Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 4862 ggr
atlanta
2013-09-23 13:18

Utan stjärtfjädrar

Klarar sig fåglar utan stjärtfjädrar? Hade en rödhake som krockade med mitt fönster och som min hund fick tag i och drog bort stjärtfjädrarna på innan jag hann stoppa henne. Fågeln ligger nu och vilar upp sig och min fråga är om jag kan släppa ut den utan stjärtfjädrar, eller vad ska jag göra?

Annons:
TinaNordberg
2013-09-23 21:03
#1

I vintrs hade jag en blåmes som saknade stjärtpennor vid fågelbordet.

Den klarade sig lika bra som de andra men den var lite aggresivare och hävdade bestämt sin rätt. Så småningom växte en ny stjärt ut.

Tyvärr kan jag inte svara på hur din pippi kommer att klara sig.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

atlanta
2013-09-23 21:10
#2

Trodde att de behövde dem för att kunna flyga ordentligt men då kanske det inte är nån större fara för honom =)

TinaNordberg
2013-09-23 21:23
#3

Ja, för att kunna flyga ordentligt behövs de nog. Har den bara tillgång till föda och inte behöver flytta söderut är ju förutsättningarna bättre.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Kimji
2013-09-24 13:17
#4

Det påverkar såklart fågeln negativt men den kan mycket väl klara sig ändå. Dom växer ju som sagt ut igen.

Där jag bodde tidigare fanns en kaja som saknade stjärt. Den måste ha blivit skadad eller fötts så för jag såg den under flera år och det växte aldrig ut några fjädrar. Den såg ut att klara sig fint även om den inte flög riktigt så stabilt som sina kompisar.

atlanta
2013-09-24 20:48
#5

Tack för era svar, tyvärr klarade sig inte min lilla vän 😕

TinaNordberg
2013-09-25 15:16
#6

Ja, så kan det gå det är inte alltid de små liven klarar en smäll mot ett fönster. Du har nog gjort vag du har kunnat. Tråkigt är det iaf.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: