Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 7701 ggr
MelodyX
2015-05-16 19:35

Skata som har brutit benet

Jag har en skata här som jag ser varje dag och misstänker ha bo i en gran på tomten, hen har brutit benet, det är helt av och dinglar rejält. Jag är ingen veterinär men skulle tippa på att det är av i båda lederna. Vilken chans har en sådan fågel att överleva? Tänker att de kanske inte har något större behov av ett ben, men ser också när den plockar mat på marken att den lider och har väldigt ont och inte gärna rör sig. Jag vet att det här paret skator troligen ruvar på ägg, vilken möjlighet har ungarna om mamman eller pappan knappt orkar hämta föda till sig själv? Finns det något jag kan göra? Vingarna är det inget fel på, så jag skulle nog inte få tag i den för undersökning. Funderar på att lägga ut mat tills det har läkt ihop, men antar att jag gör naturen en otjänst då? Och vad äter en skata? Eller är det bara att låta naturen ha sin gång och hoppas på det bästa när det gäller både den skadade fågeln och ungarna?

Annons:
[Endless21]
2015-05-16 19:39
#1

Jag hade bett någon om jag inte kunnat göra det själv, skjuta fågeln. Tror ändå inte den har någon framtid tyvärr.

MelodyX
2015-05-16 19:42
#2

Även om du misstänker att de ruvar (kanske till och med har kläkts, boet är högt upp, så jag vet inte, det är ett jädra spring in och ut där av fåglarna)?

tötenöten
2015-05-16 19:42
#3

Har sett ett flertal fåglar med bara 1 ben som ser ut att ha ett hyfsat bra liv. Dock tror jag det kräver att benen inte sitter kvar och dinglar och får infektioner.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

MelodyX
2015-05-16 19:46
#4

Alltså som djur och fågelvän gör det ont att se fågeln. Tänkte inte ens på infektionsrisken, tänkte att det kanske läker ihop, även om det inte läker bra kanske en fågel inte direkt behöver två ben?

[Daniela1983]
2015-05-16 19:48
#5

Har sett på programmet djurambulansen att de tar även hand om vildfåglar och tar dem till veterinären för avlivning eller behandling. Det humanaste vore om ni kunde hjälpa den på något sätt. Bli avlivad eller vilträddare. Googla på om det finns någon som räddar vilda djur i närheten.

Rumblebee
2015-05-16 19:50
#6

Är rätt säker på att fåglar kan klara sig bra med ett ben. Men det vore ju bra om en veterinär eller viltrehabiliterare kunde ta bort det brutna benet så att det inte läker fel och bara är i vägen. Så frågan är om det finns någon sådan som vill hjälpa fågeln.

Annons:
Honestyisdead
2015-05-16 20:02
#7

Jag hade avlivat den. Måste ju vara hemskt smärtsamt.

MelodyX
2015-05-16 20:47
#8

Man kan kanske höra av sig till länsstyrelsen om sådant? Jag har ingen licens för jakt, tror inte grannarna skulle uppskatta om närmsta jägare skjuter i trädgården heller, bästa är kanske att kontakta länsstyrelsen? Som sagt, det ser inte bara fint brutet ut på ett ställe, då kanske den hade kunnat hoppa på ett ben tills det är läkt, det ser brutet ut både där benet går ut från kroppen och vid den första leden. Ska se om jag kan fånga den på bild imorgon.

Honestyisdead
2015-05-16 21:23
#9

Tror dessvärre inte de kommer för fåglar :(

[Daniela1983]
2015-05-16 21:38
#10

Hoppas inte en katt hinner före.. usch.

PS jag och mitt ex hade räddat en skadad duva från en katt som ville attackera den, letade upp närmaste vilträddare (i västra Götaland) och körde duvan dagen därpå för tillfriskning.

Skatan är allätare och ses ofta proviantera på marken. Den äter både animalisk och vegetarisk föda under hela året. Födan består sommartid särskilt av insekter och deras larver, daggmask, spindlar, sniglar och snäckor. Dessutom äter skatan små ryggradsdjur upp till en fältsorks storlek, exempelvis groddjur, ödlor, små däggdjur, ungfåglar och små fåglar. Skator är boplundrare som under häckningstiden på vår och försommar plundrar andra fåglars bon på ägg och ungar. Dessutom äter de under hela året as. De lever också av människans avfall och vintertid kan de även förtära exempelvis hundspillning. Frukter, fröer och svampar utgör särskilt på hösten och på våren delar av födan. Det som inte kan smältas kastas upp i form av spybollar.

Hälften av europeiska skators föda är animalisk. Under häckningstiden täcker de 95 procent av sitt näringsbehov med animalisk föda. På hösten och vintern består födan i Europa tilltagande av vegetariska beståndsdelar. I Europa finns även rester av ryggradsdjur i spybollarna, till en andel av fem till tio procent.

Skatan söker mestadels sin föda på marken. När den jagar insekter och spindlar i låg växtlighet springer den en bit, stannar upp, sträcker sig högt upp och håller utkik. Om den har upptäckt ett byte springer eller hoppar den snabbt dit och hugger tag i det med näbben. Om den är i högre växtlighet när den söker byten går den omkring utan pauser och springer till bytesdjuret. Den jagar smådjur på liknande sätt. För att samla in insekter hoppar den högt på höga gräsax eller blad. Ytterligare tekniker är att peta omkring på marken och att krafsa med näbben och kasta löv eller jord åt sidan. En annan teknik är att vrida omkring små stenar (upp till cirka 10 cm stora) eller grästuvor. Skatan plockar också bär och ibland äter den även fiskar.

Monky
2015-05-17 08:25
#11

Fåglar läker frakturer väldigt bra. Om nu benet är helt av så kommer det ju antagligen inte läka ihop igen om man inte fångar in skatan och kan fixera frakturen. Men den kan klara sig väldigt bra ändå med bara ett ben. 

Jag har ringmärkt fåglar ett antal år och inte sällan händer det att man får in fåglar med läkta benfrakturer, ben som är helt av  eller andra defekter, krokiga näbbar etc. Och de är inte i sämre kondition än nån annan individ.

Just nu har de ungar som ska matas så att avliva den ger den andra föräldern dubbelt jobb. Håll ett öga på den och hjälp till med lite mat.

Bjud den gärna på matrester. Skator äter sånt du äter, de är sällan kräsna. Släng ut lite av varje, du ser själv vad de tar först så vet du vad de föredrar.

MelodyX
2015-05-17 11:18
#12

Ja det verkar inte finnas någon vilträddare här ändå om man googlar (jägare finns ju men det är ju i så fall för att avliva fågeln och inte ta hand om den). Som sagt, det är inget fel på vingarna och jag skulle inte få tag i den. Snarare att den är mer misstänksam just för att den verkar veta att den har ett handikapp så den flyr så fort den ser mig i fönstret så jag inte ens kan få ett hyfsat kort på den, att då gå ut och försöka få tag i den känns som en ganska svår uppgift. Antingen får man ju stå ut och se den och hoppas att det läker, eller så måste den ju skjutas, men jag vet inte vem som skulle kunna hjälpa mig med det och som sagt, jag misstänker att de har ungar och jag vet inte heller om det är hanen eller honan. Jag slänger ut lite mat i trädgården och får väl hoppas på det bästa.

Myzz
2015-05-17 11:31
#13

Kontakta djurräddningen, de tar hand om fåglar också. Skatan lider och kan bli mat åt vilket annat djur som helst.

Tror dess värre att ingenting finns att göra när det är så mycket.  Stackars liten. En skata klarar inte ett ben som mindre fåglar.😭

Myzz


Annons:
MelodyX
2015-05-17 12:03
#14

Fast enligt vissa verkar de ju göra det? Risken finns ju att ungarna svälter ihjäl om man tar bort föräldern tänker jag? Säger också en gång till för att förtydliga;  Det verkar inte finnas någon djurräddning här. Jägare har vi. Men inte ens de får skjuta en skata i ett bostadsområde utan tillstånd skulle jag tippa på. Då återstår länsstyrelsen, och som någon säger, de lägger kanske inte tid på en fågel? Jag ska dock kontakta dem, kanske har de ändå vägarna förbi då vi har en väldigt orädd varg här som springer i samhället.

[peter54]
2015-05-17 13:29
#15

Jag tror inte att en skata är särskilt handikappad med ett ben och det finns två föräldrar till ungarna, de samarbetar när det handlar om kråkfåglar.

Att skjuta skatan däremot, skulle i mycket högre grad äventyra ungarna. Om fågeln är aktiv i sitt födosök trots skadan, tycker jag att man låter det vara.

Honestyisdead
2015-05-17 15:37
#16

#15 Så du tycker det är rätt att låta den ha brutet ben, genomlida "läkningen" och sedan leva med de smärtor som GARANTERAT  kommer med felläkt skelett?

[peter54]
2015-05-17 15:48
#17

#16 Det du säger nu är rena hypoteser, ingen kan veta någonting om de sakerna. Jag tycker att om fågeln beter sig i övrigt normalt, låter man det bero. Om det däremot är tydligt att fågeln är kraftigt beteendepåverkad är det en annan sak och kan kräva någon form av ingripande.

MelodyX
2015-05-17 16:46
#18

När jag såg den första gången förra veckan såg den väldigt dålig ut, satt i ett träd och burrade upp sig på låg höjd, jag tänkte att jag kanske kunde få en bra bild på en skata så jag gick närmare men då flög den direkt. Jag såg dock inte att benet var brutet då men inser att det måste vara samma fågel. När jag sett den senare och även sett att benet var av, i förrgår och igår, har den sett betydligt piggare ut, men rör sig ogärna på marken (vilket man ju kan förstå kanske, jag matar småfåglarna även nu för att få bilder så tills vidare har jag utökat fågelbordet så den enkelt kan hämta mat för tillfället). Jag tror som #17 att man äventyrar fågelungarna mer om man tar bort skatan MEN som sagt det förutsätter att benet läker ihop hyfsat och att det inte tillstöter komplikationer och jag är ingen veterinär och har heller inte tillgång till någon här. Som jag skrev vet jag inte heller direkt hur jag skulle gå tillväga för att avliva den, det är ju inte så att den sitter på gräsmattan och vägrar flytta på sig 24/7.

Ska försöka få en bild på den när jag ser den, den är väldigt vaken och betydligt skyggare än skator brukar vara så den är ju i alla fall på sin vakt.

Sommarek
2015-05-18 10:20
#19

De här nissarna finns inte i närheten av dig?

http://www.kfv-riks.se/

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MelodyX
2015-05-18 12:48
#20

Drygt 10 mil till närmsta, men har i alla fall provat telefon och bett denna ringa upp.

Annons:
Honestyisdead
2015-05-18 13:41
#21

#17 Ts skrev att hon såg att den led.

Sedan är det ett faktum att ben som inte läggs rätt oftast läker fel och det orsakar smärta.  Kraftig sådan.

Det är inte mänskligt att låta ett djur lida för sakens skull.

MelodyX
2015-05-18 14:54
#22

#21 Så hur tycker du vi ska gå tillväga? Ovanstående länk tar hand om fåglar som redan är fångade, den här skattan är helt omöjlig att komma nära. Jägarna har jag varit i kontakt med - jag bor i ett husområde där det blir mycket svårt att pricka en skata som inte går att komma nära utan risk för att andra hus /bilar etc blir träffade? Länsstyrelsen har jag pratat med, de vill gärna se en bild på skatan för att eventuellt kunna sätta upp en fälla men de åker inte ut för en skata. En bild har jag försökt att jaga skatan för igår och idag men jag har ingen som helst möjlighet som ensamstående med två barn att sitta i fönstret med kameran hela dagen, och när den är på gräsmattan drar den så fort den ser något röra sig i fönstret vilket gör att jag inte hinner fånga den på bild. Så hur ska jag göra tycker du?

Honestyisdead
2015-05-18 14:59
#23

#22 Du verkar verkligen engagera dig och gör vad du kan. Tummen upp!  :)

MelodyX
2015-05-18 15:24
#24

Som en jägare sa, enda sättet att avliva är att vänta tills den går in i boet och peppra på boet, men det känns inte särskilt snällt det heller. Jag ska se om jag kan fånga på bild men som sagt, den är skyggare än normala skator. Tycker den ser piggare ut också, men rör sig fortfarande högst ovilligt på marken.

Honestyisdead
2015-05-18 15:26
#25

#24 varför skulle det vara det enda sättet?

MelodyX
2015-05-18 15:47
#26

För att  inte får tag i skatan på annat sätt. Att skjuta här är inte förenligt med de lagar som finns och går inte utan att riskera att något annat träffas. Vi har hus runt om oss på alla sidor.

Honestyisdead
2015-05-18 15:55
#27

Eftersom du sett att benet är skadat måste den ju varit på marken. Är garanterat bättre att skjuta där än in i en gran.

Annons:
Taggeman
2015-05-18 16:01
#28

Jag skulle låta naturen ha sin normala gång här. Och som #11 Monky säger att frakturer läker bra. Tror att det gått för länge med trasigt ben för att kunna göra något åt det.

Har sett många enbenta fåglar som klarar sig bra under en längre tid. Du får väl höra vad rehabvårdaren har att säga.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sommarek
2015-05-18 16:11
#29

Sätta upp en fälla själv? Bara en tanke (kanske inte den bästa om skatan nu har ungar, men ett alternativ, i alla fall).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MelodyX
2015-05-18 17:07
#30

#27 Man får inte skjuta, enligt lag, i bostadsområden på det sätt du förespråkar. Och ja, den är på marken hela tiden, däremot är den också otroligt skygg. Kan nästan lova att den inte kommer att komma i närheten av en jägare (och här har jägarna dessutom heltidsjobb, de skulle inte tillbringa en dag för att sitta och vänta på en fågel i sillhet.)

#28 Ja, jag ser faktiskt fågeln just nu och idag släpar den inte längre ett hängande ben. Den stöttar inte på benet men håller upp det framåt istället för att bara släpa det efter sig. Försökte ta kort nu, men hen var för långt bort för mitt objektiv (kan dock lägga ut de bilder jag fick, men det syns dåligt på dem). 

#29 Provat att lägga in mat i den gamla kaninburen, dessvärre fångade jag en katt i morse istället i den ;-)

[peter54]
2015-05-18 17:13
#31

#21 Initialt ja, men det kan ju ha berott på något annat trauma i samband med skadan, exempelvis en attack från en katt eller något annat. TS har också sagt att skatan ser piggare ut efter den posten.

Sommarek
2015-05-18 18:26
#32

#30 Gapskrattar Tanken var ju god.  Men skönt att höra att den verkar piggare.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Daniela1983]
2015-05-19 19:28
#33

Vad sjysst att du engagerat dig så, men kan du inte göra nåt mer efter det här så kan du inte..

[Daniela1983]
2015-06-17 10:38
#34

Update?

Annons:
MelodyX
2015-06-21 23:00
#35

Jag har faktiskt inte sett skatan på ett tag, men båda föräldrarna finns i det boet som jag misstänkte att skatan kom ifrån (och jag tycker mig se att den ena haltar lite, men det kan vara inbillning). Så jag skulle tippa på att det troligen har läkt ihop 🙂. Har dessutom sett ungarna ute nu. Trädgården är full av skator !

Monky
2015-06-22 21:13
#36

Härligt!!

VästkustFia
2015-07-01 16:06
#37

Nåt nytt om skatfamiljen? Håller den fortfarande till på er tomt?

Fantastiskt att du engagerade dig så 👍

MelodyX
2015-07-02 10:28
#38

Ja skator har vi så det räcker och blir över ;-) Om det är just dessa vet jag dock inte, har flera skatfamiljer i närheten.

Upp till toppen
Annons: