Annons:
Etikettfågelskådning
Läst 6769 ggr
NaimaG
2010-06-26 01:04

Bra fågelställe?

Är det någon som känner till ett bra fågelställe i Umeå? Skogarna här runtekring där jag bor har inte så mycket att erbjuda dessutom är de oerhört täta. Så bortsätt från min klassiska damm skulle det vara bra med lite varriation.

Annons:
Martin
2010-06-30 18:47
#1

T-Vägen, Umeälvens delta och slätter.

Där verkar finnas gott om t.ex. Hornuggla och Jorduggla.

På Artportalen kan man söka specifika arter, regioner, tider osv så kan man se var de har rapporterats. Jag kan Umeå dåligt men är intresserad av rovfåglar, så jag gjorde en sökning på rapporterade ugglor i Umeå i juni i år, och fick in 313 träffar, där ovan position är mest frekvent (säkert samma ugglor som är rapporterade av flera personer men ändå intressant).

mvh Martin

NaimaG
2010-06-30 19:06
#2

T-vägen har jag ingen aning om vad det är äns. Umeälven är flera mil lång, dess delta börjar visserligen här i Umeå men det området är enormt. Slätter vid Umeälven känner jag inte till några bara kajer. 

Finns ingen beskrivning på vad som menas med T-Vägen?

Martin
2010-06-30 22:52
#3

Tittar man på Googlemaps (via Artportalen) istället för i Exceltabell så ser man att ett område som heter Degernäs har en del träffar. Det är kanske inte så att man bara kan åka ut och hitta en uggla på beställning, men där verkar vara högre koncentration med obsar. Lite söder om det ligger Stöcksjö, och vid och runt den finns också mycket intressanta obsar. Bland annat både Havsörn och Fiskgjuse från de senaste dagarna.

Har visst glömt länka också ser jag.

mvh Martin

NaimaG
2010-06-30 23:18
#4

#3 Stöcksjö/Degernäs ligger flera mil utanför stan och jag har ingen bil så det fungerar inte. Ser nu på kartan också att det är fasansfullt långt till umeälvens delta även det är utanför stan.

Jag hade mer tänkt mig områden med cykelavstånd som inte är på flera mil jag bor nämligen norr om umeå centrum i ett område som heter Ersboda och per cykel kan jag ta mig så långt som till Röbäck vilket är söder om Umeå centrum, längre kommer jag inte utan att vara olaglig och självmordskandidat genom att korsa E4an som går rätt genom stan osv Tungan ute.

Martin
2010-06-30 23:43
#5

Jag tror att du kan Umeå bättre än mig. Det är bara att söka, träffarna jag har gett ovan gäller ju bara ugglor. Sök på en fågelart du vill fotografera så tror jag säkert du hittar fler och bättre områden som passar dig i förhållande till där du bor bättre.

mvh Martin

NaimaG
2010-06-30 23:49
#6

#5 Ska bara försöka förstå mig på hur Artportalen fungerar.Tungan ute

Annons:
Martin
2010-07-01 12:39
#7

Inte så enkelt alltid, men här kommer en snabbskriven liten guide.

1. Börja på http://www.artportalen.se/birds/default.asp

2. Klicka på "Visa Fynd"

3. Välj fågelnamn (om du tex väljer "slutar med" "uggla") får du upp "Ugglor" "Uggla". Klicka på "Ugglor" så ser du att strax ovanför (under menyraden) kommer det upp "Ditt val: Ugglor år 2010".

4. Strax ovanför där det står ditt val har du en mängd flikar: Art, Period geografiskt fönster osv. Under varje sådan kan du gå in och ändra, så vill du inte ha hela 2010 går du in under Period och ändrar datum. "Geografiskt fönster" brukar jag hoppa över, söker hellre via "Region" där man i rullgardinsmenyer kan välja t.ex. kommun eller län eller landskap. När du gjort dina val klickar du på fliken "Presentera fynd". Då får du upp ett antal alternativ. Jag tycker att den översta till vänster, "Observationstabell" brukar fungera bra.
Jag sökte nu t.ex. på Ugglor i Malmö från 1 maj till 1 juli och fick upp:

 

Kattuggla  

1 ex   

  

Almåsa, Sk 

   24.6 2010

Inmatad med webformuläret

 Lotta Strand  

 

 

 

Hornuggla  

1 ex   

födosökande  

Husie mosse, Sk 

   29.5 2010

Inmatad med webformuläret

 Sven Silow  

 

 

 

Berguv  

1 ex   

spel/sång, ej häckning  

Limhamns kalkbrott, Sk 

   8.5 2010

Inmatad med webformuläret

 Sven Silow  

 

 

 

Hornuggla  

1 ex   

död  

Klagshamns udde, Sk 

   3.5 2010

Inmatad med webformuläret

 Sven Silow  

 

 

Fynd 1 till 4 av 4

 

Totaltid: 0,516 sek

Man kan välja karta osv också och få prickar där det är utsatt var fynden varit någonstans.

Du får testa dig fram, hoppas du kommer på hur det funkar och har nytta av det och att denna guiden kanske var en bit på vägen.

mvh Martin

NaimaG
2010-07-01 15:11
#8

#7 Tack. Din beskrivning blev till stor hjälp. Glad

Martin
2010-07-01 17:28
#9

Det är en mycket kraftfull sökmöjlighet på sidan, men den är inte helt självförklarande. Har själv suttit en hel del med den för att optimera sökresultat osv. Inte helt sällan har jag tryckt på "ny sökning" ute till höger när jag vill se resultatet istället för fliken "Visa fynd". Och då får man börja om från början för då nollas allt. :o)

Är man ute efter lite mer intressanta och aktuella observationer kan jag rekommendera "Dagens Fågel" hos Artportalen. Där kan man se den senaste veckans observationer (dagens först och sedan kan man välja datum en vecka tillbaka), och grundvalet är "Hela Sverige" men man kan ställa in den på önskat landskap. Ovanliga arter blir fetmarkerade och rödmarkerade (se t.ex. Skåne idag), men där kan man se lite vad för fåglar som rapporterats in från sitt landskap. Det kan ju såklart dock vara långt till de fågelmarkerna, men det kan ändå vara av intresse för att tittar man där regelbundet så hittar man ofta också ett mönster på var fåglar brukar hålla till om man vill fotografera en viss art.

mvh Martin

NaimaG
2010-07-01 17:30
#10

#9 Tack för all hjälp. Nu är man lite klokare. Glad

Upp till toppen
Annons: