Annons:
Etikettobservationer
Läst 4531 ggr
NaimaG
2010-04-03 15:58

Gräsand

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ser väll oftast barnfamiljer och äldre personer stå och mata gräsänder på de platser de väljer att häcka på, oftast i större grupper.

Förra sommaren passade jag på att fotografera gräsanden och på den plats jag befann mig fanns ett 20 tal gräsänder och alla honor vilket jag fann mycket underligt. Att hitta en andrgrupp bestående utav enbart honor är inte det vanligaste.

Har ni tagit några gräsandsbilder?

Annons:
NaimaG
2010-04-09 17:07
#1

Ingen som brukar vara lite "gammalmodig" och mata gräsänder?

Monky
2010-04-20 12:01
#2

På sommaren brukar hanarna få sin eklipsdräkt, det innebär att de ruggar och sen ser ut som honor i princip fats de skiljer sig med lite annorlunda färg på näbb och fötter.

Hanen får sin praktdräkt igen från okt till maj.

isa
2010-04-20 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en rolig gräsandshane, som var felfärgad.Men han var inte mobbad av de andra i alla fall, som tur är.Fotad förra året.

En som däremot, inte fick vara med i flocken var en gräsand som var jätteblek, ljust beige-färgad hona, nästan vit. Dock inte albino, för den hade inte röda ögon, och den hade gul näbb och gula ben.

Men den var klart mobbad av de andra gräsänderna.Jag tyckte så synd om den. Jag matade den ibland, när jag hade vägarna förbi.

Jag såg den förr-förra året, har tyvärr ingen bild på den. Sen har jag inte sett den något mer. Den lever nog inte längre.

fotokrafs
2010-04-20 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gräsänder kan se ut lite hursomhelst, 
tänker främst på parkankorna 
sen även de med färgmutation.

fotokrafs
2010-04-20 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En till gräsand

TinaNordberg
2010-04-20 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

ja jag har fotat dem.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
TinaNordberg
2010-04-20 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Å makan.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: