Annons:
Etikettobservationer
Läst 5276 ggr
Ann1
5/3/10, 6:41 PM

Ringduva ruvar i min pilkorg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ringduva på översta hyllan på min balkong som ligger och ruvar i min pilfruktkorg. Ska jag låta den ruva färdgt eller försöka bli av med den?

Lite kluven. Den ligger där så fint och blir inte rädd när man kommer ut på balkongen.

Annons:
gdsseli85
5/3/10, 7:05 PM
#1

Jag kan nog förstå att du är lite kluven, risken finns ju att duvan bajsar ner din balkong, men å andra sidan känns det som om detta är en relativt ovanlig företeelse som åtmminstone jag tycker är värd en nedbajsad balkong. Du får städa sen! =)

Om ett par veckor kläcks förhoppningsvis äggen och du kan följa ungarna fram till dess de är flygkunniga. Det verkar aphäftigt tycker jag! =D

NaimaG
5/3/10, 7:25 PM
#2

Jag säger nog att du ska låta den få vara där. Du har ju ett gyllene tillfälle att följa ungarna samt ta bilder på dem och visa oss. Det måste ju vara festligt att ha en duva hos sig och duvor är ju heller inte så särskilt skygga av sig. Du kan ju alltid gynna den med att ge den lite mat osv.

Spectabile
5/3/10, 11:21 PM
#3

Står du ut med att ha dom där så är du ju jätteskoj att följa hela förloppet.

HellviHumle
5/3/10, 11:30 PM
#4

Klart att du ska följa utvecklingen. Åtminstone om du står ut med skiten. Duvor grisar ner rätt mycket.
Ser fram mot alla bilder.

HH

Ann1
5/3/10, 11:33 PM
#5

Vad kul med era synpunkter! Tack.

Ja, ringduvor är vad jag förstår inte så vanligt i närheten av hus. De häckar vanligtivis i träden som jag förstod det. Duvan har bara 1 ägg, det andra har trillat ur eller blivit plockat av en skata.

Googlade och hittade massa andra synpunkter om att man skulle hiva iväg, sanitär olägenhet osv. Skadedjur. Kändes så rått.

Vad kan man mata den med?

NaimaG
5/3/10, 11:37 PM
#6

#5 Frön, men bröd går väll ner det med men solrosfrön vet jag gamlingar brukar mata duvor med.

Annons:
Ann1
5/4/10, 1:02 AM
#7

hmm, gick ut med lite pumpafrön och bröd, la den bredvid henne, hon låg kvar. Skulle räta till plastlocket med födan på men duvan blev alldeles förskräckt och flaxade hej vilt omkring på balkongen och flög sedan iväg..hoppas ingen kommer och tar ägget. Och att hon inte blev skadad av flaxandet…

Ann1
5/4/10, 6:13 PM
#8

Hon är tillbaka….Nu tänker jag följa processen, så länge jag får för hyresvärden.

Och hoppas inte någon hungrig skata tar den lille…

Ann1
5/4/10, 6:13 PM
#9

Min katt tycker det är kul att stirra på henne. Och de sitter och stirrar på varandra. Ser kul ut.

NaimaG
5/4/10, 7:03 PM
#10

Kan tänka mig också att katten sitter och smackar och viftar på svansen hej vilt utav exhaltering.

Lena1971
5/5/10, 2:41 PM
#11

Vilken fin duva! Klart man vill se naturens mirakel på nära håll, även om det blir städning.

Hur snabbt blir ungen flygfärdig när den är kläckt?


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Ann1
5/5/10, 8:15 PM
#12

Det tar 21 dagar i ruvning och 21 dagar innan ungen är flygfärdig.

Tror inte det blir så mycket städning. Det är ju bara en unge.

Idag har jag planterat lite ute på balkongen  idag och var mycket iakttagen…

Ann1
5/23/10, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

2 stycken som ligger ganska oskyddat när mamsen är ute och käkar.

Ett ägg trillade ner, men mamman hann lägga ännu ett.

Hoppas ingen stor skata tar dem!

Annons:
Lena1971
5/24/10, 11:14 PM
#14

Så söta!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

NaimaG
5/26/10, 12:45 AM
#15

Vad sött. Har du lyckats få fler bilder?

isa
5/27/10, 4:03 PM
#16

Åh vad mysigt och gulligt! Intressant för dig att kunna följa hela förloppet.

Roligt för dig och roligt för din katt också. Men katten får nog stanna inne ett tag…..Flört

Ann1
5/28/10, 7:35 PM
#17

Ungarna har fått ögon och burrar upp sig när man kommer ut på balkongen. Men nu har mamman varit borta i över 3 timmar. Börjar bli lite orolig…

TinaNordberg
8/10/10, 12:20 AM
#18

Vad hände sedan?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: