel del i områden där den häckar, utan framgång. Men i augusti 2015 dök den plötsligt upp i Tullgarnsnäs utanför Södertälje, att den poserade ganska villigt gjorde inte saken sämre!

Men det är hittills min enda observation av arten.

Upp till toppen
Annons: