Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 2932 ggr
[SonjaG]
5/1/16, 9:00 PM

örnbo

Fel grupp kanske, flytta gärna.

Jag tittar ofta på en webkamera med ett örnpar och 3 ungar. Hanen är mycket duktig fiskare så det blir många fiskar i boet. Så många så det är massor av flugor runt föräldrarna och ungarna. Och snart får dom inte plats för alla gamla fiskar, stackarna. 

Är det så att örnarna inte tar bort gamla rester av maten utan att det ligger kvar?

Andra fåglar brukar ju städa holken o dyl, men hur gör örnar? Och är dom så besvärade av flugorna som det verkar? Det viftar med vingarna och skakar på huvudet! Själv känns det hemskt att se det, tycker synd om dem.

Är det någon kunnig här som kan berätta hur det förhåller sej. Tack!

Annons:
cissi_1993
5/1/16, 9:10 PM
#1

jag kan inget om dehär men jag skulle gärna se webbkameran är det din egen eller ligger det uppe på internet så vem som kan se?

[SonjaG]
5/1/16, 9:27 PM
#2

Nej inte min egen, Vet inte vems det är. Det är från Estland.

Taggeman
5/2/16, 1:39 AM
#3

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[SonjaG]
5/2/16, 4:45 PM
#4

Ör det nån här som känner till lite om örnarna och deras bo.

Martin
5/21/16, 3:47 PM
#5

Nu har jag inte sett videon du relaterar till men en massa andra videos på örnbon (och andra rovfåglar också). Har aldrig sett en massa fiskar eller andra bytesdjur ligga kvar. Att det kan finnas någon bit skinn eller ben kvar, det är en sak - men inte så att det konkurrerar om ytan på ett sätt som påverkar fåglarna. Då är det vanligare att de största och starkaste ungarna medvetet eller omedvetet knuffar ut svaga (naturens sätt att säkerställa att några överlever genom att bli starka, istället för att många skall bli halvstarka).

De flesta örnbon byggs dessutom högt upp där det oftast blåser lite. Tittat tex på länkarna i #3 hur det svajar. Det innebär att de flesta insekter blåser bort eller i alla fall inte kan svärma så att det stör.

Sen är ju fåglar i sig, och inte minst rovfåglar inte direkt rena. Visst putsas fjäderdräkt osv och det är ju ett måste för att kunna flyga eller dyka t.ex., men det är ju inte för inte som det finns varningar runt hur man hanterar fågelbord på vintern när man matar dem, eller fågelholkarna när man skall rengöra dem. De är grogrunder för mindre insekter, såväl löss som flugor av olika slag.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: