2013-05-05 11:52 #0 av: ALEVIUSS

Hej! jag har några frågor om blåmesars beteende.
Jag bor i radhus och har en altan på baksidan av huset som tittar mot skogen. Jag hängde för ett tag sedan en fågelholk på väggen där den hamnar högt och snett bakom balkongdörren. Jag matar fåglarna med frön och frukt under vintern och lite frön nu i vår så dem har energi för häckning så dem är ofta här och äter.

Nu är det så att ett par blåmesar bygger bo där, jag har sett dem flyga in och ut med halm och annat material, vilket är jätte roligt men grejen är att dem byggde på detta sätt förra året också men så plötsligt verkade dem inte nöjda och  flyttade ut!

Jag misstänker att dem kommer ångra sig denna gång också :( är det vanligt att mesar ångrar sig?  Det kan ju vara för att jag är mycket ute vår-sommar för jag har en kanin vid altanen som jag tar ut för spring och lek osv så jag är där ganska ofta..kan det vara så att dem störs av ljud och spring? för dem verkar ganska skygga.

En annan konstig sak är att ena mesen tidigt varje morgon och kväll sitter och hackar på utsidan av holken (inte runt hålet) ..väldigt märkligt ??