10. trädgården & byggen

Kajor?!

2012-04-20 11:02 #0 av: skrollan

Hoppas jag hamnat rätt för att få svar på mina frågor :-)

Vi har en massvis massa kajor runt vår trädgård. Oftast har dem inte stört oss eftersom dem verkar ha respekt. Matar man små fåglarna så och det kommer en kaja i närheten behöver man bara visa sig så flyger dem iväg.

Men till saken nu så har katterna här hemma kattlucka. Jag sitter i soffan och hör hur det smäller i tvättstugan där luckan finns. Och in kommer en kaja och sedan Nisse (katten) stänger i panik gästrummet den flyger in i och försöker öppna fönstret.
Ut flyger kajan och en besviken katt blir tjurig på matte.

Till min fråga, den tappade fjädrar och bajsa på fönsterbläcket inomhus innan den kom ut igen.
Är kajor giftiga eller farliga på något sätt? Har trots allt på katter och två illrar.

Efter att den kommit ut kom hela släkten kaja och flög och gormade över huset och gjorde sig hörda. Oj vad dem skrek!

Finns det något jag kan göra för att få iväg alla dessa kajor? Bor i tät byggt område. Dessutom så får vi jordfläckar över gräsmattan pga av deras pickande efter larver... =(

Anmäl
2012-04-20 16:44 #1 av: Martin

Som alla fåglar är de säkert mer eller mindre fulla av ohyra, men inte så att jag kan se att det skall vara farligt för varken katterna eller illrarna. Se bara till att tvätta bort bajset ordentligt så är nog ingen fara skedd, och undvik att ta  fjädrar osv eller också se till att tvätta händerna ordentligt efteråt.

Tror tyvärr inte det finns så mycket att göra för att bli av med dem.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2012-04-20 20:17 #2 av: skrollan

Okej, tack för svar! Jag ringde kommunen , dem sa att dem kunde skjuta men att problemet inte försvinner.

Så vi kom fram till att sätta upp cd skivor i trädgården, ansa fruktträd och lite små tips. Hoppas de hjälper :-)

Anmäl
2012-04-22 16:38 #3 av: [peter54]

Prova att hänga upp ett svart tygstycke som du liksom formar till så att det ser ut som en fågelkropp och häng upp i ett träd. Det brukar funka ganska bra.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2012-04-23 08:55 #4 av: TinaNordberg

Har du läst Konrad Lorenz, I samspråk med Djuren?Skrattande

En härlig bok!

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2012-04-23 18:10 #5 av: [peter54]

#4 Ja det har jag. Jag har också läst hans bok om aggression och jag minns när han fick nobelpriset.

Glad

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.