07.FÅGELHJÄLP

2 svalungar som jag försöker hjälpa

2016-07-31 22:59 #0 av: nichole86

Hoppas på lite hjälp . Har tagit hand om 2 svalor som är ungar. Deras Bon hade trillat ner ifrån hustaket och var helt förstört och tyvärr blev deras mamma tagen av en katt. En unge dog i fallet.

Så har gett dom kattmat varje timme sen i onsdags och matar dom mellan 06-23.
Den som var svag är nu stark och båda skriker och kvittrat och klarar att suga mat ifrån fingret ( dom första 2 dagarna fick båda tvångsmatas.)

Har ett par frågor nu :
- dom kvittrar konstant är de att dom vill ha mat? För oftas matar man och dom somnar men vaknar efter 5 min och vill ha mat igen . Dom brukar kvittra när dom hör att någon rör sig i rummet eller om man tittar ner i boet^^.
Den som är lite större blir seriöst aldrig mätt! Efter 5 bitar så gapar han fortfarande.
Medan den som är mindre somnar efter 3 bitar😂

- vi vill släppa dom så fort dom blir flygfärdiga. Men kommer dom kunna flyga utomlands på vintern utan någon ?

Har läst att man inte ska ge fågelungar vatten pga fågelmamman ger ju dom inte vatten. Läste att d var något med att de finns risk att dom kvävs om man ger dom vatten då nåt hål i halsen måste växa igen först? Men när kan dom börja dricka?

Dom är cirka 10d-14dar Har fått fjädrar men har lite bebisull kvar.

Jag vet att det är förbjudet att behålla vilda djur och jag har kontaktat vilda fågel förbundet och fick en negativ respons. Som sa att ja skulle avliva fåglarna för fågelungar är lågt prioterade :S

Anmäl
2016-07-31 23:26 #1 av: Inkanyezi

Har du artbestämt dem, så att du vet att det är svalor?

Vilken art handlar det om i så fall?

Om det inte är svalor, utan tornseglare (ganska sannolikt), så är de flygfärdiga mot slutet av augusti, och då kan man släppa ut dem från fönstret om man bor på andra våningen eller högre. De kommer i så fall att fortsätta flyga till nästa år då de kommer att leta boplats någonstans i närheten.

Anmäl
2016-07-31 23:33 #2 av: Kalli

Ja, jag vet att jag kommer och är tråkig men man får inte hålla vilda djur i fångenskap som privatperson.

http://svr.nu/

Anmäl
2016-08-01 10:46 #3 av: nichole86

Jo det är svalor och tror de är en hussvala.

Anmäl
2016-08-01 10:49 #4 av: nichole86

Kali: jag vet men se mitt svar längst ner i mitt första inlägg! Vägrar avliva dom.

Anmäl
2016-08-01 11:14 #5 av: Inkanyezi

Titta på fötterna. Kan den resa sig och gå på fötterna är det en svala, men om fötterna är knutna och inte duger att stå och gå med, så är det seglare.

Anmäl
2016-08-01 16:15 #6 av: Tant Grön

#4 Vilka söta KärVore fruktansvärt om du skulle avliva dom. Förskräckt

Anmäl
2016-08-01 17:06 #7 av: Tant Grön

Här kan man läsa om en kvinna som räddade tre svalungar: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/2009/august/svalungarnas-uppdaterade-inlagg.html

Anmäl
2016-08-02 12:17 #8 av: nichole86

Hörde av mig till en annan viltvårdare på Gotland men fick lika jävligt svar " jag kan inte ta hand om dom nu då jag är på semester, bättre att du låter naturen ha sin gång"

Dom kan sitta men inte gå utan tar sig fram med hjälp av vingarna och magen typ . ovh kliar sig märkligt nog som en hund ( tar benet och kliar sig på huvudet)😂

Den som är större har i princip alla fjädrarna på plats nu och fått ett mer rundare huvud. Den mindre är halvvägs med fjädrar men har en del bebisull kvar på kroppen. Och en mer ulligt huvud ..

Tar gärna flugor som vi får in i huset .
I förrgår kväll märkte vi att dom åt sämre och i förrgår morse , så då testade vi istället köttfärs som vi doppade i vatten. Det gick hem och nu har dom ännu mer aptit 👍🏻 dom är lite kräsna av sig.

Problemet vi har är att jag åker hem ifrån Gotland på fredag och vill ju helst släppa dom här. Men om inte dom hinner så får man väl helt enkelt ta hem dom till Sthlm .

Anmäl
2016-08-02 14:00 #9 av: Inkanyezi

Om foten hela tiden är knuten är det med stor sannolikhet seglare.

Svalor kommer att kunna stå på fötterna.

Tornseglare, när de är flygfärdiga, släpper man från stor höjd eller kastar högt, och de kommer sedan inte att landa igen förrän året därpå efter en tur till Sydafrika, då de söker bo här i Norden.
De brukar inte kunna starta från marken.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.