Annons:
Etikettfotoutrustningkikare
Läst 5017 ggr
Ove555
5/20/14, 8:50 PM

Bra handkikare?

Undrar om man kan få några tips om prisvärda och gärna inte alltför dyra handkikare för fågelskådning? Tycker det skulle vara bra med en kikare för fåglar på mindre avstånd ca 10 till 100 meter ungefär och en kikare för fåglar långt bort som t,ex flyger högt upp i luften.

Annons:
nadilda
5/20/14, 8:57 PM
#1

Hur dyrt är dyrt? Finns kikare som kostar några hundralappar upp till kikare som kostar runt 20 000 kr. Man får ju vad man betalar för, men finns säkert vissa som är betydligt mer prisvärda än andra. Jag är inte så insatt i exakt vad det finns för olika märken och modeller. Men den jag använder kostar nog omkring 7000 kr och är av märket kamakura. Men finns helt säkert helt okey och till och med bra kikare för betydligt mindre än det!

Men om man lägger lite tid på att googla omkring så hittar man nog mycket bra.

Ove555
5/20/14, 9:49 PM
#2

#1 Ja upp till 7000 kr kan jag nog ha råd med. Karmakura. Och det kvittar kanske nästan vilken man väljer av dem, de är kanske bra allihop? Såg på Karmakuras hemsida att de har 18 olika modeller av handkikare.

Monky
5/20/14, 10:53 PM
#3

Gå till en butik, känn å kläm, 7000kr är trots allt en skaplig slant och du ska ha en kikare som du är nöjd med, en som känns bra i handen osv.

Ove555
5/21/14, 12:08 AM
#4

Hittade den här kikaren på cyberphoto http://www.cyberphoto.se/info.php?article=533474

Den är både billig och verkar mycket bra.

JontaK
5/21/14, 1:19 AM
#5

Själv har jag en Nikon Monarch 10x42 som kostade knappt 4 000 då det begav sig. Helt klart en okej kikare som är ett snäpp över de riktigt billiga varianterna.

Jag slår dock ett slag för märket Vortex, särskilt deras Razor HD är otroligt skarp för sitt pris. Optiskt mycket kompetent kikare.

Samtidigt är kikarvalet subjektivt både gällande kvalitet och ekonomi. Jag vet att jag kommer ta minst ett kliv upp när jag väl köper ny, då jag aldrig går ut utan kikaren med mig. Skådar fågel och andra vilda djur dagligen och har verkligen insett att det är värt att lägga en extra slant på en bra kikare.

Sen kan det diskuteras om Swarovski, som blivit någon slags standard i fågelkretsar, verkligen motiverar sitt skyhöga pris.

nadilda
5/21/14, 8:05 AM
#6

#2 Hmm, ska ta reda på mer exakt vad det är för någon. Men den är väldigt bra åtminstone. Det är pappa som köpt den och han brukar ha väldigt bra koll!

Annons:
JontaK
5/21/14, 10:23 AM
#7

Ove, missade att du även var intresserad av en kikare för fågel på större avstånd.

Då är det ju tubkikare som gäller. Att stå med en stor handkikare med förstoring på 15x eller liknande blir tröttsamt samt är väldigt dyrt om man ska ha kvalité på kikaren.

Tubkikare är generellt ganska dyrt och kräver ett stativ med ett ganska bra huvud för att kunna utnyttjas optimalt. Att köpa begagnat är inte alls fel så länge du kan kika på linser och prova funktionen innan köp.

Jag hade inte råd med någon dyrare tubkikare och satsade därför på en budgetmodell med riktigt bra linser, Bushnell Legend Ultra HD 20-60x 80mm. Det gick inte ens ett år innan okularet gav upp tyvärr, snålheten kanske bedrog visheten ännu en gång…

Jag valde att lägga ner en hyfsad slant på ett bra kolfiberstativ från japanska Slik och ett bra videohuvud, Manfrotto 701. Det var en investering väl värd pengarna, går dessutom utmärkt att använda till kameran.

Ove555
5/23/14, 5:16 PM
#8

Har tittat lite på tubkikare. Det verkar som man får betala i alla fall ca 7000 kr om man ska ha en bra. Har tittat på Focus elite 20-60x88 för 6995 kr och Focus eagle 20-60x83 för 9995 kr. Av de två tycker jag focus eagle verkar vara bäst.

JontaK
5/25/14, 1:50 AM
#9

#8 Focus gör okej grejor men i den prisklassen kan du få en RIKTIGT bra tub om du kikar på begagnatmarknaden.

Ska man generalisera grov börjar kikare bli riktigt bra runt 5 000 och tubkikare runt 10 000, men som sagt en väldigt grov generalisering.

Man får också olika för pengarna. Bland budgetmärkena får man tyvärr ofta välja mellan bra linser och skärpa eller bra byggkvalité. Precis så var det för mig, valde en riktigt skarp tub som tyvärr inte höll alls länge.

Gällande det slutgiltiga valet måste man låta sina personliga preferenser tala. Hur ofta använder man optiken? Om avstånden är stora och utrustningen ska användas även under svåra förhållanden så kanske inte den där billiga men hyfsade kikaren som verkade så bra efter en snabbtitt i butik duger alls.

Det är verkligen en djungel där precis alla märken enligt sig själva är världsledande i sitt segment.

Bestäm ett maxpris, välj ut kikare i samma klass av MINST ett par olika märken. Testa dessa om möjlighet finns och ta sedan beslut utifrån resultaten. Det är ett säkert att att få optik som passar just dig och dina förutsättningar.

Upp till toppen
Annons: