Annons:
Etikettfågelskydd
Läst 7623 ggr
TinaNordberg
2014-06-30 12:35

Pilgrimsfalk

Vi har i HOF, Hedströmsdalens Ornitologiska Förening fått det stora äran att ta hand om och mata artificiellt uppfödda pilgrimsfalksungar. Ungarna var ca 30 dagar gamla när de anlädde från Nordens Ark. De bor för tillfället i en stor låda med galler på framsidan, högt uppe på en silos.

Vi matar ungarna varje dag och övervakar dem via webkamera: http://falken.koping.net/

Vår stora förhoppning är nu att fåglarna ska etablera sig i området och komma tillbaka och häcka som vuxna.

I morgon ska gallret bort och de har då möjlighet att pröva sina vingar. Matning kommer att pågå så länge de kommer tillbaka och söker mat.

Det här är spännande.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
TinaNordberg
2014-06-30 12:40
#1

Pilgrimsfalksunge

Hur laddar man upp bild nu?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2014-07-01 14:58
#2

Man gör som tidigare fast det är ett moment mer än förut.

Jag hörde om en liknande verksamhet med pilgrimsfalk på ABC, där skulle de släppas från ett hemligt tak i Sthlm. Är inte en silo rund upptill?

TinaNordberg
2014-07-02 13:26
#3

Det här är en riktigt stor sak på 70 m i höjd, det passar bra med platt tak när man ska gå där. Små do som brukar stå på lantgårdar har ofta runt tak.

I går öppnade vi gallret så att falkarna kunde flyga ut, i dag har två av dem kommit tillbaka. I kväll ska jag dit och mata hoppas de kommer och äter.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2014-07-12 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har jag lärt mig lägga upp bild.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2014-07-21 20:56
#5

Kul, tack för inlägget!

Peter54: 4 pilgrimsfalkar sattes ut vid skrapan i Sthlm. 3 av dem har man fångat in och skall föra till annan plats då de inte klarade av attckerna från måsar osv. Den fjärde klarar attackerna bra och vilken dag som helst så lär de upphöra när den nu börjar bli så flygskicklig att den istället kommer att ta måsarna som byte.

mvh Martin

Martin
2014-07-21 21:00
#6

Spännande och kul med länken för övrigt, nu strax innan 21 satt en av falkarna på kanten till vänster och åt, såg ut som en fågel.

I Kristianstad hade man för några år sedan ett liknande projekt, där förgiftades falkarna tyvärr (vuxet par med ungar, alltså inte artificiellt uppfödda utan födda av frilevande häckande par).

mvh Martin

Annons:
TinaNordberg
2014-07-22 11:03
#7

De attakerade "stockholmarna" flyttades till Västerås, hanen blev där skarpt attakerad av en älde hane  och slogs till marken. Förra veckan flyttades han till oss i Köping, han repade sig bra och åt i buren.  Utsläppet på lördagen  gick bra han flög fint satte sig på ett tak i närheten. Nu vet vi inte riktigt vilka individer som kommer och äter, svårt att skilja hanarna åt via webkamran.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2014-07-22 18:19
#8

Aha, så ni fick "stockholmarna", där ser man!

mvh Martin

TinaNordberg
2014-07-22 18:39
#9

Vi i HOF i Köping fick den skadade hanen, honorna är kvar i Västerås.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2014-07-22 20:20
#10

Aha.Tack för infon!

mvh Martin

Monky
2014-07-26 14:56
#11

#7 Borde de inte va färgmärkta?

TinaNordberg
2014-08-30 11:03
#12

Missade sista frågan, de är färgmärkta men utan tub kan inte jag se färgerna, det syntes inte heller i webkameran.

Nu har vi slutat mata och falkar har setts med egna fångade byten. Så vi tror att det går bra för dem.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2014-08-30 14:13
#13

kul!

mvh Martin

Annons:
Lasse_H
2014-11-08 19:35
#14

OT. 

Tack Tina för lösningen till veckans tävling i "Landet runt", silon i Köping. Tror jag i alla fall. Vinner jag är det din förtjänst.   :-)

TinaNordberg
2014-11-09 22:26
#15

Spännande, lycka till!

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2014-11-12 10:07
#16

Den här bilden tog jag när falkarna varit hos oss i en vecka och var 5 veckor gamla. Här gör sig falken redo för en flygtur.

Redo för flygtur

Nu har vi inte sett dem på ett tag så de har flyttat lite mera söderut,  hoppas verkligen att de återkommer i vår till våra trakter i Mälardalen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
2015-01-18 10:33
#17

Tyvärr har vi i Köping sorg, en av "våra" falkar har hittats död i utanför Oslo i Norge. Det var inte mycket kvar av den. Det var en av de  första som kom till oss. Inte den otursförföljde stockholmshanen  som man hade kunnat förvänta sig. Så är det i naturen.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2015-01-20 06:15
#18

Tråkigt att höra! Men som sagt, det är naturens gång och det är ju alltid intressant att veta vilka vägar den tagit / var de blivit av.

mvh Martin

[Carpinus]1
2017-08-23 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Dessvärre finns det de som uppenbarligen ser ett annat värde i falkarna…😕Sverigebesökare sedd i Göteborg idag.

[Göstage]
2018-12-10 15:14
#20

En pilgrimsfalk som håller till i Bergen har visat sig dra nytta av stadsljuset och jagar duvor mitt i vinternatten.

https://www.nrk.no/hordaland/unike-bilder-viser-vandrefalkens-herjinger-midt-i-byen-1.14328890

Annons:
Upp till toppen
Annons: