Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

00. NYHETER 01. FÅGELSKÅDNING 02. sedda fåglar 03. fågelidentifiering 04. Hotade fåglar 05. utländska fåglar 06. Fågellokaler 07.FÅGELHJÄLP 08. sjukdomar, skador & beteenden 09. Mat & Utfodring 10. trädgården & byggen 11. FOTOGRAFERA FÅGLAR 12. tema foton 13. kritik & redigering 14. foto utrustning 15. SAJTEN, TÄVLINGAR & IFOKUS 16 Onitologi i media & Litteratur
03. fågelidentifiering

Turturduva med vit stjärt?

2013-06-17 08:24 #0 av: LinusFredberg

Hejsan allesamman,

Jag hittade en gamla bild jag tog med min mobil på en duva. Bilden är tagen under en mild vårdag i mitten på maj i Lisabon, Portugal iår.

Efter att ha kollat i min guide så har jag fortfarande ingen aning vad detta är för duva.

Jag vet att bilden är otydlig så därför skriver jag nedan vad jag kan se:
-Ljus näbbrot med mörk spetts (klipp-/tamduva?)
-Röda ögon (klipp-/tam-/turk-/turtur-/större turturduva?)
-Skär hals med blågröna undertoner(ej ring-/turk-/palmduva)
-Brunskräckligs vingar (turtur-/större turturduva)
-Tydligt vit stjärt och vingspettsar (turk-/lagerduva, eventuellt tamduva)

Tamduvan låter mest trolig men fjäderdräkten är udda. Större turturduvan är mest lik men den skall (väll?) inte finnas i Portugal.

Vad tror ni?

Anmäl
2013-06-17 14:56 #1 av: Monky

Det är en tamduva du fotat, de finns ofta i en herrans massa variationer vilket inte förekommer hos de andra duvorna du nämnde.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.