01. FÅGELSKÅDNING

Din kikare?

2010-04-06 23:25 #0 av: NaimaG

Tänkte se efter vad för sorts kikare ni använder? Skriv gärna fördelar och nackdelar med den.

Anmäl
2010-04-07 10:07 #1 av: MartinO

Jag har för längesedan slutat att räkna mina kikare. Samlingen inne håller allt från extremt vidvinkliga till binokulära kikare för astronomiskt bruk. dessutom finns en del antika kikare i samlingen.

Som vardags-och friluftskikare vill jag höja min Pentax 8x43 DCF SP till skyarna. Pentax tillverkar nog de mest prisvärda kikarna i övre segmentet. Jag har jämfört denna med motsvarande Swarovski och visst, Swarovskin är något skarpare, men kan ändå inte försvara den stora prisskillnaden.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Anmäl
2010-04-07 23:34 #2 av: Spectabile

Jag har bara en gammal ärvd sak. Den duger bara till att kolla på fåglar i de närmsta träden Skrattande Annars händer det lite av och till att jag helt enkelt fotar en fågel som jag inte känner igen och sen kollar i datorn hur den ser ut. När jag gör så, då är det foton som inte är särskilt bra utan de är bara till för fågelidentifikation. Alla knep är bra utom de dåliga....

Anmäl
2010-04-08 01:39 #3 av: HellviHumle

En gammal "noname" 8*40 som jag fick av min morfar för snart femtio år sedan. Den har hängt med på många äventyr och ligger nästan  alltid i bilen.

HH

Anmäl
2010-04-08 21:33 #4 av: storost

Jag har en gammal Tasco 8x42 för fågelobservering ävensom jakt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.