07.FÅGELHJÄLP

Flyttar svanar?

2013-08-16 20:52 #0 av: diamantsorg

Hej, vet någon om svanar brukar flytta ibland? Upptäckte i år att svanparet i en av dammarna i Lomma inte är där i år, och samtidigt har det dykt upp ett nytt svanpar i en av dammarna ca 200-300 m bort (Usel på avstånd, kan vara längre kan vara kortare ^^). Kan det vara samma par som enbart flyttat en liten bit? 

Om det är dom som bara flyttat tycker jag att det är jätte bra, för dammen dom bodde i var så liten att dom kunde nås oavsett var dom befann sig. Och alla ungdomar är inte särskilt snälla, sett många kasta sten. Och tyvärr brukar dom inte bry sig om en tretton årig tjej som skäller åt dom att lägga av.. Har också varit med om att deras bo blivit förstört några gånger.. Fattar inte att det finns så hemska människor, detsamma har hänt med åtminstone två av dom andra svanparen som la sina bon precis vid stranden där dom kunde nås. Tror deras bon enbart var orörda några dagar, när jag kom dit tredje gången var alla äggen sönderslagna... I båda bona Ledsen

Fast i deras damm finns det flera ställen där dom kan vara ostörda, vilket är bra. Och om det förstnämnda svanparet flyttat till den andra dammen har dom också fått säkra platser nu, det är den största dammen om jag inte har helt fel och det finns massvis med platser där dom kan ha sina bon i säkerhet från människor.. 

Anmäl
2013-08-16 23:20 #1 av: [peter54]

Sångsvanar flyttar, men du menar nog knölsvanar och de brukar betraktas som "strykande fåglar", alltså de flyttar inte i vanlig bemärkelse, utan rör sig varierande sträckor söderut inom Sverige tills de hittar öppet kustvatten. 

Knölsvanen är en av världens tyngsta flygande fåglar och de behöver en mycket lång startsträcka på vatten, de kan inte lyfta från land som sångsvanar gör. Det är därför en del hägnade dammar i stadsparker kan ha knölsvanar. De kan helt enkelt inte komma därifrån.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2013-08-17 08:54 #2 av: diamantsorg

Ja jag menade knölsvan ^^ Men söker dom sig inte bara till kustvatten när hösten börjar och det är dags att flytta? Svanarna här brukar inte lämna förrens i Augusti - September. Fast det kanske beror på att dom bor ca 5 minuters gångavstånd till havet? Inser att svanar som bor längre upp behöver mer tid för att ta sig ner till havet ^^

Dammen som svanarna förr brukade leva i var helt klart för liten för att lyfta ur, fast sett dom några gånger ta sig upp ur dammen, gå över gångstigen och ner i den andra dammen på andra sidan (som är ca dubbel så lång) och lyfta därifrån :)

Och dom här svanarna lever inte i någon park, utan i naturreservat :)

Anmäl
2013-08-17 11:19 #3 av: [peter54]

Jo, isfritt kustvatten.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.