Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 7102 ggr
isabella93
2016-11-04 22:21

Vilken fågels ägg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg ett ensamt fågelägg på marken i somras (mitten av juli) och är nyfiken på vad det kan vara för art som lagt det. Det var ganska stort, ungefär som ett mindre hönsägg. Platsen det låg på är en barrskog i Östergötland. Det såg inte ut att ligga i något tydligt bo, så det kan hända att det fallit eller flyttats dit. Vit grundfärg med svagt brun teckning.

Annons:
Taggeman
2016-11-05 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi är nog inte så duktiga på den här sidan att artbestämma ägget.

Men skicka din fråga till SOF som är duktiga på fågel frågor och är snabba på att ge svar.  http://www.birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/forum/tradar/?group=frm_frm_grp-s1%2F18

Jag gjorde om bilden för den måste va mycket mindre som du kan skicka in dit.

Gissar på en skogs höns fågel, orre eller liknande.

Om du skickar frågan dit o får svar är jag nyfiken på den.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2017-01-15 19:58
#2

Jag har kollat på artportalen och den sidan ska stängas ned med att kunna ställa frågor om fåglar.
En sida man kan ställa frågor på: Facebookgruppen "Fåglar inpå knuten".
eller  http://www.fageln.se/forum.aspx

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

isabella93
2017-01-17 19:51
#3

Frågade på SOFs forum, men det var ingen som visste. Var tillbaka på samma ställe nu i januari och ägget låg kvar, det kan alltså ha legat där länge. De bruna fläckarna såg ut att vara smuts, själva ägget verkar vara ganska rent vitt. Det är 6 cm från bas till topp. De enda fågelarter som kan tänkas lägga ägg av den här storleken och som rimligen kan finnas i trakterna har ägg som är av andra färger, former och mönster. Börjat fundera på om det kanske är ett ägg från en tamhöna som råkat hamna där på något vis, kanske något djur som stulit ett ägg men gett upp på att ta sig in i det.

Taggeman
2017-01-17 20:41
#4

#3 Jo så kan det va, orrägg  är vita men mer toppiga så ägget får väl bli ouppklarat.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: