Annons:
Etikettövrigt
Läst 8645 ggr
Taggeman
2015-07-02 00:31

Vilken fågel ska bli Sveriges Nationalfågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken fågel tycker ni ska bli Sveriges Nationalfågel!

Här kan vi ge en förtidsröst o se vart det lutar åt vilken fågel det kan bli.

Den riktiga röstningen på dom 10 fåglarna sker på Birdlifs sida och röstningen där avslutas den 31 Augusti, så i September vet vi vilken fågel det blir.

De som röstar på Birlifs sida är med om utlottning av en fin kikare  o litteratur. http://www.birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/nationalfagel/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2015-07-02 00:38
#1

Just nu är det Koltrasten som är Sveriges nationalfågel sedan 1962.

England har haft en egen omröstning och där är det Rödhaken som är nationalfågel.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
2015-07-02 00:45
#2

Blåmes, som jag skrivit tidigare så är den ju blågul.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2015-07-03 09:43
#3

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Farwuq
2015-07-10 15:59
#4

Jag röstade Korp.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Råkan
2015-07-10 17:23
#5

#4 Såna röster gillar jag. 😂

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Taggeman
2015-07-10 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Då har jag röstat det blev den skönsjungande koltrasten för min del.

http://www.birdlife.se/sof/huvudnyhet/huvudnyhet/finaldags-for-nationalfageln/

_Urklipp från SOF: Vid midnatt natten mellan 30 juni och 1 juli avslutades den tredje omgången i omröstningen om en svensk nationalfågel. Omgången lockade drygt 21 000 röstande, men den innebar även att startfältet halverades. Nu återstår bara de tio finalisterna i tävlingen. Fram till sista augusti ska svenska folket bland dessa tio rösta fram den fågelart som vi ska kalla vår nationalfågel.
_

_För att inte påverka den fortsatta röstningen avslöjar vi inte hur omröstningen utfallit. Istället presenteras de tio fågelarter som går vidare till finalen i bokstavsordning: blåmes, bofink, domherre, havsörn, koltrast, korp, rödhake, skata, sädesärla och talgoxe.
_

Det är inte utan att man blir lite förvånad över listan. Den domineras helt av fåglar som lever ganska nära inpå oss (åtta av de tio arterna), liksom av förhållandevis små fåglar (sju av de tio). Efter andra omgången var det flera stora och mäktiga fåglar som låg bra till (t.ex. trana, tjäder, berguv och kungsörn), men de hamnar nu alla under ”slutspelsstrecket”. Dessutom är det lite anmärkningsvärt att skatan går vidare till finalen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Nattvinge
2015-07-11 20:50
#7

Röstade också Korp. Fast jag tycker egentligen Berguven borde få bli nationalfågel.

Snabba tysta vingar mellan granarna. 

Cessy
2015-07-12 12:34
#8

o jag röstade på blåmes för att det är en liten tuffing som jag älskar att se vi vårt fågelbord o den är som sagt var blå o gul. Fast det finns ingen vackrare sång än när koltrasten sjunger så den hade varit mitt andra val om man kunnat ranka sitt val.😉😃

SecretCraving
2015-07-13 10:32
#9

Jag röstade skata, för jag tycker att skator, kråkor och liknande fåglar borde få mer uppmärksamhet, de är ju ändå så pass vanliga. Men folk röstar oftast på den som är "finast", "sötast" eller "någon som inte gör så stor skada"……….. 😐

Taggeman
2015-07-13 10:42
#10

# 9  Jo dom här kråkfåglarna ser lite tråkiga ut men dom är väldigt sociala, påhittiga o verkar även va väldigt kloka med ett logiskt tänkande.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-07-13 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det verkar som att en med flera konton nu har röstat på havsörn, för den fågeln gick från 8 röster till 13 på några minuter. 🤔

Men det är en ståtlig fågel som jag gillar att se ute i Skärgården.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Saga85
2015-07-14 11:20
#12

Skatan. Den är min favoritfågel, även om korpen också den är en favorit.

Farwuq
2015-07-14 11:22
#13

Tänk om gam funnits.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Taggeman
2015-07-14 11:23
#14

Eller flygande Drakar! 😃 För dom lägger väl ägg.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Saga85
2015-07-14 11:30
#15

Eller fenix! 😉

[[Boris Sager]]
2015-07-14 12:15
#16

Gam, ha:) Nej, jag röstade på rödhake. Tycker det är en sån fin fågel.

mimåne
2015-07-15 16:39
#17

Jag röstade på Bofinken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tjeja
2015-07-15 17:31
#18

Jag tycker blåmes är en riktig symbol för svenskt lantliv. Den t o m ser svensk ut i färgerna med sitt gula och blåa.

För övrigt är ju i stort sätt alla upplistade fåglar i listan fina representanter för sverige.  Bortsett från havsörn som visserligen är en vacker och imponerande fågel, men som inte går att hitta överallt i landet så som tex blåmes och talgoxe som alla svenskar i alla fall i småhus, har utanför huset även om vintern.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fjordell
2015-07-15 19:09
#19

Jag röstar på blåmes. Dels för att den finns i hela landet, och är otroligt vacker. Dessutom är den gul och blå. Kan det bli mer klockrent än så?

Marr
2015-07-16 07:43
#20

Här är en till som håller på Blåmesen. Liten och tuff finnes här året om och som nämnts innan blågul…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Gittan
2015-07-16 11:39
#21

Havsörnen. Ser så underbar ut när den flyger över oss och våra vattenområden.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


GunillaJa
2015-07-16 15:54
#22

Sädesärlan

UllaNo
2015-07-16 19:45
#23
Medaljjägaren
2015-07-16 23:25
#24

Blåmesen för den är ju faktiskt blå-gul :D

YEY, INSIDER!

Taggeman
2015-07-16 23:52
#25

Kul att det är så många som röstar.

Här lite info jag fick från SOF i ett utskick:

_I varje omgång lottas en kikare ut bland dem som röstat samt två bokpriser. Priserna har skänkts av SOF-BirdLifes försäljningsverksamhet.
Kikaren är en Swift Audubon 8x44. Den första siffran 8 berättar att det är åtta gångers förstoring och den andra siffran 44 visar diametern på linsen längst fram på kikaren.
_

Kikaren är den kikare som  genom åren sålt allra mest av.   Det är en kikare av mycket hög kvalitet och prestanda. Den är utvecklad i samarbete med oss inom SOF-BirdLife för att fågelskådare ska kunna erbjudas en kikare av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Kikaren (3990 kr) är jämförbar med kikare som kostar både två och tre gånger mer.

_Dessutom lottar vi ut boken Fåglarnas trädgård av Eva Stenvång-Lindqvist och Niklas Aronsson. Boken beskriver hur man utformar trädgården för att få mer fågelliv i den.
_

_Boken Kroknäbbarnas tid är illustrerad med fantastiska bilder på våra rovfåglar av Patrik Olofsson, som i text också beskriver de svenska rovfåglarnas framgångssaga under det sista halvseklet.
_

Slutligen lottar vi också ut boken I svenska lomvatten –myter, möten, minnen och manér. Den är skriven av tre lomfantaster Mats O. G. Eriksson, Bosse Haglund och Jarmo Jurka.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Magi-cat
2015-07-17 20:22
#26

Röstade på talgoxen, som den optimistiska och tuffa vårfågel som den är! Gläder oss vid vinterns fågelbord också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Leffe
2015-07-19 13:43
#27

Efter det jag hållit i en vuxen havsörn på den tiden jag körde något som hette Djurakutbilen finns ingen annan fågel för mig än havsörn. Trots att den var skadad och hade näbben igentejpad och benen hopknutna efter veterinärbesök så lyste det stolhet från ögonen. Samma stolthet som vi också borde känna att vi har sådana fåglar i Sverige.

Annons:
MelodyX
2015-07-21 22:43
#28

Jag ändrade mig faktiskt, från Bofink till domherre då jag kommer ihåg domherren från mina barndomsvintrar. Och så är den ju vacker också (men det finns ju många av fåglarna som är det).

Himmelsblå
2015-07-24 19:00
#29

Jag röstade på skatan. Det är en vacker fågel, inte minst är stjärtfjädrarna fina när den flyger.

Överallt jag bott i mitt liv har det funnits ett par av skator i trädgården. De är listiga och lite odrägliga. Håller ihop hela livet.

En trevlig fågel, när den inte hittar på sattyg.

Taggeman
2015-08-22 10:39
#30

Enligt våran egen interna omröstning så ligger havsörn o blåmes bäst till att bli Sveriges nationalfågel nu.

Hoppas ni har varit o röstat på på den officiella sidan också om inte så gör det. 😉

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tjeja
2015-08-22 10:49
#31

det ser ändå risigt ut för blåmesen…

tur att dem har flera röstningsomgångar i riktiga röstningen.

Hoppas hoppas ändå på blåmesen för en mer svensk fågel kan jag inte tänka mig. Oavsett hur maffiga eller vackra andra fåglar är.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jassan
2015-08-22 10:54
#32

Blåmesen är min lilla favorit. 😃

https://jazzans.wordpress.com/

Taggeman
2015-08-22 10:59
#33

#31 Rösterna nollställs så varje omgång räkans som en ny. 

Så den här sista måste man rösta på nytt igen.  👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tjeja
2015-08-22 11:03
#34

Önskar att dem haft omgångarna som utslagning istället.. där man fick rösta på de sista två  som gått till "final" i slutet.

För jag kan tänka mig att många som röstar på en fågel om de får välja fritt kanske hellre skulle rösta på en annan än vinnaren om de haft färre alternativ att välja på.

Ledsen att jag missat de andra tidigare röstningsomgångarna, har inte haft koll alls. Men röstade nu i alla fall och hoppas hoppas att det hjälper i alla fall.

Upprepar länken här till den riktiga röstningen:

http://www.birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/nationalfagel/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Lojs
2015-08-30 21:36
#35

Skatan såklart! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tjeja
2015-08-31 11:44
#36

Idag är det Sista dagen att rösta i riktiga röstningen! 

http://www.birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/nationalfagel/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taggeman
2015-08-31 14:45
#37

Snart vet vi vilken fågel som ska va Sveriges nationalfågel.

Urklipp från sof: Omröstningen utgick från 40 olika fågelarter. Via fyra röstningsomgångar ska en ”vinnare” utkristalliseras. I de tre första omgångarna kommer vardera tio fåglar att bli ”utslagna”. Därefter avgörs finalomröstningen mellan de återstående tio arterna. Den 31:a augusti avslutas omröstningen och den 4:e september presenteras den fågelart som fått flest röster och därefter får ståta med epitet Sveriges nationafågel. Presentationen sker 18:00 vid Falsterbo Bird Show.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lojs
2015-08-31 17:51
#38

Spännande!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Martin
2015-08-31 22:36
#39

Omröstningssidan ligger nere nu. Vet inte om det var fram till kl 24 man hade på sig eller om den är avslutad och det är därför det blir ett felmeddelande.

mvh Martin

Taggeman
2015-09-04 11:23
#40

Ikväll (18,00) vet vi vilken fågel som vi har röstat mest på och blir våran nationalfågel.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lojs
2015-09-04 11:39
#41

#40 Wii, vad kul!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Tjeja
2015-09-04 11:59
#42

Åh spännande!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Taggeman
2015-09-04 18:29
#43

Nu är det klart Koltrasten vann.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/koltrasten-vald-till-sveriges-nationalfagel/

Såg gick det för finalisterna

1. Koltrast, 12.914 röster. Klar segrare som låg högt i alla omgångar.

2. Skata, 9.241 röster. Gick från bubblarplats till toppstrid efter poddkampanj.

3. Blåmes, 7.286 röster. Låg länge på andra plats, en klar favorit bredvid segraren.

4. Korp, 6.124 röster. Hugin och Munins like tog sig hela vägen till en fjärdeplats.

5. Havsörn, 4.563 röster. Har gjort ett starkt återtåg i naturen, här räckte det inte hela vägen.

6. Domherre, 3.711 röster. Kom på andra plats 1962, men har tydligen tappat i popularitet.

7. Sädesärla, 3.290 röster. Vårens budbärare klarade inte konkurrensen hela vägen.

8. Rödhake, 3.157 röster. Fick nöja sig med finalplats, i tät strid med nummer 7.

9. Talgoxe, 2.707 röster. Fågelbordets kanske främsta gäst är igenkänd och folkkär.

10. Bofink, 1.250 röster. Sveriges näst vanligaste fågel kom på sista plats i finalen.

Birdlife Sverige

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tjeja
2015-09-04 19:26
#44

Koltrast? Det hade jag faktiskt aldrig trott! En total överraskning för mig! ha ha

Men skönt att inte skatan lyckades bli incuppad.. det hade varit fult . Hade gärna sett att hela tävlingen gjordes om för det istället. Där varje deltävling var som en utslagstävling istället tills tex bara 5 topfinnalister eller så var kvar.

avsett så borde skatan blivit diskad på grund av "ful cuppen".. då den enbart var till för att j*vlas

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gittan
2015-09-04 19:34
#45

Koltrasten är väl bra. Tänk på Vattenfalls kolaffärer.😃

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Fjordell
2015-09-05 03:26
#46

Jag hade hoppats på blåmesen, men nog är väl koltrasten bra den med :)

Magi-cat
2015-09-05 07:16
#47

Ett bra val, även om jag röstade på en annan. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VästkustFia
2015-09-06 17:51
#48

Hur mycket jag än gillar koltrastar tycker jag nästan det var lite synd att den vann igen. Den hade liksom ändå känts som "inofficiell nationalfågel nr 2".

Själv röstade jag på blåmesen den här gången. Men är så svag för skator och korpar att det hade varit rätt kul om någon av dem vunnit också, skat-ful-kuppen till trots.

Fast egentligen bryr jag mig inte, alla fåglar är fina var och en på sitt sätt 👍

Annons:
Taggeman
2015-09-07 00:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Koltrasten var min favorit. Den är nyfiken på vad man gör o sjunger fint så att man känner att sommaren är på gång.

Jag grävde om potatislandet o fick fram en massa knäpparlarver gula larver som gör gångar i potatisen. Dom hade jag en liten bit bort o det gillade kolis att äta, så han satt någon meter bort vänta på att det skulle bli mer godis, så vi rensa landet från ogräs o larver. 😃

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: