Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 5726 ggr
MelodyX
7/24/15, 3:20 PM

Entita eller talltita?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och vad är det för skillnad?

Annons:
VildaVittra
7/24/15, 3:29 PM
#1

Talltita tycker jag det ser ut som eftersom den har de vita banden på vingarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MelodyX
7/24/15, 3:33 PM
#2

Tack :-), jag ser inte skillnad på dem (tror jag har båda runt fågelbordet, den ena artern verkar dock mindre än den andra?).

Himmelsblå
7/24/15, 3:34 PM
#3

Det är olika arter helt enkelt men nära besläktade mesfåglar. Talltitan förekommer där det är mycket tall, entitan gärna där det finns enar.

Men det är nästan alltid talltitan som gärna äter andra fröer som är vid fågelbordet. Entitan håller sig i skogen.

99% så är det en talltita alltså.

Jag svarar för det är min favoritfågel ända sedan Arne. När jag lägger foder i fågelbordet flyger alla fåglar sin väg. Utom Arne som flyger fram, sätter sig i busken bredvid och sjunger en stump.

Det är inte varje dag fågeln gör så men kanske en gång i veckan. Två vintrar var han igång, men jag har inte sett honom sedan december i vintras.

Kanske sparvhöken slog till. Även den en flitig gäst vid mitt fågelbord.

Taggeman
7/24/15, 3:40 PM
#4

Om du har en bild framifrån mer så att man kan se haklappen så är den större på Talltita räcker ner till halsen, men som vildvittra säger så har den ljusare band på vingen med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
7/24/15, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Härligt :-). Jag har en rödhake som gör detsamma, men han försvinner väl snart. Rovfåglar har jag för lite här, men där jag har hästen brukar de se pilgrimsfalk ofta, jag har dock tyvärr aldrig haft kameran med de få gånger jag sett paret där 😕

MelodyX
7/24/15, 3:43 PM
#6

Ska se om jag lyckats fånga en bra bild framifrån taggeman.

Annons:
Taggeman
7/24/15, 4:00 PM
#7

#95 I den här tråden har du en entita/kärrmes den har 2 namn.

Där ser man tydligt liten haklapp o inget ljust på vingen.

Om du tittar på en bild lite tidigare så har du en bild på svarthätta hanen (suddig) är väldigt lik entita o talltita bakifrån. #92

http://fagelskadning.ifokus.se/discussions/5356897bce12c4093f000f17-kluring-vilken-art-del-3#95

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
7/24/15, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har ingen bild framifrån på just denna fågel. Men hittade dock en bild från i vintras på den arten som jag tror är den andra av dem då de ser olika ut. Ska dock se om jag har möjlighet att fånga ovanstående framifrån lite senare idag.

Taggeman
7/24/15, 4:29 PM
#9

#8 Vinterbilden du har lagt upp nu är nog en Svartmes. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
7/24/15, 6:11 PM
#10

Jag ger upp med det här med fåglar tror jag 🤪

Taggeman
7/24/15, 6:47 PM
#11

#10 Gör inte det, jag lär mig nya saker hela tiden.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MelodyX
7/24/15, 6:55 PM
#12

Nädå, ska försöka fånga fågeln i ts på bild framifrån någon dag.

Monky
7/24/15, 8:21 PM
#13

Tall- och entita är kanske inte det lättaste att börja med… Lätet är det bästa att gå på. Leta rätt på sångerna och spela upp de olika arterna. Den du har kommer att reagera eller svara.

Entitan är en vanlig fågelbordsgäst och utbredd i södra Sverige, ovanlig i norra delen. Den trivs i lövskog och trädgårdar. Jag tycker man kan säga att den har en ganska varm färg på ryggen vilket jag tycker stämmer in på din bild. Talltitan är gråare/kallare i färgen över ryggen. Talltitan finns i hela landet och uppehåller sig gärna i barrskog.

Men det säkraste är lätet/sången.

Annons:
MelodyX
7/24/15, 10:11 PM
#14

Bor i södra dalarna och har lövskog på ena sidan huset och barrskog på andra sidan så den beskrivningen hjälpte mig inte heller ;-) Ska försöka få bättre kort på söndag eftermiddag då jag jobbar fram tills dess, men de är rätt skygga de här och dessutom väldigt små i storlek, har inte värdens bästa utrustning för att ta bra kort på småfåglar och tror inte jag kommer så nära att jag får jättetydliga kort på just dessa.

MelodyX
7/24/15, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ok. Hittat en till bild på en liknande fågel (papegoja kanske?) framifrån. Är den tillräckligt bra för att artbestämma?

Monky
7/25/15, 9:28 AM
#16

Södra Dalarna var ju lurigt, där finns båda. Men som sagt, lätet, gå på lätet, det är säkrast på de här två arterna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2593158

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3275&grupp=6564

Upp till toppen
Annons: