Annons:
Etikettövrigt
Läst 2259 ggr
Jalking
2011-06-13 00:52

Ett litet drama...

Jag råkade in i ett litet drama på hemvägen från jobbet under söndagen. Kom körande och fick se en tofsvipa nära vägen och några mindre grå fåglar på vägen. De små fåglarna flög inte iväg som jag hade räknat med, men jag lyckades klara dem mellan hjulen. Jag insåg vad det var och backade tillbaka.

Små, små tofsvipebarn som korsade vägen. Mamma satt på ängen och ropade på dem. Med lite assistans från mig klarade de sig från att bli påkörda av någon annan bil. (Jag rörde inte ungarna, bara såg till att bilarna fick hålla ut lite.) Jag såg iaf 2 små komma fram till mamma på ängen. Möjligen fanns någon till gömd i diket vid ängen.

Annons:
Jalking
2011-06-13 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en av ungarna nästan framme hos mamma.

TinaNordberg
2011-06-13 08:57
#2

Bra jobbat. fantastiskt när folk bryr sig om de små och rycker in när det behövs.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
2011-06-13 12:14
#3

Känns gott i hjärtat när man har gjort en liten insats för naturenGlad, bra gjort!

[Doglovers]
2011-06-13 14:17
#4

Det var fint gjort. Fin bild fick du också på domGlad

[peter54]
2011-06-13 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#0 Jag råkade ut för en liknande händelse förra året när en tofsvipeunge plötsligt materialiserade sig ut ur grässträngen i mitten av traktorvägen framför mig när jag kom åkande på fyrhjulingen. Jag hann parera så att den hamnade mellan hjulen.

Den kycklingen var större än den i din bild

[Doglovers]
2011-06-14 14:44
#6

Jag har många bon häromkring och jag brukar se på föräldrarna om det finns några ungar i närheten. Dom brukar flyga rätt nära eller sätta sej mitt på vår grusväg och flyger inte iväg förrän i sista minuten. Ungarna är verkligen camoflerade så man ser dom ju knappt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: