Annons:
Etikettövrigt
Läst 4655 ggr
TinaNordberg
5/25/11, 11:00 AM

Gissa art 7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen till 7:an, vi fortsäter som förut, tycke bara den gamla tråden blev så lång.

Jaha nya friska tag.

Vems bebis är det här då, som var lite väl optimistisk över sin flygförmåga.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
[peter54]
5/25/11, 6:12 PM
#1

Björktrast

TinaNordberg
5/25/11, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Klart det är.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
5/25/11, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vems skärskådande öga är det här?

TinaNordberg
5/25/11, 10:45 PM
#4

Den ser bekant ut.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
5/25/11, 10:46 PM
#5

#4Skrattande

Lynxx
5/26/11, 9:33 AM
#6

Hacke :-)

/L

Annons:
[peter54]
5/26/11, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jepp Glad

Lynxx
5/26/11, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vad är då månne detta?

/L

TinaNordberg
5/26/11, 12:00 PM
#9

Du som bara råkat titta in här är hjärtligt välkommen att vara med i leken.

Gissa på!

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
5/26/11, 1:27 PM
#10

Sädesärla?

Lynxx
5/26/11, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jepp! :-)

/L

[peter54]
5/26/11, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hoppsan, jag kanske skulle tänka efter innan jag bara vräker ur mig svarsförslag - bildbanken är magrare än en sparris Glad

Testar väl med den här då. Vi har bara två par såna här, vad är det?

[peter54]
5/29/11, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Var det för svårt? Då visar jag lite till …

Nu då?

Annons:
TinaNordberg
5/31/11, 1:22 PM
#14

Kan det vara lappsparv?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
5/31/11, 9:35 PM
#15

#14 Nä jag bor i Nordvästra Uppland och här finns inga lappsparvar. Glad

Du går så att säga över ån efter vatten. Flört

Lynxx
5/31/11, 11:02 PM
#16
[peter54]
5/31/11, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Ja det är en gråsparv, fast den heter inte "Pauser domesticus", utan Passer domesticus. Det som skrivit texten i din länk har stavat fel.

FlörtGlad

Lynxx
6/1/11, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det är mänskligt att fela - sa spelemannen ;-)

----

Den är inte bara vacker - den låter illa åxå…

/L

[peter54]
6/1/11, 12:50 AM
#19

#18 Haha, javisst. Glad

Jag tror att jag vet vad den bilden föreställer, men nu låter jag någon annan gissa istället, för jag har inga bilder kvar som duger.

TinaNordberg
6/1/11, 9:11 AM
#20

Den tycker jag ser ut som en nötväcka.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Lynxx
6/1/11, 11:39 AM
#21

#20 - Nix! Nötveckan låter väl inte så illa?

/L

TinaNordberg
6/1/11, 1:07 PM
#22

Då är det väl någon skrikigare då.{#emotions_dlg.wink}

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Monky
6/1/11, 1:10 PM
#23

Med den ljusa över- och undergumpen, och de skära, gråbruna sidorna skulle jag säga nötskrika, men låter illa gör den inte alla gånger. Den har ju förutom kraxandet även ett läte som påminner om ormvråkens jamande.

Lynxx
6/1/11, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#22 Jepp - en Nötskrika ere.

#23 Mm…jag hörde faktiskt ett annat läte, ganska svagt - det lät som den lockade, med ett slags jamande - inte olikt ett katt som lockar på sina ungar.

Har ingen annan bild på den - men man ser på vingen, att den har den blå-svarta täckningen.

/L

TinaNordberg
6/1/11, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu blir det till o rota från botten.

Vad är det här då?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
6/1/11, 11:08 PM
#26

Storskarv

TinaNordberg
6/1/11, 11:33 PM
#27

Nepp, inte den.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Lynxx
6/3/11, 9:33 PM
#28

Mellanskarven (Phalacrocorax carbo sinensis) - en främmande art i våra vatten, inplanterad av människan fr Kina till Europa på 1500 och 1600–talet & introducerades i Sverige av människan på 1940–talet i Kalmarsund. Ngt som fått till följd att fisken försvinner. Samma slags skadegörare som minken har på fågel. Människan har sabbat det mesta som den kommer i kontakt med.

Den skarv vi hade tidigare, storskarv (Phalacrocorax carbo carbo), har inte alls mellanskarvens invasionsliknande utbredningssätt.

/L

TinaNordberg
6/3/11, 10:29 PM
#29

Ingen skarv.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

gdsseli85
6/4/11, 6:42 PM
#30

Man blir ju lika upprörd varje gång man stöter på så pass okunnigt folk. Vad värre är när dessa sprider sin okunskap vidare till andra människor, vilka tror att detta är sanningen. Lynxx skriver i inlägg #28 att skarven är en främmande art och beskyller den för att vara orsaken till att fisken i Östersjön försvinner. Detta är ju ett fullkomligt bisarrt uttalande. Nog måste man väl ändå förstå att skarven inte är orsaken till detta!? Vad lär sig folk idag egentligen? Ett är i alla fall säkert, inte kan de sin ekologi inte! Det går på flera ställen läsa att skarven fanns i Östersjön och Sverige på 1800-talet men att den jagades så kraftigt att den försvann - alltså ungefär samma scenario som för den svenska vargstammen… Återinplantering skedde, precis som Lynxx nämnde, under 40-talet. Men detta var till skillnad mot vad han påstod, inte en nyintroducering av arten utan återinplantering. Jag tror säkert att skarven har en påverkan på fisket, i det abosluta närområdet till kolonin, men på det stora hela, i ett helhetsperspektiv, så kan väl ingen vettig människa komma och påstå att det är skarven som är problemet i Östersjön? Detta påstående är som sagt, för mig, helt bisarrt. Nej tyvärr är det så många som ser endast en kort bit bortom sin egen nästipp, och fokuserar alldeles för mycket på det negativa. "Usch de förstör och dödar hela öar", "de äter upp all vår fisk" och så vidare och så vidare. Men vad många tyvärr glömmer bort är alla de positiva aspekter som skarven bidrar till. Det man i första hand brukar tala om är att de öar som skarvarna haft sina kolonier på, efter att de flyttat till annat ställe, återigen blomstrar. Skarvarna ger de växtarter som endast kan växa i ett tidigt successionsstadie chans att blomma, vilket i övrigt är svårt att hitta i dagens igenvuxna skärgård. En annan vktig funktion är ju att skarvarna återför näringsämnen från östersjöns vatten, tillbaka upp på land, och således bidrar till en reducering av övergödningen. Det finns endast ca ett tjugotal skarvkolonier i Stockholms län, men ändå får folk det att låta som att de helt och hållet invaderar våran skärgård. Varför är det så? Jo det beror på att skarvarna, som är ett attraktivt byte till havsörnen gärna lägger sina kolonier väl synliga för oss människor, i exempelvis en farled. Eftersom båtar konstant rör sig fram och tillbaka innebär det att havsörnen ogärna jagar i området, och på så vis får skarvkolonin till stor del vara ifred. En till positiv funktion som skarvkolonier har är att andra markhäckande fågelarter gärna utnyttjar skarvaranas närvaro, och kan på så vis få skydd mot exempelvis mink, eller andra mindre rovfåglar. Det finns även många andra positiva aspekter med skarv, liksom det säkert finns många aspekter som ännu inte är fullt utredda. Men kanske har exempelvis skarven en positiv inverkan på de ökande bestånden av skarpsill? --> Som för övrigt är en långt mer rimlig orsak till att fisk i den kustnära zonen minskat!

[peter54]
6/4/11, 11:44 PM
#31

#30 Öhh, det här är en "gissa-arten-tråd", inte någon "skriva-andra-på-näsan-tråd".

Tina har dessutom sagt att det inte är någon skarv, så då är det väl rätt meningslöst att skriva en halv novell om skarvar?

[peter54]
6/5/11, 12:20 AM
#32

Kan det vara en svart svan Tina? Glad

TinaNordberg
6/5/11, 11:23 AM
#33

Nej ingen svart svan, så vacker är den inte i fejset.

På gränsen till ovacker. Finns endast i parker i vårt land.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

gdsseli85
6/5/11, 3:46 PM
#34

#31

Ja visst var det fel tråd att diskutera saken i, samtidigt som det var i just precis den här tråden som diskussionen uppkom, så det kändes mest naturligt att dementera inlägget i just här =P.

Och ja, jag kan hålla med om att jag kanske gick upp lite väl mycket i mitt inlägg. Men ibland kan det vara svårt att hålla sig lugn och inte brusa upp när  skarven på grundlösa och felaktiga premisser svärtas ned. Speciellt om det är lite utav en hjärtefråga.

Så ja, jag kan hålla med om att jag inledningsvis var lite burdus, och att det borde diskuterats någon annanstans (men det gäller kanske även Lynxx då i så fall… ;)), men jag ber inte om ursäkt för inlägget i sig.

Annons:
Monky
6/6/11, 9:44 AM
#35

Är det nån sorts parkfågel då eller tillhör den i svensk fågelfauna?

TinaNordberg
6/6/11, 10:38 AM
#36

Den tillhör inte svensk fågelfauna.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

ronnyf
6/6/11, 9:57 PM
#37

En liten kommentar bara, när lynxx skriver ett inlägg om skarven med ett innehåll som inte hör hemma i gissa art-tråden så sägs det ingenting men när någon sedan vederlägger de felaktiga påståendena så ska den personen hålla tyst! Lite märkligt kan jag tycka.

[peter54]
6/6/11, 10:13 PM
#38

#37 Jag trodde att den saken var utagerad.

Du får väl helt enkelt acceptera att ingen annan av oss här heller kände till att uppgifterna var osanna.

Jag är inte tappad bakom en vagn när det gäller svenska fåglar, men det som gdsseli85 skrev om mellanskarven kände jag inte till.

TinaNordberg
6/17/11, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ok visar lite mera.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
6/17/11, 6:48 PM
#40

Det hjälper antagligen inte ens om du visar hela fågeln, för jag har ingen aaaaning om vad det där är.

Flört

TinaNordberg
6/17/11, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vi får väl se om det hjälper eller inte.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
[peter54]
6/17/11, 10:54 PM
#42

Ja det ser ju ut som en myskand, men de brukar inte vara helsvarta utan mest vita. Något annat tips har jag inte.

Upp till toppen
Annons: