Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 9771 ggr
Catta-
3/2/12, 5:53 PM

Liten, brun fågel

Var ute och gick i våtmarken i närheten av där jag bor idag. Såg en fågel jag tyvärr inte lyckades ta kort på.

Den var liten(som en blåmes), chokladbrun och flög fort som sjutton in vassen när jag fick förbi.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fågel?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[peter54]
3/6/12, 9:47 PM
#1

Den beskrivningen är nog för ospecifik för att någon ska kunna ge ett bra svar. Sävsparv är brun och håller till i vassen, men den är större än en blåmes och har svart på huvudet.

Catta-
3/6/12, 10:59 PM
#2

Mjo jag förstod att det skulle bli svårt. Jag får väl åka dit igen och titta om jag ser den igen :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Monky
3/7/12, 5:53 PM
#3

Gråsiska passar ju bra in tycker jag.

[peter54]
3/7/12, 6:38 PM
#4

#3 Det finns inte mycket brunt på en gråsiska, även om storleken stämmer Glad

Catta-
3/7/12, 7:10 PM
#5

#3 Tveksam att det är den. Fågeln jag såg var väldigt jämnt brun. Å andra sidan såg jag den i 2 sek så jag kan ju ha sett fel. När jag tittar i min fågelbok liknade den ungefär en rödhake.

Hmm kanske kunde det vara rör/trast sångare? Men dom är sommargäster så de skulle vara väldigt tidigt ute..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Monky
3/7/12, 7:37 PM
#6

Jag tror mycket väl den kan uppfattas som brun på ovansidan, inte minst underarten cabaret.

Annons:
Monky
3/7/12, 7:46 PM
#7

Ja rödhake är ju inte omöjligt. Sångarna dröjer lite till.

[peter54]
3/7/12, 10:26 PM
#8

#6 Kanske, men brunsiska finns bara i Skåne och på västkusten i Sverige, inte i Mellansverige, så det torde vara osannolikt att det är den fågeln detta handlar om.

Rödhake är ju en möjlig art i sammanhanget dock.

Upp till toppen
Annons: