06. Fågellokaler

Orrspel

2012-02-04 22:09 #0 av: Agilis

Hej på er!

Mitt första inlägg på den här sajten blir detta! Jag är ingen rutinerad skådare, utan har kanske mer vilja än möjligheter just nu. Något jag skulle vilja göra dock, är att kika på orrspel i vår.

Finns det någon här som vet någon bra lokal i Mora/Orsa skogarna alt. norra-nodöstra Dalarna som jag kan besöka? Hamra vet jag att det ska finnas lokaler i, men vet inte var och hur lättillgängliga dessa är (jag har inte all ork i världen att ta mig fram i skog och mark just nu tyvärr).

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Anmäl
2012-02-05 15:17 #1 av: jag2012

Hoppas att du hittar orrspelsplatsen. Kan tyvärr inte tipsa dig, men jag vet hur spännande det är att krypa där i snön bland getporsen och se orrarna spela. Men man får vara uppe innan gryningen, och ett gömsle är väl att rekommendera. Jag sörjer lite att orrarna har försvunnit helt härifrån mina hemtrakter på Åland, där de fanns för tjugo år sedan. Nu hör man inte längre bubblande orrspel om våren eller ser orrar i björktopparna om vintern.

Anmäl
2012-02-05 15:30 #2 av: Agilis

Tack tack, det hoppas jag med. Har en bekant som jagar fågel där uppe, så jag ska gripa alla halmstrån hon honom med. Kanske vet han något.

Hur kommer det sig att de försvunnit från Åland, vet du det?

Anmäl
2012-02-05 18:51 #3 av: SannaHolmgren

#0 Jag har ju gjort så här att jag gått ut och lyssnat. Orarrna väser när de strider, låter ungefär O-YYSCHHHT. Om du tar dig ut till nån större mosse och lyssnar. Sen om det är snö så kan du kika efter spår också, bara det är ju roligt. Spåren liknar korsstygnsmönster i snön-

Anmäl
2012-02-06 17:05 #4 av: jag2012

Jag tror att det är det moderna skogsbruket som trängt undan dem här på Åland.

Men det finns andra teorier också, t.ex. att mårdhundarna ökat.

Du får vara ute tidigt, innan gryningen, för det är just i soluppgången spelet är som intensivast. Så fortsätter visserligen orrtupparna att blåsa ganska länge på morgonen. Det kallas solspelet den fasen, men då är själva striderna över.

Anmäl
2012-02-06 18:59 #5 av: Monky

Du kan gå in på Svalan http://artportalen.se/birds/default.asp

Där kan du söka på art om du vill, eller se vad som rapporterats där du bor.

Anmäl
2012-02-07 16:59 #6 av: Agilis

#3 Det vore ett alternativ om jag bara hade orkat. Jag vet inte hur mycket energi jag har, det är mycket dagsform på mig. Därför försöker jag ringa in någon plats så noga som möjligt om det nu kommer att fungera.

#4 Det låter också spännande, jag skulle gärna vilja vara med om bägge! Jag har kommit på att jag skulle kunna höra av mig till den lokala naturskyddsföreningen eller andra föreningar. De kanske både vet och anordnar safaris!

#5 Det var ett bra tips, tack för det! =)

Anmäl