Annons:
Etikettobservationer
Läst 2225 ggr
texasmamma
7/14/13, 11:17 PM

Nyinflyttad svanfamilj?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i Vällingby i Stockholm vid en liten sjö (Råcksta träsk) och upptäckte i veckan att här nu finns ett svanpar med fem ungar. I en annan sjö (Kyksjön) två km österut fanns ett svanpar med sex ungar tidigare men nu är de borta. Kan de ha flyttat hit? Är det vanligt att svanfamiljer flyttar och isf hur gör de?

Annons:
Martin
7/15/13, 8:01 PM
#1

Ungarna kan såvitt jag vet inte flyga när de är så pass små som de på bilden så då blir det nog att traska de där två kilometrarna och det i sig är nog inget problem i och för sig.

Egen erfarenhet från de sjöar runt Malmö samt parker i Malmö som jag sett svanar så flyttar de inte. Å andra sidan är de som är stationerade i sundet lite mer rörliga än de i dammarna. Som sagt, ingen vetenskap utan bara mina egna funderingar och erfarenheter.

mvh Martin

texasmamma
7/16/13, 11:51 PM
#2

Jag visste inte att de flyttar med sina små. Flygfärdiga är de först till hösten, har för mig att det tar ca 120 dgr innan de lyfter. Föräldrarna brukar ha fullt upp när de håller på att träna dem och det är hur roligt som helst att få beskåda flygskolan.

Det är nog så att de gått men det är bostadsområden hela vägen och flera vägar de isf måste har korsat, bl a en stor infartsled till stan.

Martin
7/17/13, 12:35 AM
#3

Har hört att de ibland kan flytta kortare sträckor, om något stört dem. Vet ett par som bytte damm (inom samma park) och en parkvaktmästare sade att han sett rävar jaga änder i den dammen de först bott samma vecka som de flyttade.

Så om det är så vet jag inte men låter inte orimligt.

mvh Martin

texasmamma
7/23/13, 10:50 PM
#4

Nu vet jag hur det gått till. De traskade. Nån person hade sett dem mitt i rondellen här och ringt viltvårdare som kom och föste ner dem till träsket.

Martin
7/24/13, 8:14 PM
#5

Sedär, då fick det sin förklaring!

mvh Martin

VästkustFia
3/5/14, 9:54 AM
#6

Det skulle jag vilja sett! Rondellhundar har man ju hört talas om, men rondellsvanar… Glad.

Roligt att någon engagerade sig så att de fick hjälp med flytten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: