Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 2617 ggr
Tipsi3
2014-01-02 10:55

Hur lockar jag till mig dom?

Hej!

Utanför mig (Jag bor i radhus) finns tofsmesar, blåmesar, talgoxar, koltrastar, nötväckor, kungsfåglar och större hackspettar som kommer och äter av fågelmaten. Sen vet jag att det finns domherrar, men de verkar inte gilla maten vi satt ut. På baksidan har vi endast talgbollar men på framsidan har vi också jordnötter. Jag har ingen bok om fågelmatning då jag är ganska ovan, men funderar på att skaffa en.

Jag och en kompis har tänkt att räkna vinterfåglar inpå knuten och vill jättegärna att domherrarna ska komma till fågelmaten, men jag undrar om ni vet något som speciellt de tycker om? De verkar inte vilja komma till framsidan, där finns en gård med ganska mycket folk så de gillar väl inte det

Tacksam för svar! 🙂

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Annons:
[peter54]
2014-01-02 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Domherrar är förhållandevis stora och tunga jämfört med mesfåglar och sparvar och därför mer försiktiga. Det måste finnas bra flyktmöjligheter i form av höga buskar och/eller träd nära så att de kommer undan angrepp från katter och sparvhöken.

Vi har domherrar här varje dag, men vi bor på landet. Här finns ett par stora träd nära foderplatsen och en syrénberså som fåglarna tar sin tillflykt till när sparvhöken eller katterna kommer. De äter mest solrosfrön här. Hampfrön ska ju vara en av deras favoriter, men det har inte varit så hos oss.

Tipsi3
2014-01-02 20:10
#2

Ok, tillflykt finns ju, baksidan (terrassen) så gott som ligger i skogen. Men nu börjar jag nästan tro att de vi har här är lite fega, för det är ganska mycket konkurrens med alla småfåglar! :D

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

JontaK
2014-01-02 21:40
#3

Jag bor mitt i skogen och har domherrar varje dag, här är det solrosfrön, havre och hampfrö som gäller i nämnd ordning.

Mina föräldrar bor i radhus med närhet till skog, där uppträder domherrarna betydligt mer sporadiskt och har ett klart mer nervöst beteende än här i skogen. Något som är tydligt även här ute är att domherrarna kommer i vågor, till skillnad från exempelvis blåmesar och talgoxar som alltid återfinns vid matningen.

Ett bra sätt att locka fler arter är att sprida matarna på tomten, försök hänga upp dem så långt ifrån varann som möjligt. Detta är fördelaktigt då det blir mindre konkurrens vid varje matare.

Räkna arter på tomten är ett sant nöje! Jag har kryssat cirka 60 arter sedan 2012, några av de roligare är sparvuggla, havsörn och varfågel.

Upp till toppen
Annons: