Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 3411 ggr
[Doglovers]
2012-03-16 21:20

Svanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ser ut som om svanen säger "Kom i min famn"

Var vis Tysslingesjön i går och det var över 3000 svanar +massor av Kanada och Sädgäss. Dom hade även sett 1 havsörn den dagen+ andra arter som jag inte kommer ihåg.

Ni som kan måste någon gång åka dit och se alla dessa svanar. Vilket ljud och skådespel det är.

Annons:
TinaNordberg
2012-03-18 14:02
#1

Den där bilden gillar jag.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Doglovers]
2012-03-18 18:34
#2

Tackar så mycket.

Har du varit vid svansjön någon gång? Det är verkligen en upplevelse.

TinaNordberg
2012-03-19 15:02
#3

Japp det har jag förra våren, då valde vi fel dag det var ruggigt kallt och blåsigt. Ändock en upplevelse som jag gärna gör om.

Har ni sett det här?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14543376.ab

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Doglovers]
2012-03-19 17:40
#4

Jaa, jag har sett det. Det var på Tv och radio och även vår dagstidning. Det var ett pojksträck som fick följder grabbarna aldrig kunnat drömma om. Och på FB är det häxjakt på grabbarna. Helt sjukt. Skrämmande och fruktansvärt läskigt hur människor som kallar sej civiliserade kan bete sej på detta vis. Har dom aldrig själv hittat på rackartyg som dom fått ångra.

Jag var där och fick av bara farten bild på den skadade svanen. På EXIF står det att bilden är tagen 14,07 och när smällaren går av och svanarna sticker är klockan 14,27. Det rådde absolut ingen panik bland svanarna. Visst lyfte alla direkt. Men i tidningen står det att dom fick panik och trampade ner varandra och skadades. Jag fotade alltihop och kan intyga att så inte var fallet. Grabbarna behöver en läxa, men inte i det här formatet. Jag tycker faktiskt synd om dom.

Det dröjde tydligen 3 timmar innan svanarna kom upp på land igen. Så det var ju tråkigt för dom som kommit dit. Jag kommer nyss därifrån och det blåser stormvindar.

Jag sätter in bilder när jag hinner.

[Doglovers]
2012-03-19 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och grabbarna var nog en kilometer ifrån svanarna när dom slängde smällaren. Media kan verkligen ställa till det.

[Doglovers]
2012-03-19 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och här är den skadade svanen.

Annons:
SannaHolmgren
2012-03-21 09:50
#7

Det är alltför lätt att sprida något negativt då alla har direkt tillgång till fb tex.  Alltför lätt att peka ut individer och alltför lätt att förstora upp småsaker som exempelvis barns impulsiva handlingar.

Media är verkligen ett kraftfullt vapen.

Jag tror inte dessa grabbar gör om händelsen. Och de som utövar hetsjakt, deras barn kanske hittar på bus och dumheter nästa gång, undrar om de tänker på det.

Ursäkta lite OT tankar.

[Doglovers]
2012-03-22 09:23
#8

Stog i tidningen i dag att polisen upprättar en anmälan om djurplågeri. Dom som jobbar vid svansjön har lagt ner allt, men hoppas på att grabbarna ställer upp och jobbar lite i sommar. Igår var jag där och fotade igen. 3 smågrabbar sprang omkring och gapade och skrek och klättrade i trädet intill. Svanarna blev oroliga och flög ner mot sjön. Så det behövs inte mycket för att oroa dom. Men det var ingen som anmärkte på det. Vi trodde först att örnen var i farten men den lyste med sin frånvaro. Därimot så kom det 2 fjällvråkar lite senare.

[Jimmy.L]
2021-05-18 18:50
#9

Lugnet har återvänt efter uppståndelsen kring en påstått aggressiv svan i kanalen i Malmö, som avlivades för att den gick till attack mot bland annat kanotister.

Nu är ännu en ny generation på gång på samma plats – en unge har redan kläckts.

https://www.expressen.se/kvallsposten/annu-en-generation-svanar-fods-i-kanalen/?referrer=todays-news

Lugnet har återvänt efter avlivandet av en påstått aggressiv svan i kanalen i Malmö. Nu är ännu en ny generation på gång – en unge har redan kläckts.
Upp till toppen
Annons: