Annons:
Etikettfågelskådning
Läst 2615 ggr
isa
2010-05-27 15:42

Kärrsångaren

Hej. Jag vill berätta för er om en ny härlig upplevelse.Det handlar om den otroliga lilla kärrsångaren som vi har här hemma nedanför mitt område. Den här fågeln har ett unikt brett spektra av ljud, läten, och sång. Det är så fascinerande att stå och lyssna på den varje kväll , då den börjar "sjunga" vid skymningen.

Först förstod jag inte vad det var som lät, för den kan ibland låta som en papegoja som kör en serie av ljud och hiskeliga visslingar och roliga läten. Det lät som en liten djungel därinne och den överröstade lätt, två stycken koltrastar som satt intill och sjöng.

Efter 3 dagar, ( igår ) har jag spelat in den och min syster som är med i club300 har lyssnat.Det är utan tvekan en kärrsångare säger hon. Det stämmer bra med naturen där den vistas också, för det är ett gammalt kärr.

I min fågelbok står det att den härmar fåglar ifrån Afrika , det är därför den gör ljud som vi här i Sverige inte känner igen.

Det är synd att jag inte är så "hajp" på datorer, annars kunde jag lägga in en ljudfil här till er. Jag har den inspelad på min mobil.

Annons:
NaimaG
2010-05-27 17:55
#1

USB koppling från mobil till dator + youtube och den ligger på nätet. Tungan ute Det är med andra ord en fågel som använder alla membranväggarna i syrinxen för att skapa flera olika läten samtidigt samt härma andra fåglar.

Monky
2010-05-28 00:24
#2

Här finns den, och en massa andra arter också. En bra länk om man vill kolla fågelsång!

http://www.xeno-canto.org/europe/species.php?query=Acrocephalus+palustris

Man kan lätt söka på vetenskapliga och engelska artnamn där.

Trevlig fågel, har inte lyckats kryssa den än, däremot kryssade jag trastsångaren igår.

Glad

isa
2010-05-28 12:47
#3

#1 ja, tack för länken. det där ska jag läsa om. Den lät som sagt som flera fåglar samtidigt! mycket häftigt!

#2 Wow, vilken bra länk! Tackar! Trastsångaren är inte fy skam den heller!

fotokrafs
2010-06-08 08:02
#4

Häftigt!

#2 Bra länk! Lyssnar på fågelsång just nu :)

Upp till toppen
Annons: