Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 7296 ggr
uffelarsen
2010-11-28 16:18

Nästan som julafton :-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ständigt på "jakt" efter nya fåglar att fotografera, under dom femton åren som jag har bott i mitt hus har jag bara skymtat en stenknäck en gång. aldrig en domherre och aldrig en gärdsmyg. nu häromdagen så kom alla 3 + ett gäng starar på en gång, jag slet som en tok för att få tag i kameran med allt vad det innebär i med ett batteri ,byta objektiv resa på omkullvälta stolar osv och fick i väg ett par bilder,

bifogar ett par av dom här.

:-)

Annons:
uffelarsen
2010-11-28 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här kommer domherren.

LisasFoto
2010-11-28 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grattis! Jättekul när man få besök av nya arter. :) Jag fick själv ett kort besök av en gulsparv för första gången igår.

Stenknäck ser jag ofta här, en handfull flyger runt och bråkar i grannens stora tujor som står typ 40m från mig. Men de har bara besökt mig en gång, och då fick jag fotografera genom köksfönstret.

[peter54]
2010-11-28 19:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Stenknäckarna har jag inte sett nu på ett tag, men tidigare i år hade vi dem här ända fram till midsommar. Det är riktigt mäktiga fåglar, men mina bilder håller inte Uffes kvalitet, tagna genom köksfönstret.

[peter54]
2010-11-28 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En dag i juni hade de sina ungar med sig ner på gräsmattan under fågelbordet, jag hann bara få en enda bild och den blev inget vidare, men, men …

TinaNordberg
2010-11-28 21:13
#5

Grattis, stenknäcken har aldrig besökt oss. De andra är här dagligen o käkar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
2010-11-28 23:51
#6

 # Finfin bild på Gulsparven en sådan har jag heller inte fått någon bild på , fin exponering.

Ja du Peter visst är det kul när man får till en fotografisk bra bild men att få till bilden är bättre, ang att fota genom fönster , helt klart ger det en mycket sämre kvalite pga glasen i fönstret men det går att få dom ganska ok ändå, både Stenknäcken och domherren är tagna genom ett 3glasfönster. Jag brukar se till så att jag inte får reflexer i fönstret + att fönstret givetvis är så rent så möjligt sedan att det är så tätt mellan objektivet och rutan som det bara är möjligt. men mycket detaljer som tex fjäderdräkt har en tendens att "suddas ut" Det optimala är att slippa fönstret men många av mina bilder hade inte blivit till annars. Jag var på en fotofestival med Brutus Östling som talare, han berättade att hemma i Eslöv hade han ett "skjul" på tomten med "polisglas"  alltså inte se in men kunna se ut glasSkrattande . Ett problem var ljusförlusten och skärpa, men hans bilder blev bra ändå. och som jag skrev i början hellre en bild än ingen bild alls.Glad Så fota på !

Annons:
Upp till toppen
Annons: