Annons:
Etikettobservationer
Läst 4528 ggr
Taggeman
1/17/14, 7:59 PM

Mandarinand

Mandarinand är siktad i Stockholms ström!

http://svalan.artdata.slu.se/birds/dagens.asp?artid=121

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taxelina1
1/18/14, 2:02 PM
#1

Dom är ju riktigt vackra. Min kompis fick syn på en här i stan för några år sedan och lyckades även få en fin bild på den också.

Hälsning från en stor djurvänCool

TinaNordberg
1/19/14, 3:23 PM
#2

Det var trevligt en riktigt vacker fågel, har aldrig haft den äran att få se den. Vad menar du för stad Taxelina1?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Taxelina1
1/19/14, 8:51 PM
#3

Örebro.

Hälsning från en stor djurvänCool

JontaK
1/20/14, 12:27 AM
#4

Otroligt vacker fågel! Jag var och letade efter samma art när den var i mina trakter 2011, tyvärr utan lycka.

Det som jag dock kan tycka är lite tråkigt är att dessa asiatiska änder alltid verkar vara rymlingar från parker och dylikt, alltså inte naturligt förekommande hos oss.

TinaNordberg
1/20/14, 12:08 PM
#5

Men om tillräckligt många rymmer………

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

JontaK
1/20/14, 12:19 PM
#6

Vackra fåglar är alltid trevligt att skåda ute i naturen men jag kan inte hjälpa att jag jämför med kanadagäss eller fasaner. Det känns på något sätt "fel" med arter som inte ska vara hos oss även om dessa är väldigt vackra.

Annons:
[Göstage]
2/24/21, 4:10 PM
#7

En mandarinand som uppehåller sig i Huddinge är ett populärt observationsobjekt.

Den senaste tiden har en mandarinand setts vid dammen bakom Tingshuset i Huddinge.  Den asiatiska fågeln, som är ringmärkt har troligtvis flugit ...
[Jimmy.L]
2/24/21, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

#7:

[Göstage]
2/24/21, 4:59 PM
#9

#8 Drömbilder på en sagolik fågel!

  • Redigerat 2/24/21, 5:01 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
2/24/21, 5:04 PM
#10

#9: Tack, kul att få se sådan.

[Göstage]
2/24/21, 5:08 PM
#11
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
[Jimmy.L]
4/18/21, 7:53 PM
#12

Förra veckan nåddes vi av nyheten att en mandarinand varit på besök i Värmland, något som SVT nyheter var först att berätta om.
Den färgglada mandarinanden hittas vanligtvis i ostasien men gick nu att skåda i Sunne, vilket många fågelintresserade hajade till på.

https://sverigesradio.se/artikel/carl-fick-se-den-ovanliga-mandarinanden

Förra veckan nåddes vi av nyheten att en mandarinand varit på besök i Värmland, något som SVT nyheter var först att berätta om. Den färgglada mandarinanden ...
[Jimmy.L]
4/28/21, 4:59 PM
#13

De senaste dagarna har bilder på mandarinänder forsat förbi i flödet på sociala medier, bland annat från Rålis och Norr Mälarstrand.

Men det har kommit in rapporter om den färgsprakande fågeln på fler håll berättar Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog vid Naturhistoriska riksmuseet.

https://www.mitti.se/nyheter/bildextra-fargsprakande-fagel-pa-uppmarksammat-besok/repudB!P6mS0DJZlXMNLskIpZiK5w/

Annons:
[Göstage]
1/9/22, 7:19 PM
#14

Rubrikskapande besök på Värmdö.

• Bara rapporterats ett fåtal gånger i Värmdö
[Göstage]
1/22/22, 7:02 AM
#15

Mandarinanden väcker rättmätig beundran var den än visar sig.

Mandarinanden togs en gång till fågelparker i Europa.Med åren har frilevande populationer av förrymda fåglar bildats i bland annat Nederländerna och England. ...
Upp till toppen
Annons: