Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 4481 ggr
Be-Bopz
3/3/14, 8:43 PM

Fåglar med konstigt beteende.

Hoppas det är okej att jag ställer frågan, vet inte annars riktigt var man ska vända sig.

Jag bor i Vadstena och jag har märkt att fåglarna är väldigt konstiga här, jag hör dem nästa hela dagarna, de flyger i STORA flockar, oftast 2 stora, sen möts de upp och flyger då samman, det låter ngt otroligt mycket! Idag vände de precis över skallen på mig och det låter som 2 stora plan. 

Men det jag tycker är konstigt är hur de flyger och att de hela tiden rör på sig, de sätter sig en kort stund i ngt träd, hör ett ljud och flyger igen. Jag brukar inte lägga märke till fåglar alls, men de hörs och de flyger nära och de cirkulerar centralt hela tiden, jag ser dem när jag är ute med hundarna och jag ser och hör dem när jag ser på tv, jag hör och ser dem jämt när jag är ute.

Stod imorse och tittade på dem, ska försöka filma dem tänkte jag och se om ngn kan förstå ad som är fel, har aldrig tidigare sett detta beteende hos fåglar, nästan så det känns lite skrämmande…..

Annons:
VästkustFia
3/3/14, 8:50 PM
#1

Det låter som det kan vara kajor, de brukar flyga runt i stora "oroliga" flockar åtminstone vid gryning och skymning. Under dagen brukar de vara iväg mer utspritt och leta mat.

Om de håller på så där hela dagarna funderar jag på om det kan vara några större väg- eller byggarbeten i trakten som stör dem?

Be-Bopz
3/3/14, 9:18 PM
#2

Möjligt att det är kajor, men de håller verkligen på hela dagarna!
Jag känner att jag blir lite rädd för dem, de flyger som sagt nära, de var väldigt nära förut idag och bytte riktning precis över huvudet på mig mycket märkligt!

Inga byggen heller.

Taggeman
3/3/14, 11:34 PM
#3

Är det så här det ser ut i luften och skränande?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Be-Bopz
3/4/14, 12:28 AM
#4

Ja, typ fast dessa är med samlade. Vad beror det på att de håller på så precis hela tiden?

JontaK
3/4/14, 9:14 PM
#5

#4 Jag kan tyvärr inte svara på varför kajorna gör så här men de är flockdjur men en avancerad social hierarki. Jag tänker ofta på sillstim när jag ser detta beteende från kajorna, beteende i sig är helt normalt och ses regelbundet, ofta vår och höst.

Att fåglarna rör sig snabbt i samlad flock kan möjligtvis bero på att det finns ett uppfattat hot i närheten.

Be-Bopz
3/4/14, 9:42 PM
#6

Okej, tack! Jag har aldrig tidigare sett detta beteendet nämligen, tycker de bär sig "sjukt" åt, det enklaste sättet jag kan beskriva det på.

Annons:
JontaK
3/4/14, 10:06 PM
#7

#6 Kajor har en tendens att vara exceptionellt akrobatiska i flykt, loopar och rollar blandas med störtdyk. Kajorna är ganska unika i våra trakter med att uppföra sig på det här viset, håller absolut med om att det kan se märkligt ut om man inte sett det förr.

Be-Bopz
3/5/14, 2:05 AM
#8

Okej, ja det är absolut det konstigaste jag sett med fåglar!

Upp till toppen
Annons: