Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 5982 ggr
fridaaocrazy
12/14/13, 5:01 PM

"Upphittad" småfågel

Nu är det så att min hund hittade en liten småfågel som inte kunde flyga när vi var ute och gick. Antagligen har katten tagit den, men så att den kommit undan precis, och sen har ju hunden hittat fågeln på marken.  Det hade ju börjat skymma, och hade jag lämnat kvar den så hade den garanterat dött av köld, hunger eller blivit uppäten. De flesta här tycker antagligen att naturen ska ha sin gång men när det handlar om att kanske kunna rädda ett djur från att plågas så kan jag tyvärr inte lämna den. Både jag och min familj har haft djur inprincip hela vår livstid, men det här med fåglar är lite nytt. Jag vet att de är otroligt känsliga, och eftersom att fågeln inte kan flyga så hoppas jag på att det inte är så allvarligt så att den har brutit ett ben i vingen. Jag har dragit ut vingarna och den pep inte till när jag har klämt och pillat på den så jag hoppas på att det inte är något allvarligt, men dessvärre så vet man aldrig på vilda djur då de lätt döljer att de har ont. 

Den bor just nu i kaninernas utebur, och jag har inrett med grenar och kvistar. Där finns lite löv, vindskydd, hus och tak och dessutom står själva buren i lä bredvid en husvägg och jag har inhägnat buren med kompostgaller så att inte hunden ska kunna komma och skrämma upp den mer. Jag har lagt in bröd, äpple, solrosfrön, talgboll och lite fröblandning till den - vad mer skulle jag kunna lägga in till den? Vad ska jag göra för att hjälpa fågeln, och är det lönt att kontakta veterinär eller viltvårdare? Vi kan inte stå för några större kostnader men vill så klart hjälpa den så mycket som möjligt. 

Fågeln är brun, har lite rödaktig haka+bröst och har svart-vita vingar. Några förslag på vilken sorts fågel? Kan ta bilder på både fågel och bur i morgon när det blir ljust, då jag inte kunnat ta bild nu i mörkret. (Hittades runt 15.00/16.00)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
VildaVittra
12/14/13, 5:07 PM
#1

Kan det vara den här?

Domherre, hona

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hikaru
12/14/13, 5:08 PM
#2

kan det vara en rödhake? 

http://www.fageln.se/art/roedhake.aspx

//Sara

hikaru.se

hikaru
12/14/13, 5:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Rödhake

//Sara

hikaru.se

Evisen
12/14/13, 5:09 PM
#4

Du får nog ringa viltjouren eller ringa polisen för fråga. De kan nog tipsa dig om vad du ska göra.

Det är för du inte får ha vilda djur i din ägo mer en x antal timmar.

Glöm inte att lägga in vatten om den vill ha det. Och det är en fin omtanke du gör för fågeln👍.

http://www.viltjouren.se/

Taxelina1
12/14/13, 7:36 PM
#5

Nu när du tagit in fågeln kan man inte släppa ut den igen. Vet inte om det stämmer, men det finns säkert någon här som vet mer om det.

Hälsning från en stor djurvänCool

fridaaocrazy
12/14/13, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#1 Fågeln är inte svart på huvudet, så tyvärr 🤔 Men förövrigt ser det precis ut som min lilla olycksfågel! 

#2 #3 Rödhake var en av mina första tankar, men denna har inte lika tydliga övergångar i det röda som rödhaken, och dessutom har den svart-vita vingar. 🤔

#4 Det stämmer, 48h om jag inte minns fel 🙂 Så jag har tills på måndag på mig… Tog hand om viltkaniner i somras men de viltvårdare jag försökte kontakta både via mail och telefon i tre dagar (!) har fortfarande inte svarat 😇 (Fick som tur är hjälp av en veterinär till slut så det löste sig, men det var inte lätt)

Vatten har jag tänkt på, men vet inte riktigt var/hur jag ska ha det… Kanske kan man ta hunden frisbee och fylla? 😛 Kanten är åtmindstånde inte så hög så det kanske kan funka 🙂 (det blir värre sen när det blir minusgrader, då kommer jag få byta vattnet flera ggr om dan..)

#5 Jag vet vad jag gör och att det är ett vilt djur, och har bara tagit i h*n när jag räddade h*n ur hundens mun, inte mer än det men tack för upplysningen 🙂 Fågeln bor utomhus i en kaninbur då det skulle bli för stor temperatur skillnad om den skulle få komma in, men blir det minus grader så får jag sätta in h*n i garaget (fågeln verkar inte vilja gå in i kaninhuset, och sitter heller inte under det lilla plåttak som finns över ena delen av buren, så att sitta på frusen mark när man är skadad är nog inte så bra senare när det blir minusgrader), för i garaget blir det i alla fall inte minusgrader 🙂

När h*n tillfrisknar så släpper jag självklart ut h*n igen, men fram tills dess får vi göra det bästa vi kan för denna vackra skapelse 🙂

Till de  goda nyheterna: Fågeln hade gått några steg när jag hade kommit hem från stan nu precis, vilket är goda nyheter, då det tyder på att h*n i alla fall inte är HELT skräckslagen 👍 Inatt eller någon gång i morgon hoppas jag att h*n kan ta nästa steg och börja äta lite smått, men främst hoppas jag såklart på att h*n överlever natten 

Och jag lyckades ta en bild på "min" lilla fågel när jag använde ficklampan också 😃 (blixten på mobilen funkar inte..😮)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Annons:
VildaVittra
12/14/13, 10:09 PM
#7

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridaaocrazy
12/15/13, 12:37 AM
#8

#7 Kan kanske stämma ja 🙂 Sökte på google och där kom ju upp bofinkar utan gult på vingarna, så i så fall är det nog en sådan 😃 Ska ta ut kameran och fota i morgon så kan man se lite noggrannare. 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

fridaaocrazy
12/15/13, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tyvärr överlevde inte denna lilla fågel 😕 Fotade honom/henne i morse/förmiddag och på eftermiddag/kväll hittades h*n död i buren. Men det är sånt som händer, och nu nu vet vi att h*n i alla fall inte lider. 😇 Här kommer hans senaste bild, lite suddig då grenarna är något i vägen, men förövrigt ser man nog tydligare vilket art h*n är 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

TinaNordberg
12/16/13, 3:10 PM
#10

Helt klart bofink, en hane.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: