Annons:
Etikettfågelskådning
Läst 2333 ggr
HellviHumle
2011-12-11 19:51

Kungsörn och revir

Jag ser ofta en eller två örnar utefter en väg, ca fem km hemifrån. Samtidigt så har vi ofta örnar omkring hemmet och över en myr nedanför tomten. Jag antar att örnarna lätt flyger några km men tanken var nu, har de revir och hur stora är dessa? Är det samma örnar eller kan man tänka sig att det är två par?

HH

Annons:
Monky
2011-12-12 11:47
#1

Om det handlar om adulta kungsörnar är det sannolikt samma individer du ser. Om det är olika individer du ser kan det bero på en ev revirgräns. Storleken hos kungsörnsreviren varierar och detta beror på bytestillgången.

Om bytestillgången är sparsam (ex Alperna) kan reviren bli över 500km2, men finns det gott om mat kan det räcka med 50km2.

Glad

HellviHumle
2011-12-12 19:11
#2

Tack för svar. Då skulle jag gissa på den mindre storleken. Bytestillgången bör vara rätt hyfsad.
"På Gotland finns ca 50 par kungsörn och 30 par havsörn, och till dessa 150 fåglar tillkommer deras årsungar som lämnar boet under denna period." enl NatureGotland.

HH

isa
2011-12-15 16:16
#3

Tack för intressant läsning. Alltid lär man sig något nytt härinne. Jag älskar rovfåglar, och då speciellt örnarna. Har dock aldrig fått äran att se en Kungsörn, men däremot Havsörn många gånger och delvis på mycket nära håll - då känner man sig liten och är inte så kaxig!

De är underbara fåglar , våra örnar tycker jag. Jag visste att Kungsörnen kunde ha stora revir, men inte sådär jättestora! Tack för infon!

Upp till toppen
Annons: