Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 2409 ggr
Jalking
2013-06-27 17:30

Kajfilter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tillverkat ett kajfilter. Det är inget man gängar på objektivet. Trots mitt yrke och stora intresse för sjöfart har det heller inget hamnanläggningar att göra. Det är istället ett tillbehör till min lilla fågelrestaurang som har visat sig nödvändigt.

Under somrarna serverar jag bara jordnötter. Det är härligt att se när småfåglarna kommer med sina små och matar dem 2 dm utanför mitt köksfönster.

Tyvärr har även kajorna hittat jordnötterna. De ska ju också leva och mata sina barn, men de skrämmer undan småfåglarna och tömmer röret på två dagar. Det blir för dyrt. Dessutom för de ett jävla liv.

Annons:
Jalking
2013-06-27 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Av ett spaljénät av plast gjorde jag ett rör med 25 cm diameter. Jag fäste ihop det med buntband.

Jalking
2013-06-27 17:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är kanske inte den perfekta lösningen, men jag hängde bara upp kajfiltret i samma gren som fågelmaten. Jag kapade det så det går lite nedanför jordnötsröret.

Det tog bara några minuter för småfåglarna att komma hur man kommer åt nötterna.
Jag var rädd att jag hade stängt ute en av mina favoriter, hackspetten, men han kom också på tricket rätt snabbt.

Kajorna kommer inte genom maskorna i nätet (tror jag), och jag tror inte att de kan ta sig upp underifrån. Möjligen kan de sätta sig på nätet och gunga in mot jordnötterna. Vi får se hur länge det dröjer innan de kommer på det tricket. Då får jag väl göra någon slags infästning i botten.

Jalking
2013-06-27 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När jag ser ett kajbarn så här tycker jag nästan det är synd att stänga ute dem, men de blir för dyra i drift.

TinaNordberg
2013-06-27 21:12
#4

Ha ha  smart, det finns massor annat som kajor kan äta.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: