Annons:
Etikettobservationer
Läst 4474 ggr
[Didnovarre]
2014-05-20 09:55

Svalor

Våren är förvisso inte riktigt slut än, och jag har inte varit ute mycket i fågelskådarsyfte här i min västsvenska natur, men ändå så frågar jag mig var svalorna tagit vägen? Har bara sett en enda ynka ladusvala hittills, de brukar ju kunna dyka upp redan i april, och av hussvalorna har jag inte sett en enda. Är det fler som saknar svalorna, eller är det bara så att jag missat dem?

Edit: Tornseglare, som ju inte hör till svalsläktet, har en egen tråd här.

Fågelskådning i fokus riktar sig till dig som älskar naturen och fågelskådning. Det spelar ingen roll om du är proffs, amatör eller bara allmänt intresserad utav fåglar, alla är välkomna. På sajten hjälps vi åt med att svara på frågor och funderingar, följa fåglarnas liv under och efter häckningsperioder hela året om. Vi delar med oss utav kunskap, arrangerar tävlingar samt försöker ha en samlad plats för samtliga ornitologiska föreningars arrangemang och nyheter. Välkommen in till oss!
  • Redigerat 2023-06-15 17:33 av Fornöga
Annons:
Martin
2014-05-20 10:00
#1

Utanför Malmö är det gott om ladusvalor över rapsfälten.

Hussvalor har jag inte sett så många men brukar inte se så många heller.

mvh Martin

[Didnovarre]
2014-05-20 10:06
#2

#1 Tack, det låter hoppingivande!

JontaK
2014-05-20 11:28
#3

Jag såg ett par hundra ladusvalor och ett femtiotal hussvalor igår när jag var och promenerade vid en slättsjö i närheten.

Ladusvalorna jagar numera konstant över varenda vatten här hemma.

[peter54]
2014-05-20 12:05
#4

Inga svalor här ännu.

Magi-cat
2014-05-20 12:17
#5

Följer tråden…

Har också undrat över varför inga svalor dykt upp ännu….🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Monky
2014-05-20 12:22
#6

Svalor på sträck håller gärna kustlinjen. Som boende i Uppland har jag sett både hus och ladu, och många här är redan på sina häckplatser. Saknar backsvalan än däremot, men den är lättare på häckplatserna. 

Tornseglaren har anlänt till Stockholm och den är hyfsat sen, nu är det inte så många arter kvar faktiskt. Våra östliga flyttfåglar har precis anlänt, blåhaken förra veckan och nu dundrar rosenfinken in, så håll utkik den som matar! 

Sen återstår bara några sångare, kärr, busk, nord och lund, och några få vadare.

Annons:
nadilda
2014-05-20 21:12
#7

Här i en bit utanför Lund är det gott om ladusvalor och har varit det i ett par veckor 🙂

JontaK
2014-05-21 01:07
#8

#6 Här i Småland har vi haft tornseglarna några dagar, igår dök de upp över vår trädgård. Helt plötsligt ser man dem i tiotal.

Samma sak med rosenfinken, någon enstaka hane sjöng för ett par dagar sedan. Idag hade vi tre adulta hanar och två ungfåglar på samma gång en bit från huset.

Kärrsångaren har också dykt upp, snart lugnar det ner sig och man får snällt vänta in höstflyttningen.

[Didnovarre]
2014-05-21 17:05
#9

Roligt att så många delat med sig av sina iakttagelser!

Knallade förbi ett stall idag med säkert trettio hästar ute i hagarna. Såg totalt tre ladusvalor vid stallet. De satt på en eltråd och såg rätt ensamma ut. Och ute över ängarna såg jag inte en enda sånglärka uppe i skyn, dem saknar jag också i mitt närområde.

Väntar på tornseglarna, deras ankomst är mitt intåg i sommarhagen!

JontaK
2014-05-21 22:59
#10

#9 Fåglar är ju roligt!

Märkligt att du har så få svalor, här är det nästan onormalt gott om ladusvalor. Hussvalorna är inte riktigt lika många.

Tornseglare har jag idag hört/sett på minst ett tiotal olika platser.

Sånglärkorna har, och fortsätter, att minska. I mina trakter hör man nu enstaka ex sjunga, jämfört med de flockar som hördes/syntes för bara några få år sedan.

Jag får snällt nöja med med trädpiplärkornas vackra spel runt huset.

Magi-cat
2014-05-22 12:56
#11

Idag såg jag en svala på hemvägen, men bara en…Såg inte vilken sort…

Färre lärkor är det definitivt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Didnovarre]
2014-05-22 13:40
#12

Nu är tornseglaren (ingen svala är väl bäst jag tillägger) äntligen här! Ser fram emot ljumma kvällar på balkongen då man kan njuta av deras hissnande uppvisningar - det blir första parkett de närmaste tio veckorna…

Lasse_H
2014-05-22 18:07
#13

Här vid sydligaste delen av Idefjorden i N Bohuslän brukar tornseglarna komma 25:e maj +- någon dag, så jag väntar fortf på att få höra deras skrin runt huset. För drygt 10 sedan år brukade 6 par häcka under takpannorna men sedan 2004 när jag bytte tak vägrar de att bosätta sig där, bara under pannorna på ett tambur- resp trapphustak, där jag inte bytt tak, fortsatte de att häcka. Kanske får jag beskylla min numera döda katt för en del av minskningen, för att fånga tornseglare var det bästa han visste. Ca tio st hittade jag genom åren. Hoppas att trenden med bosättning vänder.

Annons:
[peter54]
2014-05-25 17:52
#14

Tornseglarna kom igår lördag 24 maj. Ett par bor under yttersta tegelpannan på vårt uthus, helt ofattbart att de kan pricka det lilla hålet när de kommer in så snabbt över gräsmattan.

Ladusvalorna har varit här kanske en vecka nu, men hussvalor har vi inga just här i vår by.

Martin
2014-05-25 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Fågelguidning i Limhamns Kalkbrott i Malmö mellan 07-09 i morse, normalt sett är det tillträdesförbud till naturskyddsområdet men två gånger om året görs det guidade vandringar där.

Hussvalorna trakasserar pilgrimsfalken. Tyvärr hann jag inte riktigt med så fotot är suddigt, men se det som någon form av dokumentaionsbild :)

mvh Martin

Magi-cat
2014-05-25 21:19
#16

Nu har de äntligen kommit! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[peter54]
2014-05-25 21:45
#17

#15 Martin, det där är väl ändå inte hussvalor? Det ser ut att vara ett gäng tornseglare.

Martin
2014-05-25 23:12
#18

#17 Ornitologerna på plats sade hussvalor, det är jag 99% helt säker på. Själv vet jag inte, har för liten erfarenhet av jämförelser (vet inte ens om jag sett tornseglare… om detta inte är tornseglare då förstås för då har jag ju sett dem) :)

mvh Martin

Taggeman
2014-05-26 08:57
#19

Håller med peter om att det är  tornseglare dom har snabb flykt, och ser mer spetsiga ut och är helt svarta. Hussvalan har vitt på magen ser lite knubbigare ut och fladdrar mer med vingarna. >-)- 😐

Även ljudet från dom är väldigt karaktäristiskt!  http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3275&grupp=6024&artikel=5215335

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Martin
2014-05-26 10:05
#20

#19 Fast färgen på magen kan man inte ta hänsyn till i detta fotot då fel inställningar gjort att det bara är silhuetter.

Jag köper dock att det är tornseglare om ni säger det, för det kan jag för lite om för att uttala mig.

mvh Martin

Annons:
[peter54]
2014-05-26 20:49
#21

#20 De fyra tydliga siluetter jag ser på din bild är definitivt tornseglare, den femte längre ner under falken kan jag inte se vad det är.

Hussvalor har som Taggeman säger fladdrig flykt och de tjattrar rätt mycket hela tiden. De långa spetsiga "månskärorna" till vingar som tornseglarna har går inte att ta miste på. Deras läte är ett skärande utdraget pipande, inte alls likt någon svalas läte.

Jag tror inte heller att tornseglarna har något intresse av att trakassera falken, för finns det någon fågel som en pilgrimsfalk inte kan ta så är det tornseglaren. Tornseglarna flyger högt när fjädermyggorna går högt i vackert väder. Vid lågtryck följer tornseglarna myggen till lägre höjd.

[Didnovarre]
2014-05-29 07:24
#22

Så, äntligen, årets första hussvala igår - även om det ju heter att "en svala gör ingen sommar", så hoppas jag dock att den här gör det…

Fast om sanningen skall fram så brukar det inte vara särskilt många hussvalor i mina kvarter. De som funnits här har häckat under yttertaket på ett par äldre flerfamiljshus, men nu håller kommunen på att riva dessa, och då lär det bli ännu färre svalor. Verkar inte som nyare hus har passande beläggning att fästa bona på för svalorna.

Magi-cat
2014-05-29 07:37
#23

Hussvalorna verkar inte ha kommit på allvar ändå :-( Vi brukar ha massor….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Martin
2014-05-29 17:20
#24

#21 Tack för infon!

mvh Martin

Lasse_H
2014-05-29 17:44
#25

I går, 28/5, hörde jag tornseglare ffg i år, rätt punktligt. Sen 2007 har datumet varierat från 22/5--6/6. Nu kan sommaren börja!

JontaK
2014-05-31 00:11
#26

#23 Här hemma är det också generellt sett ganska ont om hussvalor även om de finns att finna på några platser. Ladusvalorna verkar dock vara fler än vanligt i år.

Fornöga
2023-06-14 15:25
#27

2023 Backsvalor tackade för utmärkta boväggar vid ombyggnationen av färjeläget för Aspöfärjan i Karlskrona. Arbetet har stoppats i inväntan på direktiv från länsstyrelsen.


Re:tired.

Karlskrona kommun arbetar med att bygga om färjeläget för Aspöfärjan. Nu har tidsplanen försenats ytterligare. Orsak: backsvalor har byggt bo mitt i grävschaktet.
  • Redigerat 2023-06-14 15:26 av Fornöga
Annons:
Fornöga
2023-06-15 17:31
#28

#27 Bygget stoppas till dess backsvaleungarna kommit på vingar i mitten av augusti.


Re:tired.

Länsstyrelsen har nu lämnat sitt besked till Karlskrona kommun efter backsvalornas invasion vid kajbygget. Arbetet vid Aspöfärjan måste nu pausas tills dess att svalungarna är flygfärdiga – vilket väntas bli först tidigast i mitten av augusti.
Upp till toppen
Annons: