07.FÅGELHJÄLP

Stare eller koltrast?

2015-05-01 19:25 #0 av: MelodyX

Ja, jag sa till barnen att det var en koltrast, men är väldigt osäker nu då jag läst att de kan förväxlas. Vet att det inte finns så mycket starar här omkring och att det är en dålig bild men, någon kanske kan hjälpa mig?

Anmäl
2015-05-01 19:29 #1 av: Storip

Skulle säga stare Glad

Anmäl
2015-05-01 19:29 #2 av: [Lejonbalsam]

100% Stare!

Anmäl
2015-05-01 19:35 #3 av: MelodyX

Kul :-) Är nog första gången jag sett en stare, i och för sig har jag inte tittat så noga heller.

Anmäl
2015-05-01 20:10 #4 av: Taggeman

Stare!Tummen upp

Staren skimrar i många färger o har rödaktiga ben.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-05-01 20:27 #5 av: MelodyX

Aha, ja benen ser jag inte på bilden, i trädet bredvid satt en som lät som en koltrast, för lätet känner jag igen på den, så jag trodde det här var en koltrast också då de följdes åt men såg sedan att den hade kort stjärt och att koltrasten har längre (är också säker på nu att det andra också var en stare, fågelsången måste ha kommit från ett helt annat träd). Eller kan staren härmas?

Anmäl
2015-05-01 20:34 #6 av: Taggeman

På den här länken om röstningen på Sveriges nationalfågel har du fågel läten med.  http://www.igoterra.com/nf/arter.asp

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2015-05-01 21:20 #7 av: MelodyX

Ja, jag är helt säker på att det var koltrastläte (om inte staren härmades då) men fågeln är ju en stare Cool

Anmäl
2015-05-01 21:48 #8 av: Monky

Stare är det absolut på bilden men nu råkar det också vara så att  just starar är mycket duktiga på att härma andra arter! Även om det kan låta lite gnissligt så är de duktiga härmare och plockar upp sånt de hör runt om.

Anmäl
2015-05-01 21:55 #9 av: MelodyX

Jag misstänkte efter att ha läst här och googlat lite att det kunde vara så. Jaja, kul att ha ett par av dessa utanför dörren, har faktiskt inte sett någon innan vad jag kan komma ihåg, men har väl inte heller lagt någon större tid på det heller, det är sedan jag skaffade kameran för ett par år sedan som just fåglar har blivit intressant för mig och då framförallt vinterns fågelbord fåglar Glad

Anmäl
2015-05-01 23:04 #10 av: [peter54]

Det är absolut en stare på bilden. Det är också så att staren är lite mindre och har prickar i fjäderdräkten, medan koltrastar saknar prickar. Om du ser var den bor, så bygger staren i holk, det gör inte trastarna.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.