07.FÅGELHJÄLP

Koltrasten sjunger redan

2011-12-13 21:01 #0 av: isa

Hej. ÄR det normalt att höra koltrasten sjunga i gryning och skymning nu redan i December_??????? Det har jag aldrig hört förut. Men trevligt är det i och för sig.Glad

Anmäl
2011-12-13 22:17 #1 av: Monky

Det är nog skuggsång du hör. Alltså inte den faktiska sången som handlar om att locka till sig en hona eller försvara revir utan de kan sjunga lite för sig själva av olika orsaker även när det inte är häckningssäsong.

Anmäl
2011-12-14 08:55 #2 av: isa

#1 Aha, ja det där kan stämma mycket väl. Det är en försiktig sång, och båda hannarna jag sett vid 2 olika tillfällen har som du säger, suttit ensamma och sjungit. Jag blir glad av deras sång.

Tack snälla du för ditt svar. Jag visste inte att det fanns något som kallas skuggsång.

Mvh isa

Anmäl
2011-12-14 10:09 #3 av: Monky

Varsågod! Kul att man får användning för sånt man läst. Glad

Anmäl
2011-12-15 16:14 #4 av: isa

Glad

Anmäl
2011-12-19 16:08 #5 av: isa

Hej igen. Här är ett svar på min fråga ifrån SOF;

Mycket intressant läsning, för den som vill:

En del fågelarter sjunger på hösten och vintern, i södra Sverige särskilt gärdsmyg och rödhake. Själv tror jag temperaturen är en faktor men kanske även upplysta platser i städer kan lura en biologisk klocka i fåglarna. Om jag själv får spekulera så tror jag koltrastarna som sjunger nu sjunger för att berätta att ”här bor jag just nu”. Är det stannfåglar så är de nöjda med sitt revir och markerar det. Koltrastarna är ju rätt hårda mot varandra och jagar gärna bort artfränder från fågelmatningar. De koltrastar som stannar kvar har möjligheten att välja bästa häckplatsen först framför den del av populationen som flyttar. Dessutom kan koltrastarna börja häcka väldigt tidigt. I Kalmartrakten har jag hittat bo med halvstora ungar i början av april under en varm vinter på 90-talet. Men det är mycket som vi inte vet så man får ägna sig åt spekulationer. När forskarna väl sätter en frågeställning under lupp så brukar de komma med helt andra slutsatser! Det är bara att gratulera dig till detta vårtecken mitt i mörkret. Hälsningar Anders, SOF

Anmäl
2011-12-19 23:17 #6 av: HellviHumle

Det slår mig just nu något liknande med stararna. De kommer till oss runt den 8 mars. Strax efter börjar de med sina sånglektioner. När ungarna flugit ut försvinner de ett tag. Slutet av september, början av oktober kommer de tillbaka igen och sjunger som vanligt. Jag tyckte länge att det var konstigt men så fick jag en teori som jag tror kan hålla. Dagsljuset är ungefär lika långt vid båda perioderna. De påverkas av dagsljuslängden och "tror" att det är vår, tills de upptäcker att dagarn blir kortare och kallare.

HH

Anmäl
2011-12-20 16:24 #7 av: isa

#6 Ja, vad intressant! Så kan det också mycket väl vara. Det är ju vintersolståndet snart, och det "vänder" ju, så att dagarna blir lite , lite, ljusare igen och det går ju mot "ljusare tider" nu "mot våren".

Mvh isa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.