Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 2978 ggr
Cadillac58
4/30/15, 9:24 AM

Vad är detta för fågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna har varit hos oss i några dar,den är väldigt nyfiken o knackar på fönstret med sin näbb

  • Redigerat 6/30/21, 1:01 PM av [Göstage]
Annons:
OlleA
4/30/15, 9:35 AM
#1

En svartvit flugsnappare. Kanske ser den sin spegelbild i fönstret och tror att det är en rival som måste jagas bort? I så fall kan du sätta upp något lämpligt på fönstret (t ex en rovfågelsilhuett eller ett par stora uggleögon) så kommer den nog att sluta. Ett år hade jag en flugsnappare som var alldeles galen och flög emot mitt köksfönster gång på gång, men efter att ett papper med ett par uggleögon kom upp höll den sig därifrån.

Olle

Taggeman
4/30/15, 10:02 PM
#2

Håller med olle med att det är flugsnappare. Dom har precis kommit hit till norden nu o försvarar sina revir mot inkräktare.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Myzz
5/1/15, 12:57 PM
#3

Kan också vara en svartmes som är mycket sociala. Där det finns människor finns det mat.

De knackar (gäller flesta fåglar) aldrig på fönster för att jaga bort rivaler, det är för nära. Däremot kan de sakna en fågel, gäller också alla, och ser en spegelbild  och tror de hittat sin partner och flyger rakt in i fönstret med oftast katastrofala följder.

Men jagar bort rivaler gör de inte. Svartmes är jag lite osäker på men har en här hemma hos mig och den vill ha mat. Och en pratstund.

Myzz


[peter54]
5/1/15, 6:08 PM
#4

Definitivt en svartvit flugsnappare, den gör exakt likadant här.

MelodyX
5/1/15, 9:52 PM
#5

Vi har en alldeles utanför dörren som också håller på så och som känns väldigt social då han (jag antar att det är en hane?) alltid "ska vara med" om vi är ute…

[peter54]
5/1/15, 10:57 PM
#6

#5 Ja, bara hanen är svartvit 🙂 De är hårdföra fåglar som inte drar sig för att tömma en holk på ägg, ungar och föräldrafåglar om de vill bo där. Jag läste att en undersökning av svartvit flugsnappares främsta dödsorsak är slagsmål med andra holkbyggare, framför allt talgoxar.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: