Annons:
Etikettfågelskydd
Läst 2203 ggr
NaimaG
4/3/10, 4:22 PM

Bör de få jagas?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker du att man bör lätta på reglerna kring jakt av kanada gässen och tillåta jakt av dem varje år?

Som det är idag, om inget ändrats, så är det totalt förbjudet att döda kanadagäss och många stör sig över deras radikala ökande i antal.

Vad tycker du?

Annons:
NaimaG
4/3/10, 4:27 PM
#1

Jag tycker man kan jaga dem så grupperna hålls kontrollerade dvs att man får jaga så att varje grupp kanske innehåller cirka 10 kanadagäss istället för 30. Det finns en del stora och en del små grupper. Små grupper brukar bestå utav 2-6 stycken medan större grupper brukar landa på 20-30 stycken.

HellviHumle
4/3/10, 6:22 PM
#2

Eftersom jag har en del betesmark så skulle jag gärna se jakttid även på våren. Det är inte skojigt när markerna invaderas av grågäss och kanadagäss.

HH

storost
4/3/10, 10:22 PM
#3

Jag är jägare och har röstat med nej. Kanadagäss lever hela deras liv tillsammans med samma partner. När man jagar de, då borde bägge skjutas eller inget. Möjligtvis låter det nu sentimental, men när man tänkter att någon dödar din partner - vad gör du då?

Egentligen jaga ja, men bägge fåglar eller ingen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

HellviHumle
4/3/10, 11:02 PM
#4

#3 Det gäller väl grågäss också?

HH

NaimaG
4/3/10, 11:06 PM
#5

Svanar också för den delen.

HellviHumle
4/3/10, 11:09 PM
#6

#5 Jo, det vet jag men de får ju inte jagas så problemet blir inte aktuellt i det fallet.

HH

Annons:
storost
4/4/10, 12:53 AM
#7

#4 Ja, absolut. De jagar jag inte heller.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anders 50
4/18/10, 8:55 PM
#8

#0

Vet inte varifrån du fått uppgiften att Kanadagåsen är fridlyst?

Den har fått jagas sedan lång tid tillbaks, här i södra sverige 11 aug - 31 dec. I norr 21 aug - 31 dec.

Även skyddsjakt året runt kan förekomma.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

gdsseli85
4/18/10, 10:35 PM
#9

Ja men verkligen vart kommer ryktet om att de inte får jagas?

Bara att gå in på jägareförbundets hemsida!

NaimaG
4/18/10, 10:39 PM
#10

#8 Det fick jag höra när jag var mindre. De kanske får jagas idag då.

Anders 50
4/18/10, 11:11 PM
#11

#10 Inte bara kanske… de får jagas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

NaimaG
4/18/10, 11:17 PM
#12

#11 Jag läste det just på JFs sida.

[peter54]
4/29/10, 9:46 PM
#13

Här har vi sanslösa mängder gäss, särskilt under vår och höst när de drar mot norr respektive söder. Då kan det röra sig om flera tusen gäss, mest grågäss, men kanadagässen ligger inte långt efter numera.

Runt sjön Tämnaren i Uppland har de flesta jaktlagen fri avskjutning av gäss under jaktsäsong, vi får till och med ta in jaktgäster utan ta ut dagkortsavgift för gåsjakt.

Bönderna här är förtvivlade. Skulle de bli liggsäd på en åker så gässen kan landa så tömmer de åkern på säd över en enda dag.

Antalet gäss, både grågäss och kanadagäss är alleles för stort som det är nu och det finns inte en chans att skjuta undan så många att det ens märks på antalet.

Bengt Berg gjorde ett stort misstag när han satte ut kanadagäss i Sverige 1930. Jag tror som många med mig, att de kommer att tränga undan flera andra gåsarter i norr.

#0 Jag tror du syftar på vidkindad gås, den får man inte jaga - än.

Annons:
[peter54]
4/29/10, 9:51 PM
#14

#3 Om man resonerade så skulle man inte få jaga någon kråkfågel heller. Nu börjar man få stora problem med kraftigt expanderande korppopulationer i bland annat Mellansverige.

Här har flera kalvar av exempelvis höglandsboskap dödats av korp nu under vårvintern. Antalet rådjurskillingar som blir dödade av korp ökar varje år.

NaimaG
4/29/10, 9:52 PM
#15

#13 Kan vara den jag tänker på. Men det är väll ändå kanada gåsen som gör störst skada vad jag fått höra?

storost
4/30/10, 10:08 AM
#16

#14 Det stämmer absolut. Och om jag skulle har haft skador av kanadagäss eller grågäss eller kråkfåglar, då är det klart, att jag skulle skjuta de också, men som jag skrev i #3 att man ska fösöka skjuta bägge två. Och egentligen skulle man göra det planerad med flera jägare och inte ensam - tycker jag. Det finns någonstans en speciallist för jakt på kanadagäss - det lästa jag i svenskt jakt tidningen i fjol.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

heffaklump
4/30/10, 3:28 PM
#17

Pappa sköt en kanadagås förra året och jag har lixom inget emot det så länge det inte påverkar deras antal på ett allvarligt sätt, de är ju heller inte ens en "naturlig" art här i sverige utan man har ju planterat in dom hit. Dom har även puttat bort naturliga fåglar så de har fått svårt att föröka sig, man har fått starta stöduppföding av vissa arter också. Dom skitar också ner bryggor och stränder så det knappt går att gå där, de förstör också otroligt mycket för bönderna. Så det är absolut ingen brist på dom.

Upp till toppen
Annons: