07.FÅGELHJÄLP

Vad för fågel är detta?

2013-11-04 10:53 #0 av: CaptainBunchie

Min mor ropade upp mig i morse för att komma och kolla på en fågel som satt och åt fröna från fågelmataren som ramlat på marken. Beskrev den som rosa med blå-svart-vita vingar, vilket jag tyckte lät intressant.

Missade den precis när jag kom in i köket men efter en stund kom den tillbaka och jag lyckades faktiskt få en relativ bild på den. Lite förvånad över att färgerna stämde beskrivningen, även om jag mer skulle vilja säga roströd än rosa.

Tydligen brukar den också sitta och käka rönnbär.

Någon som vet? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       
http://kråkryttare.weebly.com/

Anmäl
2013-11-04 10:58 #1 av: Andina

Det är en "liten" (fast egentligen inte så liten) nötskrika. Släkt med skatan. De är lekfulla och kan vara riktigt roliga. Och skräniga, särskilt på sommaren när ungarna är ute med föräldrarna. Skrattar

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2013-11-04 11:04 #2 av: CaptainBunchie

Tack, ja det verkar vara den storleken, ja. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       
http://kråkryttare.weebly.com/

Anmäl
2013-11-04 11:19 #3 av: Andina

Fin bild du fått på din nötskrika! Det ser ut som att h*n badat eller struttat omkring på blöt mark. :)

Här är två ungar för ett par år sen (tror jag) - som bråkade lite, skränade och lekte tillsammans här hemma. Ibland låter de som en jamande katt, ibland låter de som en skränande o kraxande kakadua. :))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2013-11-08 10:53 #4 av: TinaNordberg

Här är en av mina som ser bedjande på mig och undrar om det är tillåtet att käka här.

Antagligen var det det stränga kylan dom gjorde att den annars rätt så skygga fågeln inte flydde.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.