Annons:
Etikettobservationer
Läst 3215 ggr
MelodyX
2016-01-22 18:02

Hur har ni det med småfåglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har flyttat den här vintern men bor underbart nära skogen. När jag flyttade hit i november var det fortfarande milt och jag såg dagligen domherrar utanför fönstret. De försvann dock i mitten av december och idag är det, trots sträng kyla och mängder av mat i alla dess former ytterst få småfåglar utanför huset. Några blåmesar och talgoxar finns här, men inget annat. Hur är det hos er? Har ni mycket?

Annons:
Taggeman
2016-01-23 06:50
#1

Här är det till o från med fåglarna.
Ett tag var det många som hälsa på nu lite lugnare men bor i stan o ser att det är många andra som matar med så dom har nog spritt ut sig till grannarnas mat utlägg.

Tänk på fågelräkningen o några dar.
När man har skrivit in vad för fåglar som är hos sig så kan man se på postnumret vilka mer som har har rapporterat o vad dom har sett.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
2016-01-23 11:02
#2

Ahh, det ska jag göra. När är det? Sista veckan i januari? Idag finns det inte en enda fågel här so far. Jag har dock för några veckor sedan sett både duvhök och ormvråk i närheten (inte lyckats fånga på bild dock) och jag funderar på om det kan vara därför det är så få småfåglar just här, dock hade vi ju en del rovfåglar vid förra huset också så det borde ju rimligen inte vara en anledning. Har inte så många grannar, och ingen som matar fåglar vad jag kan se, så det borde inte vara en av anledningarna.

Martin
2016-01-24 10:35
#3

Matar ni fåglarna? Är ni nyinflyttade och det inte är så många andra som matar så kan det ju vara en anledning, de har inte riktigt hunnit hitta dit helt enkelt. Det gynnar oftast ens egen matning om andra också matar i närheten eller om man matar på flera ställen på sin tomt.

Ormvråkarna tar inte småfåglar så det borde inte bero på det - duvhöken kan såklart göra ett nerslag eller två - men det borde inte bero på det heller. Kan ju vara bara tillfälligheter också.

Jag har haft mycket småfågel innan det blev ner mot -5 -10 men då har jag inte haft lika mycket. Nu är det blidväder igen och det är  mycket fågel här igen. Samtidigt som de behöver mycket energi när det är kallt tar det såklart på energin att flyga omkring - kanske äter de mer sällan när det blir riktigt kallt?

mvh Martin

MelodyX
2016-01-24 11:53
#4

Ja kanske. Grannarna (vi delar fågelmatsträd och bor på samma gård) är de enda jag ser matar, de har ju bott här några år så antar de matat förut också. Kan naturligtvis vara så att de inte hittat hit riktigt (har 300 meter till övriga grannar sm bara är enstaka hus). Men det var ju så mycket fåglar när det var milt här i slutet av hösten, till och med domherrar som ju annars brukar hålla till långt ut i skogen. Får hoppas de kommer nu då när det är lite mildare igen.

Zepp
2016-01-29 20:17
#5

I höstas åt de främst talgbollar fortare än vad jag han köpa.. nu verkar de vara helt borta förutom någon talgoxe som främst tar något enstaka solrosfrö?

Såå.. nu har jag mängder med talgbollar som ingen äter.. däremot verkar jordnötter gå åt som smör i solsken.. fast om jag skall fylla på mer sådana får de först äta ner solrosfröna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: