16 Onitologi i media & Litteratur

Det stora fågeläventyret

2017-01-30 10:32 #0 av: [Nomen Nescio]

Den 21 februari har SVT:s nya realityserie "Det stora fågeläventyret" premiär. Ett antal kända personer med begränsad fågelkännedom bildar lag med varsin inbiten fågelskådare, och vinnarparet koras framåt våren i en finalomgång i Peru.

Fågelklubbar runt om i landet hoppas förstås på skådarfeber och bereder sig på viss rusning av sådana som vill veta mer.

Anmäl
2017-02-09 12:59 #1 av: Carpinus

"Vi tar det igen, och låt det sjunka in den här gången: En av SVT:s största satsningar under våren 2017 är ett program om fågelskådning."---

http://www.natursidan.se/nyheter/sa-bra-ar-svts-storsatsning-pa-fagelskadning-det-stora-fagelaventyret/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-02-10 12:04 #2 av: kamera0710

Spelfilmen Den stora jakten kanske kan ge lite försmak...

http://www.discshop.se/filmer/dvd/den_stora_jakten/P101468

Anmäl
2017-02-10 12:18 #3 av: Carpinus

#2 Ja, den var rätt underhållande!

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-02-16 09:16 #4 av: Carpinus

Utan att ha sett ett enda avsnitt tippar jag att Frida och Armand vinner på bäst ork och envishet.

Anmäl
2017-02-21 10:23 #5 av: Carpinus

"Där! Där! Där! Bofink! För helvete!"

Fältrop ur programmet.

Anmäl
2017-02-21 11:39 #6 av: kamera0710

#5 Jag vet hur det kan vara! Var på en resa till Lofoten när jag var 22 och en utterfantast fick se sin första vilda utter, han var så upprymd att han inte kunde hålla tårarna tillbaka!

Anmäl
2017-02-21 12:04 #7 av: Carpinus

Jag fick en sådan där halleluljafeeling när jag såg bäver för första gången. Fast inget skulle slå känslan att få se någon av de fyra stora i vilt tillstånd...

Anmäl
2017-02-21 22:07 #8 av: Carpinus

#4 Tar nog tillbaka det där med Frida och Armand efter att ha sett första avsnittet. Martina Haag och den där YouTubern Daniel verkar vara ljusen i församlingen så här långt. Fast jag tackar Armand för de innovativa namnförslagen tofsvisa och äntligenbeckasin.

Sedan, som någon påpekat på annat håll: var det inte konstigt att sällskapet fick ränna fritt omkring på vad som väl borde vara fågelskyddsområde? 

Anmäl
2017-02-21 22:33 #9 av: Taggeman

Ja dom var som lössläppta kalvar o for runt. Många fåglar är helt hopplösa att komma nära om dom får syn på en.
Det är bara att ta det lugnt o fint så kan man få fina närbilder.
Man får skanna av området på en plats så kan man få se många olika sorter.
Jag brukar sätta mig ner på en fin plats i skogen rätt som det är så har man en mesflock runt sig med fina foton att ta.
Tror Daniel Norberg kommer gå långt han verkar nyfiken på att lära sig.
Han fick även  en bild på buskskvätta som är ovanlig.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2017-02-21 23:00 #10 av: Taggeman

Här är första avsnittet. http://www.svtplay.se/video/12464966/det-stora-fagelaventyret/det-stora-fagelaventyret-sasong-1-avsnitt-1?start=auto

Anmäl
2017-02-22 06:11 #11 av: kamera0710

Klart sevärt i alla fall! Kommer definitivt att följa serien.

Anmäl
2017-02-22 07:55 #12 av: Carpinus

#11 Jag gillade också programmet, och hoppas att inte de allra mest färgstarka personligheterna ramlar ur för tidigt. Samtidigt så är man ju lite nyfiken på hur människor som är mer intresserade av underhållning än fåglar har reagerat på det - det finns förstås en förhoppning om att det här skall öka intresset för fågelskådande (#0).

Anmäl
2017-02-22 08:05 #13 av: Carpinus

Har kollat några spalter, och det finns väl ett viss försiktigt positivt mottagande på en del håll, men det är ju svårt för sådana här snälla realityserier att tävla med andra som bygger på intriger och skandaler och får en massa rubriker genom det. Det här är mer upp till tittarna själva att hitta...

Anmäl
2017-02-22 08:09 #14 av: Carpinus

#9 Tycker att Aftonbladets TV-skribent uttrycker synen på de "lössläppta kalvarna" rätt bra när hon skriver "tänk angreppssättet hos en femåring som har fått syn på några duvor i en park". Den som jagade efter den springande sädesärlan för att få en bild såg ut precis så...Skrattar

Anmäl
2017-02-22 17:09 #15 av: eskils

Trevlig ny serie, kommer att följa den!

Anmäl
2017-02-28 07:48 #16 av: Carpinus

Idag beger sig gänget upp till Fulufjället, och det kan kanske bli lite mer fysiskt krävande? Jag gissar att det första paret som får lämna är Kruusval och Schildt.

Anmäl
2017-02-28 09:37 #17 av: Taggeman

Anders bagge får det jobbigt i backarna gissar jag.
Men hon med dom fiiina rosa gympaskorna tror jag åker om hon inte lär sig kameran bättre.
Det här paret tippar jag som åker Bathina Philipson och fågelskådaren Pav Johnsson

Anmäl
2017-02-28 10:33 #18 av: Carpinus

#17 Jag var lite inne på samma par, men jag tror att han kan rädda henne.

Anmäl
2017-03-01 08:02 #19 av: Carpinus

(Spoilervarning: har du inte hunnit se andra avsnittet ännu så läs inte detta, paret som åkte ut avslöjas!)

Tendensen i topp består, paren där Frida och Daniel ingår fortsätter att ligga i topp. Frida och Armand ryckte upp sig med sluggermetoden, och t.o.m. Bettina visade sig vara terränggående. Att Kruusval och Schildt skulle åka ur var tipsenligt, men Henrik kämpade bra och vet väl det mesta om strömstaren nu. Nästa gång bär det visst av till Stockholm.

Hoppas att det även blir en del fast spaning, hittills har det varit mycket planlöst irrande...

Anmäl
2017-03-01 08:45 #20 av: Taggeman

Carpinus din gissning på vilka som skulle lämna tävlingen gick hem. Tummen upp
Jag tycker det var synd att dom skulle stressa sig igenom den fina naturen som dom var i. Det är inte fågelskådning dom håller på med. Man ska ta det lugnt o fint och sen njuta av naturen man är i.
Man får inte se vilka obs. dom gjorde heller lite synd.

Jag var vid Njupeskär för länge sen o såg strömstaren där, även lavskrikan när vi tog en kortare rast o åt en korvmacka. Lavskrikan var inte skygg väldigt nyfiken så den fick smaka lite av korven. Glad

Anmäl
2017-03-01 08:51 #21 av: Carpinus

#20 Hade du varit med i programmet hade det blivit två poäng för Lavskrikan...Skrattar

Blev imponerad över vattenfallet, det var högre än jag trott!

Anmäl
2017-03-01 11:56 #22 av: kamera0710

Själv har jag än så länge väldigt dålig koll på deltagarna. Förutom Henrik Krusvall var flertalet kändisar okända för mig, men det ska väl bli bättre så småningom.

Anmäl
2017-03-03 08:37 #23 av: Carpinus

Nästa gång är det stadsskådning mitt i Stockholm, och då kan nog "hon med de rosa jympadojorna"  få det svårt med att koncentrera sig på fågellivet i konkurrens med boutiquer och latteserveringar... Ler

Fast jag tror att det blir Vanessa som var med i duellen senast som åker nu. Även om förståelseförmågan säkert är god verkar det sämre ställt med dugligheten i fält. och hennes proffs verkar vara lite för snäll.

Anmäl
2017-03-07 23:08 #24 av: Carpinus

#23 Ja, det blev ju rätt även den här veckan! Nästa vecka tror jag att Armand kommer att ligga risigt till. Frida har lotsat fram honom bra, men hamnar han i duellen är han nog rökt.

Anmäl
2017-03-08 07:17 #25 av: kamera0710

En nyhet för mig i gårdagens program var att silltruten är rödlistad.

Anmäl
2017-03-08 07:42 #26 av: Carpinus

#25 Den uppgiften förvånar mig också! I artdatabanken står den som "nära hotad". (Lite intressant med uppgiften i adb att 40% av nominatrasens artbestånd  finns i Sverige.)

Sedan var det nog ganska riskfritt att utlova extrapoäng till den som lyckades fotografera en blåhake i Stockholms city mitt i sommaren.

Anmäl
2017-03-08 07:51 #27 av: Carpinus

Tydligen är man nöjda på SVT med tittarsiffrorna för programmet. Premiären drog över en miljon tittare och avsnitt två 919.000.
http://www.natursidan.se/nyheter/det-stora-fagelaventyret-sags-av-over-1-miljon/

Mindre nöjd är den kritiske recensenten Croneman på DN. "I det stora fågeläventyret2 sägs inte en enda intressant sak" blev rubriken efter det första avsnittet. (Krönikan är avgiftsbelagd.)
http://www.dn.se/kultur-noje/johan-croneman-i-det-stora-fagelaventyret-sags-inte-en-enda-intressant-sak/

Anmäl
2017-03-08 11:41 #28 av: kamera0710

#27 Personligen ser jag hellre Det stora fågeläventyret än jag läser Croneman...

Anmäl
2017-03-08 11:50 #29 av: kamera0710

#26 Ja, jag vet inte hur mycket vassområden de hade tillgång till i det här fallet. Det är väl främst där man brukar se blåhaken utanför häckningsområdet.

Själv har jag knappt sett den när den är på flytt, men desto mer i den fjällnatur där den häckar. Här ett ex i Stekenjokk. 

Vid ett tillfälle blev det kollision i hjärnan när den kom flygande och härmade drillsnäppan, när synintrycket sade trastfågel. Men den härmar ju många arter.

Anmäl
2017-03-08 11:56 #30 av: Carpinus

#29 Fantastiskt vacker fågel (och bild!). Jag har tyvärr aldrig fått se denna art, har inte varit i fjällen på 55 år och under flyttningen har den undgått mig. Man kanske skall åka till Stockholms city i juli och kolla...Skrattar

Anmäl
2017-03-14 17:18 #31 av: Carpinus

Hittills har den som först hamnat i duellen lyckats bäst med frågorna, kanske för att man sluppit vara med i den andra dagsetappen och därmed fått extra tid över för pluggande. Återstår att det blir likadant i kvällens avsnitt, då de bland annat skall plåta rovfåglar. 

#24 Får se om jag lyckas straffa ut Armand och Frida (även om jag inte har något emot dem. Frida verkar vara den mest sociala experten och Armand är energisk!)

Anmäl
2017-03-14 20:17 #32 av: Taggeman

Dagens tävling att ta en bild på rovfågel ögon i flykt.
Mitt bidrag havsörn. Galen

Anmäl
2017-03-15 06:08 #33 av: kamera0710

Mitt bidrag till gårdagens 2-poängare, skräntärna.

Anmäl
2017-03-15 07:40 #34 av: Carpinus

Helt klart två bonusbilder! Själv hade jag kanske klarat att fotografera den uppstoppade ejdern, som var fyrapoängare...

Apropå ejder så kan man väl inte annat än imponeras av Anders Bagges inläsningsförmåga. Trots att Bagge inte hade förmånen av "läslov" slog han ut en av favoriterna hittills, Martina Haag.

Armand, som jag trodde skulle åka ut den här gången, fortsätter att förvåna. Jag kanske inte skulle ha övergivit den första tanken på att han blir slutsegrare?

Dagens replik: "Jag visste väl att vi skulle få se en stjärtmes!" Anders Bagge vid synen av en naturist. 

Anmäl
2017-03-15 15:20 #35 av: kamera0710

#34 Själv vågar jag knappt spekulera alls om hur det ska gå, med tanke på att fågelskådning så ofta handlar om tur och tillfälligheter. Inte minst i detta program, när så många arter som möjligt ska fotas på två timmar.

Anmäl
2017-03-20 16:18 #36 av: Carpinus

#27 Tredje avsnittet nådde 892.000 tittare, vilket var nästan lika många som veckan innan.

Anmäl
2017-03-21 08:31 #37 av: Carpinus

#36 Tolkar jag reachiffrorna* på MSN rätt så är det något mer kvinnor än män som sett programmet, och den dominerande åldersklassen är med bred marginal +60, medan ålderskategorierna 15-24 och yngre än 15 varit betydligt mer ointresserade. Lite synd om det är så, jag hade gärna sett ett "DSF J:r", ett fågeläventyr med unga deltagare, utan kändisinslaget. Man hör ju hur stjärndeltagarna säger att de skall börja titta på fåglar nu, men hur många av dem kommer att faktiskt (hinna) göra det? Tror att det är lättare att skapa ett stadigvarande intresse hos yngre! 

(Reach= sett på programmet längre än tre minuter.)

Anmäl
2017-03-21 21:25 #38 av: Carpinus

Den här gången var det inga avstigande, men jag gissar att det blir Bathina och Pav som inte får åka med till Peru och finalen. Fast lagen är väldigt jämna, med undantag av Daniel och Donat som väl stått i en klass för sig hela vägen. Dagens namnförslag stod Anders för, som döpte om Skärfläcka till skärmsläckare, och dagens replik kom ur gömslet från Frida, som upphetsat ropade att "det rör sig i grenen".

Anmäl
2017-03-21 22:54 #39 av: eskils

Daniel och Donat har jag också tippat som segrare under de avsnitt jag har tittat. Blir spännande nästa gång.

Bra serie, och trevligt att de är i så olika miljöer varje gång.

Anmäl
2017-03-22 11:50 #40 av: kamera0710

Noterade någon att kustpipare kallades småsnäppa i går?

Anmäl
2017-03-22 12:12 #41 av: Taggeman

Jo det tänkte jag på.

Anmäl
2017-03-22 12:54 #42 av: Carpinus

#40 Ja, där hajade jag också till!

Anmäl
2017-03-22 18:38 #43 av: eskils

#40 Noterade det, men hajade inte till... Skrattar

(Vet inte så mycket om fåglar, bara gillar dem. Men inte stadsduvor och kajor och andra som skiter ner skärgårdsöar så alla träden dör.)

Anmäl
2017-03-28 09:27 #44 av: Carpinus

I kväll klockan åtta får vi veta vilka tre par som får dra vidare till Peru. Kvällens avsnitt är inspelat i Falsterbo. Lite snopet för Måns som var expertskådare åt utslagna Martina Haag kanske - han är aktiv inom fågelstationen och borde ha känt sig hemma i miljön...

Anmäl
2017-03-29 16:23 #45 av: Carpinus

Då är de sex Peruresenärerna klara, och det skall bli intressant att se paren i en miljö där experterna (gissningsvis) inte är lika hemmastadda i som  här hemma.

Att det blev Bathina och Pav som fick stiga av var ingen överraskning, hon tog sig längre än vad åtminstone  jag trodde från början. 

Anmäl
2017-03-29 22:01 #46 av: eskils

#45 Trist att höra henne skälla så mycket på honom hela tiden. Framgångsreceptet är nog att samarbeta och fokusera.

Anmäl
2017-04-04 09:49 #47 av: Monky

Jo "småsnäppan" va fin... Även sparvhöken i senaste avsnittet som blev en fiskgjuse... Många tittare försöker nog  lära sig lite, nåt som är perfekt då fågeln har en liten "etikett", vilket blir lite tokigt då om det är fel.

Anmäl
2017-04-05 07:46 #48 av: Carpinus

Inte ens byte av kontinent kunde rubba Daniel och Donats suveränitet, och det vore nästan synd om de inte blir slutsegrare! Pokal 

Funderade lite över lagens taktik på utslagningsmomentet igår. När man inte känner terrängen, hade det då inte varit bäst att slå sig ner vid något lämpligt parti av floden och  invänta fåglar som kommer för att dricka istället för att ströva planlöst omkring i en timme och bara lägga en del av tiden av det vid floden? Bara en tanke...

En annan iakttagelse: var det inte de tre bästa fotograferna som hamnade i Peru? (Förvisso i lag med tre skarpa ornitologer.) Nästan hela konceptet har byggt på fotograferande, det har snudd på blivit "Det stora fågelfotoäventyret" av det. Klart att fåglarna måste dokumenteras på något vis, men lite mer variation kunde kanske ha varit roligt.

Anders och Maria var ett trevligt par - han godmodigt litande på den duktiga ornitologen Maria, som med milt överseende och med en ängels tålamod lotsade honom rätt. När det kom till duell visade han sig vara en mästare på att plugga in fakta. De var helt klart värda Peruresan i mina ögon.

Anmäl
2017-04-05 13:43 #49 av: Carpinus

Trots ett snitt på nära 900.000 tittare blir det ingen fortsättning på "Det stora fågeläventyret" - åtminstone inte nästa år.

Källa.

Anmäl
2017-04-11 21:15 #50 av: Carpinus

Då var det slut på äventyret, och det går ju inte att säga annat än att Daniel och Donat var värdiga vinnare. Fast tävlingsmomentet var väl inte huvudsaken och aldrig direkt spännande, det var mest "kul att  komma ut i naturen". Flera av kändisarna och experterna gjorde intryck, själv blev jag nog mest imponerad över Anders Bagges förmåga att läsa på, han verkar ha fotografiskt minne! Sen tycker jag att experterna i finalen var riktigt säkra på att bestämma arter med de engelska namnen. Allt som allt en trevlig underhållning, en trea på en femgradig skala tycker jag att den kan vara värd.

Anmäl
2017-04-11 22:11 #51 av: Taggeman

Jo Daniel&Donat var värdiga segrare dom låg bland dom bästa på alla tävlingarna.
Härlig natur dom fick uppleva.
Så grattis till segrarna. Pokal

Anmäl
2017-04-12 06:26 #52 av: kamera0710

Instämmer helt i att det var värdiga vinnare.

Stort grattis!

Anmäl
2017-04-12 07:37 #53 av: Carpinus

Man kan ju fundera över varför SVT tagit beslutet att inte göra någon ny upplaga, trots att tittarantalet borde kunnat ha uppmuntra till det. Det har pratats om att det är valår nästa år, och att det därför inte finns resurser och plats för programmet, men det låter som en bortförklaring. En ny upplaga hade väl spelats in i år och sänts på vårvintern 2018, så det borde inte ha varit några problem.

Problemet är väl att media inte skriver om det, som kring "Let´s Dance", "Bonde söker fru", "Biggest loser" och andra tävlingar i samma kategori. Här har det inte varit några flashiga programledare eller några skandaler och intriger att hänga upp en story i kvällstidningarna på - jag tror inte ens man skriver om vilka som vann.  Närmast en  kvällstidningsstory var väl det stormiga paret Battina och Pav...Skrattar

Anmäl
2017-04-12 13:46 #54 av: eskils

Grattis till vinnarna Donat & Daniel! Och till Armand & Frida på en nära andraplats. Pokal

Mycket trevlig programserie som sagt, hoppas det blir fler säsonger. SVT i GP-artikeln:

"– Nästa år har vi inte plats, men eftersom vi fått så positiva reaktioner så stänger vi inte dörren för att den kan komma tillbaka någon gång, säger han."

Anmäl
2017-04-12 17:20 #55 av: Carpinus

En färsk intervju med skådaren i segrande lag. I likhet med andra här reagerade han på en del felaktigheter i artbestämning av fåglarna som visades i bild.

Anmäl
2017-04-13 06:22 #56 av: kamera0710

#53 SVT kanske får fixa fram en fågelskådande Naken-Janne eller Linda Rosing, då lär kvällstidningarna bli intresserade!

Anmäl
2017-04-13 06:41 #57 av: Carpinus

Ja, det kanske vill till något sådant! Eller kanske en "gökotta"? Nej usch, nu tog jag kanske i...Tyst

Anmäl
2017-04-13 15:55 #58 av: kamera0710

Ser att Pav är reseledare hos Avifauna. Ska på min tredje resa med dem i maj, men inte med honom.

http://www.avifauna.se/avifauna/reseledarna/pav-johnsson/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.