Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 3298 ggr
isa
4/14/10, 12:44 PM

en härlig upplevelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Hej. Vill bara delge er om en härlig upplevelse. I Torsdags var jag i "mitt" älskade naturreservat i Uppland.Det är ett riktigt "rovfågelland".

Jag fågelskådade på rovfåglar och jag fick se, 5 ormvråkar, 2 tidiga fiskgjusar, 2 bruna kärrhökar, och 2 fjällvråkar! Dagen fulländades när det helt plötsligt blir kalabalik och kaos i sjön bland alla fåglar och de flyger runt i ett enda virr-varr, då är det havsörnen som kommer inseglandes.

Det var en mäktig syn och en magnifik upplevelse, när han sedan kommer och flyger ganska lågt ovanför mig, där jag står ensam på berget. Den flög så lågt att jag tydligt kunde se, både ögon, näbb och klor och jag lovar er att den blev jättestor på sådär nära håll. Jag fick adrenalinet att rusa i kroppen, en hel halvtimme efteråt!! Jag blev nästan lite rädd! Skäms Jag fotade den med min lilla mobilkamera, men det var en ganska mulen dag och jag var ganska skakig på handen, så skärpan är jättedålig. Men det är i alla fall en slags dokumentation om vad jag såg.

p.g.a den mulna himmeln, så syns inte den vita stjärten. Men som sagt, den hade vit stjärt och gul näbb, så det var en gammal havsörn.

hejdå från isa

Annons:
NaimaG
4/14/10, 1:39 PM
#1

Vad kul. Vi har en artikel om havsörnen om du vill läsa om den. Länk

mammaz
4/14/10, 1:41 PM
#2

Hej Isa. Vilken underbar upplevelse! Jag förstår att du blev lite rädd, det skulle jag nog också blivit.

Jag har inte sett någon Havsörn men vill gärna göra det. Har hört att det skall finnas vid ett slott utanför Kungsbacka i Halland som heter Tjolöholm.

Hoppas på samma tur som dig.

isa
4/14/10, 11:07 PM
#3

#1 Tack. Jag har läst den artikeln. Den var bra! En mäktig fågel. Synd att vi inte har de vithövdade här i Sverige.

#2 Ja, för mig som älskar rovfåglar , så var det verkligen en underbar upplevelse. Jag läste nyss om Tjolöholm på nätet. Det verkar vara ett mycket bra fågelområde, med cirka 240 arter!! Hoppas du får en riktigt god skådarlycka när du är där.

Mvh isa

Denna kommentar har tagits bort.
[Carpinus]1
1/23/18, 12:41 PM
#5

Mina aktiva fågelskådarår är förbi sedan länge, även om det händer att jag får ett återfall ibland. Nappar på det där med "härliga upplevelser" och har spontant några tillfällen eller situationer som jag bär med mig närmast hjärtat efter alla år.

1. Mönster längst ut Onsalahalvön vid Kattegatt en tidig soldisig aprilmorgon på sjuttiotalet. En storspov lösgör sig ur diset och flyger in över graniten, och precis som han har fast mark under sig kan han inte hålla tillbaka sitt jublande spelläte. Den där scenen har bitit sig fast i mig ända sedan dess, och det göra mig tårögd än i denna dag att tänka på den stunden.

2. Alla nätter vid olika fågelsjöar under varma högsommarnätter som berikat mig. Att höra ljud från nattfåglar, grodor och däggdjur under månens sken har känts som att vara förflyttad till något ursprungligt.

3. Ett fågeltorn vid Tåkern för kanske trettio år sedan. Blankvattnet fyllt av gäss, svanar och änder. En brun kärrhök patrullerar över vassen utan reaktion från fåglarna på sjön. Men plötsligt kommer en havsörn på låg höjd på fast kurs mot SO och det blir fullkomlig panik! Gäss, svanar och änder kastar sig i kaskader åt alla håll, men örnen fortsätter oberört på sin bana och försvinner över trädtopparna bakom mig. Det var nästan som på en tavla av Bruno Liljefors! Den gången var det knappt känt att det fanns ett havsörn på Omberg, och ingen annan hade rapporterat örn vid Tåkern vid den perioden. Havsörnen var inte ny art för mig, men aldrig har jag sett den så mäktig som då.

Det finns givetvis fler tillfällen och ovanligare fåglar som man kan dra sig till minnes, med det här var de som dyker upp direkt när jag skall "summera" mitt fågelskådande.

#2 Havsörnar vid Tjolöholm har jag sett, men ännu fler vid Getterön. Mitt "pers" är därifrån förra vintern, då jag kunde räkna in 16 stycken.

Upp till toppen
Annons: