07.FÅGELHJÄLP

Domherre med skadad vinge

2016-11-14 11:34 #0 av: ChristineNivung

Hej,

Jag har räddat några Domherrar - och har haft två  inne under natten i en liten låda. Som tur var honan redo att lämna mig och pigg och livlig i morse. Hanen däremot har en skadad vinge som hänger lite.  Ser ut att vara en stukning - men vet ej. Jag har läst mig till att den skulle läka bättre av en liten spjälkning. Jag har fått tillstånd att sköta om den i några dagar av KFV/ Länsstyrelsen.

Jag har provat att försöka spjälka vingen i läge med Vetiflex. men det halkar av och det är svårt att sätta på en så liten fågel. Han har druckit lite vatten och ätit lite ser det iaf ut som (på näbben).

Tips? Spjälka eller ej? Isf hur? Finns andra sätt på småfågel?

Hälsningar Christine

Anmäl
2016-11-14 11:58 #1 av: Forest

Jag svarar lite hur jag skulle göra. Jag skule ringa min veterinär för att hoppas på att dom kan hjälp mig med känna på vingen och där efter hjälpa med spjälka om det skulle behövas. Det som är lite lurigt är att det är en vild fågel så för underlätta att den inte är så rädd kanske ha den i bur men övertäckt och då i ett rum där ingen annan är, för att den inte ska bli så stressad. Skulle du inte kunna få hjälp av en vett så skulla jag inte göra något lidnar man fel så blir det snarare värre är jag rädd för. Hoppas någon annan kan tipsa dig om hur du ska göra fint av dig att du hjälper dessa och håller verkligen tummarna för att denna hane ska bli återställd och släppas ut i naturen. 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2016-11-14 11:59 #2 av: ChristineNivung

Domherre med skadad vinge

Anmäl
2016-11-14 12:13 #3 av: ChristineNivung

Tack Sophie!

Jag ringer Djursjukhuset och hör med dem! De kanske har ett litet konto för vildfåglar:)

Anmäl
2016-11-14 12:14 #4 av: ChristineNivung

se så fin!

Anmäl
2016-11-14 12:15 #5 av: Forest

3 Gör det:) Det är inte helt ovanligt att dom hjälper vilda djur gratis :) Han var varkligen fin håller tummarna för den 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2016-11-26 06:29 #6 av: Martin

Hur gick det?

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl