Annons:
Etikettobservationer
Läst 2435 ggr
TinaNordberg
3/21/14, 11:01 AM

Rätt till bostad.

Intill vårt hus finns en liten gallrad aspdunge på ett 30 tal träd. I ett av träden finns ett gammalt hackspettbo som brukar bebos av starar varje år. Nu på senvintern har en gröngöling uppehållit sig i dungen och vid flera tillfällen visat intresse för bohålet. I går kom statarna, fyra stycken satt på en gren och sonderade terrängen och sjöng. Plötsligt fick jag se ett rödgrönt huvud i stararnas bo, där satt herr gröngöling som en stadig kork i bohålet. När han hade kollat in läget kröp han in i boet och blev osynlig. Efter en liten stund gjorde en av stararna flera försök att inspektera sitt gamla hem, till slut gav den upp mot den gröna filuren med stor stark näbb. Vem som vinner striden och blir hyresgäst utanför köksfönstret i år återstår att se, nog vore det trevligt att ha första parkett till en gröngölingsfamilj som omväxling. Skriv gärna och berätta om ni har någon bostadstvist att delge oss.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Kämpsten
3/21/14, 11:39 AM
#1

Själv har jag inspirerats av andra på nätet och byggt mig en "kameraholk" som jag satt på baksidan av förrådet under nocken.

Vi får se om det blir bebott i år. Hitintills har den haft besök av Blåmes, Talgoxe och Nötväcka.

Sen har vi en enveten Större hackspett som gärna är där och hackar. Men förhoppningsvis tappar han snart intresset eftersom hålet nu är förstärkt med plåt.

Dock känner jag behovet att hitta en holk som han gärna får hacka på. Så vi får se om jag bygger en "hackspettsholk" som han kan hacka sig en egen öppning på.

<<: www.kampsten.se :>>

backpacker
3/21/14, 12:03 PM
#2

Tina du får snickra något nytt boende åt dina kära nybyggare. 👍

Resa är livet! Glad

JontaK
4/3/14, 10:41 PM
#3

Starholkar är ganska enkla att bygga! 🙂

Här hemma har vi nog 10-15 holkar på, och precis runt, tomten. De enda som jag sett undersöka holkar i år är talgoxar och nötväckor.

Senaste två åren har vi haft häckning av följande arter på eller relativt nära tomten:

  • Talgoxe, i holk på tomten.

  • Blåmes, i holk på tomten.

  • Nötväcka, i holk på tomten.

  • Rödhake, både i holk och buskmark på och nära tomten.

  • Gärdsmyg, i snår på tomten.

  • Svartmes.

  • Stjärtmes, troligtvis i bruten odlingsmark i närheten.

  • Stenknäck, alldeles bredvid tomten.

  • Gröngöling.

  • Spillkråka, som gröngölingen i lövdungar nära tomten. Ungarna har besökt fågelmatningen.

  • Större hackspett, både i holk och asp precis jämte tomten.

  • Grå flugsnappare, i holk en bit från tomten.

  • Svartvit flugsnappare, i holk på tomten.

  • Hornuggla, ungarna satt och tiggde 50 meter från tomten.

  • Brun kärrhök, ungar tiggde bara några hundra meter från tomten.

  • Kattuggla, flera par häckar varje år i området.

  • Sädesärla, under takpannorna på både huvudbyggnaden och gäststugan.

  • Svarthätta, i snår på tomten.

En kul lista att föra! Vet att många fler arter häckar precis i närheten men ovanstående är de mest tongivande.

Angående tvister så förekommer dessa varje år. Särskilt är det talgoxe, svartvit flugsnappare och nötväcka som bråkar.

Sen händer det att diverse små- och/eller kråkfåglar mobbar ugglornas och rovfåglarnas ungar. Har dock inte hittat dessa fåglars bo förrän ungarna gett sig av, kanske tur med tanke på kattugglans minst sagt aggressiva försvar av boet!

Småfåglar som häckar marknära som svarthätta, rödhake och gärdsmyg verkar ha en anmärkningsvärd förmåga att hålla sams. Har haft dessa arter häckande i liknande biotop inom ett ganska litet område till synes helt utan konflikt.

Upp till toppen
Annons: