07.FÅGELHJÄLP

Vilken sorts uggla?

2013-11-15 22:24 #0 av: fridaaocrazy

Tidigare idag var jag ute med hunden(15.00/16.00?), och plötsligt svischar en stor vit uggla förbi mig, högst en meter i från, som jagade en liten småfågel. Bakifrån var den gul, brun alltså rätt ljus, och det såg ut som om den var vit framifrån. Det går så himla fort så det var lite svårt att se framifrån, men jag kunde klart och se att det endast var färgerna gul och vit som var inblandade. Min första tanke var Tornuggla och eftersom att de är väldigt sällsynta/fridlysta så undrar jag hur stor chans det är att det är det? Hur kan jag försäkra mig om att det är just en Tornuggla och inget annat? Eftersom att de är fridlysta, är det något speciellt jag ska göra då? Finns det några fler raser bland ugglor som är gul och vita, men ändå rätt stora? Skulle vara jätte kul att få veta, men tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag kunde fota... 

Jag är i alla fall 100% säker på att det är en uggla, det KAN inte vara något annat 

Anmäl
2013-11-16 20:13 #1 av: [peter54]

Var bor du då? Om det ska vara tornuggla förutsätter det att du bor i något av Sveriges södra landskap eller på Öland.

Det låter i och för sig lite konstigt att en uggla jagar en småfågel, då brukar det handla om sparvhök.

Det finns 11 arter (inte raser) av ugglor om man räknar in tornugglan (tornugglor ingår inte i ordningen "äkta ugglor", utan har en egen ordning). Jorduggla kan se ganska vit ut och är den enda ugglearten i Sverige som jagar på dagen.

Man brukar inte använda benämningen ras när det handlar om vilda djur, då säger man underart eller möjligen lokalform. Raser är ett begrepp som avser tamdjur. Exempelvis tillhör alla hundraser samma art.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2013-11-21 15:03 #2 av: fridaaocrazy

#1 Nej, jag bor nästan längst ner i Sverige. 

Det kan inte vara en vanlig fågel iaf då jag aldrig sett ett fågel flyga på det sättet, och den var otroligt smidig och kunde "tvärvända" i luften på bara nån sekund. Efter bilderna på google av spavhökar så tror jag inte det är en sådan, den var mycket mycket ljusare, golden retriever färgad ungefär Glad 

En liten småfågel kom precis därifrån ugglan var så jag tog för givet att det var ugglan som jagat den då  den kommit i så hög fart och bara kommit och vänt, men det kan ju varit en tillfällighet då jag aldrig riktigt såg den jaga fågeln. 

Jordugglan ser också för mörk ut, denna fågeln hade knappt något mörkt på kroppen det var därför jag trodde det var en tornuggla men det kanske inte ens är möjligt när jag bor så långt ner i sverige..? 

Ojsan, är så inne i hundvärlden så jag tänker inte på det Galen Art* inte ras Lipar

Anmäl
2013-11-21 20:19 #3 av: Martin

Tornugglan är en av få (den enda) som inte kan lagra fett så som andra ugglearter vi har i Sverige kan, och därför är den väldigt känslig för klimatet. Den lever inte heller i skogen som de flesta andra ugglor, utan föredrar lador, kyrktorn osv.

De stränga vintrar vi hade 2009/2010 och 2010/2011 har sannolikt tagit slut på många av de få tornugglor vi hade kvar, i Danmark försvann ca 90% av beståndet. Där har man dock haft ett framgångsrikt projekt med holkar som gör att stammen håller på att återetablera sig.

Enligt SOF är det svenska beståndet litet, och hemligt. Info hämtat från SOF.

Den senast kända fotograferade tornugglan från Skåne är från 2008.

Teoretiskt sett kan det ju ha varit en tornuggla du sett, men jag tror snarare på hornuggla eller jorduggla, färger kan variera och uppfattas lite olika också beroende på ljus ute, skugga, vinklar osv.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2013-11-21 21:03 #4 av: fridaaocrazy

#3 Det kan såklart varit något annat art men dina två förslag verkar för mörka Funderar Det var mitt på blanka dagen så jag tror inte att jag sett fel färger... Det är så märkligt det här Lipar Jag såg den åka mot mig, när den svängde och när den åkte från mig så jag har verkligen sett den från alla vinklar och kan fortfarande bara komma ihåg ljusa färger som vitt och beige-gult. Möjligen något brunaktigt någonstans men inte något som jag kommer ihåg direkt. 

Det var mitt på en åker, några hundra meter till närmaste skog så det kan nog inte vara någon "skogsuggla" om den inte var ute på vift då. Där finns sjö och ett par trädungar i närheten samt några enskilda träd här och där men inte mer. Endast gårdar och åkrar i närheten. 

Finns det någon som har fler tips på ljusa ugglor och fåglar i rätt stor storlek? Glad

Anmäl
2013-11-21 21:14 #5 av: Martin

Hundra meter till närmsta skog är ju inget avstånd alls, även för "skogsugglorna". Med "skogsugglor" menade jag mer de som bygger bona i skogarna. De flesta ugglor flyger ju över andra ytor än bara skog, faktum är att de ugglor jag har sett har jag sett i lätt sumpskog/snår eller på kanten till åkrar.

I och med att det är mitt på dagen du sett den kan ju solljus osv reflektera och göra att saker verkar ljusare, och det finns ju också skillnader i individer (t.ex. så är ju tornugglehonan mycket mörkare än hanen, jämför t.ex. bilderna en bit ner på höger sida på denna sidan). 

Om fågeln jagade en småfågel skulle jag som någon sagt säga sparvhök men det trodde du själv inte att det var. ugglors ansikte skiljer sig ganska mycket från övriga fåglars (de flesta) ansikte då om du sett ansiktet borde du ha på känn om det är en uggla eller inte.

Hökugglor har vi haft en del i Skåne (du bodde i södra delarna, vet inte om det innebär Skåne eller annat län) och södra delarna av Sverige under året, men den är inte heller helt ljus, och inte mot golden-hållet istället.

Tittar du på jordugglebilder på den här sidan ser du att många är ljusa eller nästan vita undertill med undantag av vingspetsar. Jordugglan är väl dessutom en av de vanligate ugglor att se då den är dagaktiv, även om jag själv aldrig sett den i verkligheten.

mvh Martin

Anmäl
2013-11-21 22:15 #6 av: fridaaocrazy

#5 Några hundra meter om det skulle vara någon skillnad. Jag var i kanten av vår åker där det finns både buskar, enskilda träd och sumpmark så då kan det nog vara en skogsuggla. 

Det var mitt på dagen men det var helt molnigt, man såg inte himlen, så solen kan inte ha reflekterat jätte mycket. Är det en tornuggla så är det definitivt en hane. 

Sparvhökarna på google är alldeles för mörka så det tror jag inte, men finns det ljusa sådana så kanske. 

Jag bor i skåne Glad

Jag får fram wikipedia sidan om tornugglor, inga jordugglor. Sökte på jordugglor själv och det kanske kan vara det om solen har lyst igenom vingarna ordentligt.. Funderar Hittade denna denna bilden och det kan ju faktiskt stämma om min såg ut som dennaSkrattar

Anmäl
2013-11-26 21:20 #7 av: Martin

Ja, kan det nog vara då kanske. Bra att det hela fick en "lösning", om än att det inte är helt klart.

mvh Martin

Anmäl
2013-12-23 09:02 #8 av: kamera0710

#1 Nog används väl rasbegreppet även om vilda arter, synonymt med termen underart?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.